کد خبر: 928748
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
تام یودال، سناتور ایالت نیومکزیکو، به همراه هفت سناتور دیگر طرحی را تهیه کرده‌اند تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، را ملزم کند که برای هرگونه حمله احتمالی به ایران از کنگره اجازه بگیرد.
سید رحیم نعمتی
تام یودال، سناتور ایالت نیومکزیکو، به همراه هفت سناتور دیگر طرحی را تهیه کرده‌اند تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، را ملزم کند که برای هرگونه حمله احتمالی به ایران از کنگره اجازه بگیرد. این طرح به نام «قانون منع جنگ غیرقانونی با ایران ۲۰۱۸
(Prevention of Unconstitutional War with Iran Act of ۲۰۱۸) و بر مبنای قانون مشهور به قانون قدرت‌های جنگی ۱۹۷۳ یا قانون قدرت‌های جنگی، (War Powers Act) است که تنها وقتی به رئیس‌جمهور امریکا اجازه اعزام نیرو به خارج از کشور را می‌دهد که اجازه این کار را کنگره داده باشد. حالا به نظر می‌رسد که یودال و هفت سناتور دیگر می‌خواهند با طرح خود به نوعی دامنه قانون ۱۹۷۳ را توسعه دهند تا در صورت طرح آنها، ترامپ نتواند برای اقدامات نظامی محتمل علیه ایران حتی هزینه مالی کند و به این صورت، دست او برای انجام کار‌های مقدماتی چنین اقداماتی هم بسته شود.
قبل از هر چیز باید توجه کرد که طرح این هشت سناتور، نخستین و تنها قدمی نیست که از سوی نمایندگان کنگره برای ایجاد محدودیت‌هایی در مقابل ترامپ برداشته شده بلکه باید گفت: نمایندگان قبل از این هم دست به کار شده بودند که می‌توان در این مورد به اصلاحیه دو حزبی بر قانون اختیارات دفاع ملی اشاره کرد. این اصلاحیه از سوی نمایندگان هر دو حزب در مجلس نمایندگان امریکا و کمی بعد خروج ترامپ از برجام و در روز چهار شنبه ۲۴ ماه مه به تصویب رسید. کیث الیسون، نماینده دموکرات، طراح آن اصلاحیه بود و برای توضیح این کارش گفته بود: «این اصلاحیه پیامی قوی می‌فرستد به اینکه مردم امریکا و اعضای کنگره خواهان جنگ با ایران نیستند و امروز کنگره قانونی را به تصویب رساند تا اختیارش برای استفاده از قدرت نظامی را یادآوری کرده باشد.» بنابراین، حد و مرز گذاشتن بر اختیارات نظامی ترامپ پیش از این، از طرف آن اصلاحیه انجام شده بود، اما به نظر می‌رسد که اظهارات اخیر ترامپ در کاخ سفید و سخنان حاشیه‌ای مایک پمپئو و جان بولتون، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی امریکا، هراسی از وقوع یک جنگ ناخواسته را در میان سناتور‌ها انداخته که آن اصلاحیه را برای مهار زدن بر دولت کافی نمی‌دانند و می‌خواهند با قانون تازه‌ای راه‌های مالی چنین جنگی را هم در اختیار کنگره قرار بدهند تا در اختیار کسانی مثل ترامپ یا پمپئو و بولتون باشد.
یودال به عنوان طراح اصلی این قانون یا برنی سندرز، سناتور دموکرات از ایالت ورمانت، به صراحت نگرانی خود را بابت این موضوع عنوان کرده‌اند تا آنجا که یودال موضع‌گیری سران کاخ سفید را در همان جهتی می‌بیند که امریکا را به سمت جنگ عراق سوق داد و به همین جهت هم معتقد است که کنگره باید از همین حالا کاری بکند تا به قول او، «از تاختن به سمت جنگ جلوگیری شود.»‌در واقع، نگرانی و هراس سناتور‌های کنگره از سوق داده شدن به سمت چنین جنگی با اظهارات تند و خشن ترامپ علیه ایران توجیه می‌شود که چه در مجمع عمومی سازمان ملل یا شورای امنیت، اتهامات سابق خود علیه ایران را به صورتی تندتر تکرار کرد و علاوه بر این، باید به سخنرانی بولتون توجه کرد که ایران را با عباراتی نظیر «هزینه جهنمی» تهدید کرد. نمایش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در مجمع عمومی سازمان ملل و نشان دادن تصویری از روستایی به نام تورقوزآباد می‌تواند بخش دیگری از سناریوی تهاجمی کاخ سفید علیه ایران باشد که نتانیاهو این بار مدعی وجود انبار هسته‌ای در این مکان شد و این ادعای او است که خاطره دولت بوش در مورد انبار‌های تسلیحات کشتار جمعی در عراق را به یاد سناتور‌هایی مثل یودال، سندرز و کریس مورفی انداخته و موجب هراس آن‌ها شده است. به واسطه این نشانه‌های جدی است که یودال و همکارانش طرح خود را تنظیم کرده‌اند و امید دارند تا به این وسیله از وقوع جنگی به قول آن‌ها خسارت‌بار جلوگیری کنند، اما به نظر می‌رسد که کاخ سفید منتظر آن‌ها نمانده و از حالا به دنبال مقدمه‌چینی برای چنین جنگی است. دستور مستقیم پمپئو برای تعطیل کردن کنسولگری بصره از جمله همین مقدمه‌چینی است، چون برخلاف ادعای پمپئو و دستگاه دیپلماسی امریکا هیچ تهدیدی نه متوجه کنسولگری و نه کارکنان آن در بصره است و روزنامه واشنگتن‌پست هم به نقل از یک مقام امنیتی عراقی این موضوع را تأیید کرده است. این مقام ناشناس عراقی به واشنگتن‌پست گفته که هیچ اطلاعی مبنی بر وجود حمله‌ای از ایران یا حامیان آن علیه دیپلمات‌های امریکایی نیست و متأسفانه این یکی دیگر از مواردی است که نشان می‌دهد امریکا می‌خواهد از عراق [ به عنوان بهانه‌ای]برای مقابله با ایران استفاده بکند. معلوم نیست که شخص ترامپ قصد مشخصی برای به راه انداختن جنگی علیه ایران داشته باشد، اما دست کم باید گفت که سخنان و اقدامات بولتون و پمپئو در این جهت است و سخنان سناتور مورفی در مورد این اشخاص است که می‌گوید: «امریکایی‌ها بیمار هستند و برای جنگی بی‌پایان و پرهزینه تلاش می‌کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار