کد خبر: 928399
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱
مرحوم صمدی خالق یکی از ماندگارترین سریال‌های تلویزیونی بود
یدالله صمدی کارگردان با سابقه سینما و تلویزیون شامگاه سه‌شنبه بعد از تحمل یک دوره بیماری درگذشت. برای بینندگان تلویزیون، یدالله صمدی یادآور سریال ماندگار «شوق پرواز» است.
محمد صادقی
یدالله صمدی کارگردان با سابقه سینما و تلویزیون شامگاه سه‌شنبه بعد از تحمل یک دوره بیماری درگذشت. برای بینندگان تلویزیون، یدالله صمدی یادآور سریال ماندگار «شوق پرواز» است.

سید عزت الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما در پیامی توئیتری که به مناسبت درگذشت یدالله صمدی منتشر کرده، یادآور شده است: «یدالله صمدی، کارگردان نامی و دوست خوب من، دعوت حق را لبیک گفت. او آثار ماندگاری دارد ولی شوق پروازش وصف حال خود او هم است. بار‌ها به او گفتم که این سریال به رسانه آبرو داد. خداوند او را با شهید بابایی قهرمان این مجموعه محشور کند»؛ سریالی که به زندگی شهید عباس بابایی می‌پرداخت و آنقدر صمدی این سریال را خوب ساخته بود که هنوز هم هرگاه قرار باشد نامی از بلندپروازان ارتش جمهوری اسلامی به میان بیاید بخش‌هایی از این سریال با بازی شهاب حسینی، به نمایش درمی‌آید. شوق پرواز، نمونه خوبی از پرداختن به زندگی فرماندهان و سرداران شهید هشت سال دفاع مقدس بود و عجیب است که به رغم موفقیت این سریال و استقبال خوبی که از آن شد، روند ساخت این سریال‌ها ادامه نیافت. بعد از شوق پرواز بود که بار‌ها نام سرداران شهید دوران دفاع مقدس و ادعای نگارش فیلمنامه و تصویب پروژه ساخت سریال زندگی آن شهدای بزرگوار در صداوسیما مطرح شد ولی هیچ گاه هیچ کدام از آن سریال‌ها به مرحله تولید نرسید.

سعید کریمی دستیار یدالله صمدی در گفت و گو با تسنیم، درباره علت موفقیت «شوق پرواز» می‌گوید: «یکی از نقاط قوت سریال «شوق پرواز» این بود که اصلاً درباره نمایش قهرمان داستان که شهید بابایی باشد دنبال اغراق‌های کلیشه‌ای و مرسوم نبود. چون بیننده با این نگاه‌های مصنوعی که از ابتدا انگار شهید آسمانی مادرزاد بوده، هیچ همذات‌پنداری‌ای پیدا نمی‌کند و اگر «شوق پرواز» به عنوان یک سریال پربیننده از نگاه مردمی در دهه ۸۰ انتخاب شد، چون عاری از این نوع پرداخت‌های کلیشه‌ای بود.»

با درگذشت یدالله صمدی، اکنون مشخص نیست چه کسی قرار است فیلم زندگی سردار شهید بروجردی را که بنا بود توسط آن کارگردان فقید ساخته شود، بسازد.

صداوسیما فهرست بلندی از نام سرداران شهید دوران دفاع مقدس را تهیه کرده است که قرار شده برای زندگی هر کدام از آن سریال «الف» ساخته شود؛ مجموعه‌های تلویزیونی که می‌توانند در صورت سپرده شدن به اهل فن، مانند سریال شوق پرواز به مجموعه‌های ماندگار تلویزیونی تبدیل شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار