کد خبر: 928693
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۵
از ۱۳۰ مستند شهدای مدافع حرم رونمایی شد
حمید زرگرنژاد: معتقدم دفاع مقدس گنجینه‌ای بسیار مهم و ارزشمند است که سال‌های سال باید در رابطه با آن فیلم تولید شود، فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و مسئولان فرهنگی هرگز نگذارند این دوران باشکوه از یاد مردم برود
محمد صادقی
روز گذشته آیین رونمایی از ۱۳۰ مستند تولیدی مراکز استانی صداوسیما با موضوع زندگی شهدای مدافع حرم برگزار شد.
همزمان با آخرین روز از هفته دفاع مقدس، آثار تولیدی ۳۳ مرکز استانی صداوسیما با محوریت زندگی شهدای مدافع حرم در قالب مستند‌های تلویزیونی، با حضور رئیس سازمان صداوسیما رونمایی شد.

شهید مدافع حرم، متعالی‌ترین شهید
عبدالعلی عیل‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما در این مراسم، از عزم این سازمان برای ساخت مستند درباره زندگی شهدای مدافع حرم خبر داد و گفت: شهدای مدافعان حرم متعالی‌ترین شهدای ما هستند و با سایر شهدا تفاوت‌هایی دارند. اگر یادمان باشد شهدای دفاع مقدس زمانی به میدان رفتند که حتی نمی‌توانستیم برایشان مراسم بگیریم. همه این‌ها بی‌نام و نشان برای دفاع از وطن به میدان رفتند و از همه علایق خود گذشتند. علی عسکری افزود: بسیاری از این انسان‌ها در کنار ملت سوریه هستند. وقتی که کشور ایران در امنیت بود مثلث شوم امریکا و وهابیت و صهیونیست‌ها تصمیم گرفتند به ما ضربه بزنند و طرحی ریختند که باید بر کشور عراق و شامات تسلط داشته باشیم. اگر شجاعت رهبر معظم انقلاب نبود، ممکن بود نظام اسرائیل و وهابی‌ها بر شام تسلط پیدا کنند. وقتی این اتفاق افتاد با کمک شهدای مدافع حرم آن‌ها مهار شدند و امروز هم دست و پا می‌زنند و باز ته‌مانده‌هایشان می‌خواهند به ما ضربه بزنند مثل ترور اهواز. این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که امروز و در این شرایط جمهوری اسلامی به عنوان قدرت بزرگ منطقه مطرح شد.

درخواست افزایش ۱۰۰ برابری تولیدات
سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در مراسم رونمایی از ۱۳۰ مستند شهدای مدافع حرم، به دیدار هفته گذشته با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در دیداری که چهارشنبه شب با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان از افرادی که در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس فعال هستند انتقاد کردند و گفتند باید میزان تولیداتمان را در این زمینه به ۱۰۰ برابر افزایش دهیم. ایشان گفتند چرا فعالیت‌هایی که امریکا و فرانسه در دفاع مقدس کردند را در فیلم و سریال‌ها نشان نمی‌دهید؟
وی با ذکر خاطره‌ای از سفر به نجف‌آباد اصفهان گفت: زمانی که به نجف‌آباد اصفهان سفر کرده و به زیارت مزار شهید حججی رفته بودیم، دیدیم کاروان‌هایی از استان‌های دیگر برای زیارت شهید حججی آمدند و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری شهید حججی معجزه انقلاب ما بود. سردار کارگر گفت: در شرایط موجود مطمئناً اتفاقی برای کشورمان نمی‌افتد و دشمن می‌داند که اگر اتفاقی هم صورت بگیرد جوانان ما ایستادگی می‌کنند. صدا و سیما می‌داند که با همکاری‌ای که در پوشش اردوی راهیان نور داشت، تعداد مسافران راهیان نور را از یک میلیون نفر به ۶ میلیون رساندیم.

فاز دوم تولید مستند شهدای مدافع حرم
علی دارابی، معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما نیز در این مراسم گفت: امروز از ۱۳۰ مستند رونمایی شده و از شبکه‌های استانی پخش خواهد شد. اگرچه تعداد شهدای مدافعان حرم بیشتر از اینهاست، اما این مستند در حد بضاعت فعلی ما بوده است و امیدواریم بتوانیم در گسترش فرهنگ شهادت تاثیرگذار باشیم. دارابی خاطرنشان کرد: صدا و سیما تلاش دارد تا در بیش از ۷۰ شبکه رادیو و تلویزیونی، به طور اخص تولید آثار دفاع مقدس و تاثیرگذاری فرهنگ شهادت گام بردارد. امیدوارم فاز دوم مستند شهدای مدافع حرم از امروز در دستور تولید قرار بگیرد.

انتقال تجربه، تکمیل‌کننده حماسه است
همزمان با رونمایی از ۱۳۰ مستند شهدای مدافع حرم، آثار مستند دیگری نیز توسط دیگر نهاد‌های فعال در حوزه فرهنگ دفاع مقدس رونمایی شد. از جمله این آثار مستند «خشاب‌های خالی» بود که در مراسم پاسداشت شهید امیر سرتیپ اطاعتی و شهدای تیپ نیروی مخصوص ارتش رونمایی شد.

مستند «خشاب‌های خالی» به کارگردانی سمیه ذاکری در واحد مستند عمار تولید شده است. این مستند روایتی از زندگی و اقدامات شهید مصطفی اطاعتی، افسر نیروی مخصوص ارتش است که به طور مخفیانه علیه رژیم پهلوی فعالیت می‌کرده و اوج آن در ماجرای تشییع استاد نجات الهی اتفاق افتاده است.

حجت‌الاسلام محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، در مراسم رونمایی از «خشاب‌های خالی» گفت: قرآن کریم انسان‌ها را به دو قسمت محبوب و مقبول تقسیم می‌کند. در میان محبوبان خداوند، ازجمله محبوب ترین‌ها رزمندگان قرار دارند. خداوند رزمندگانی که صف بر صف و پیوسته در راه او جهاد می‌کنند که گویی تمامی آن‌ها یک نفر و حقیقتی نفوذ‌ناپذیر هستند را دوست دارد. وی افزود: یکی از روشن‌ترین مصادیق بنیان مرصوص، نیروی مخصوص ارتش است. نیروی مخصوص در تیپ ۶۵ شهید نوهد مظهر صلابت، غیرت، شجاعت، ایثارگری، فداکاری، ولایتمداری، وطن‌پرستی و از خودگذشتگی در راه ارزش‌های الهی است. حجت‌الاسلام حسنی گفت: مردم کشور نیروی مخصوص را مخصوص دوست می‌دارند. چون خداوند هم آن‌ها را مخصوص دوست می‌دارد و، چون کار و جهاد مخصوص هم انجام می‌دهند و این موضوع را در مراحل مختلف ازجمله در دوران سخت دفاع مقدس بار‌ها به اثبات رساندند. رئیس عقیدتی سیاسی ارتش، خاطرنشان کرد: انتقال حماسه‌آفرینی‌ها بخش دوم و کامل‌کننده حماسه‌هاست. هر ملتی که خوب بجنگد، اما نتواند این حماسه‌ها را به نسل‌های بعدی منتقل کند، کار ناتمامی انجام داده است.

مسئولان نگذارند دفاع مقدس از یاد‌ها برود
حمید زرگرنژاد، مستندساز و کارگردان سینما که سابقه تولید آثار مستند و داستانی درباره دفاع مقدس را دارد، درباره اهمیت ساخت مستند درباره وقایع دوران دفاع مقدس می‌گوید: برخی از فیلم‌های مستند من در رابطه با دوران دفاع مقدس نزدیک به ۱۵- ۱۰ سال زمان برده تا تحقیقاتشان تمام شود و خوشحالم که برخی از فیلم‌های مهم سینمای دفاع مقدس همچون فیلم «روز‌سوم» از روی آثار مستند من ساخته شده‌اند. من از همان خطه جنگ و جبهه‌ها هستم و حوادث دوران دفاع مقدس را از نزدیک شاهد بوده و با گوشت و استخوانم لمس و درک کرده‌ام و معتقدم دفاع مقدس گنجینه‌ای بسیار مهم و ارزشمند است که سال‌های سال باید در رابطه با آن فیلم تولید شود، فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و مسئولان فرهنگی هرگز نگذارند این دوران باشکوه از یاد مردم برود. پرداختن به مستند‌های دفاع مقدس به خصوص در جمع‌آوری خاطرات شفاهی سرداران، رزمندگان و جانبازان هشت سال جنگ تحمیلی، باعث ثبت وقایع تاریخی است که گذشت زمان می‌تواند باعث کمرنگ شدن و حتی فراموشی آن‌ها شود.
انتقال فرهنگ دفاع مقدس از نسلی که جنگ تحمیلی را درک کرده است به نسل‌های بعدی که صرفا جنگ را از طریق رسانه‌ها دیده‌اند، به نیازی اساسی تبدیل شده است؛ اقدامی که می‌تواند با تولید آثاری مانند ۱۳۰ مستند درباره شهدای مدافع حرم، آن‌ها را به صورت گسترده مورد توجه قرار داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار