کد خبر: 926580
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنرانی اخیر خود در شانزدهمین مراسم مشترک دانش‌آموختگی و تحلیف دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه تا به امروز تمام تحرکات امریکایی‌ها در مقابل ایران شکست خورده است، فرمودند: «تحلیلگران سیاسی و هوشمندان عالم از اینکه ایران با اتکا به خداوند و تکیه بر قدرت ملی، قدرت‌های جهانی را در منطقه ناکام گذاشته است، شگفت زده‌اند و به این واقعیت اذعان می‌کنند.» به همین بهانه با دو تن از ناظران و تحلیلگران سیاسی در این زمینه گفت‌و‌گو کرده‌ایم.
رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنرانی اخیر خود در شانزدهمین مراسم مشترک دانش‌آموختگی و تحلیف دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه تا به امروز تمام تحرکات امریکایی‌ها در مقابل ایران شکست خورده است، فرمودند: «تحلیلگران سیاسی و هوشمندان عالم از اینکه ایران با اتکا به خداوند و تکیه بر قدرت ملی، قدرت‌های جهانی را در منطقه ناکام گذاشته است، شگفت زده‌اند و به این واقعیت اذعان می‌کنند.» به همین بهانه با دو تن از ناظران و تحلیلگران سیاسی در این زمینه گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

فکرش را هم نمی‌کردند که بتوان ایستادگی کرد
امیر محبیان، تحلیلگر سیاسی درباره سخنان رهبری به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «در جهان کنونی که قدرت و ثروت ملاک برتری بوده و ایالات متحده مقدرات کشور‌ها را رقم می‌زند، اینکه کشوری ۴۰ سال در مقابل امریکا ساز مخالف بزند و در نگرش و منش و کنش راهی متعارض را برود و به‌رغم همه فشار‌ها و توطئه‌ها همچنان بر عقیده و رفتار خود پافشاری کند، از نظر عرف جهان و مرعوبین قدرت، حکم ناممکن را داشت که ما آن را ممکن کردیم.»
امریکا ظاهرسازی را کنار گذاشته است
رئیس مرکز پژوهشی راهبردی آریا معتقد است: «اکنون هم می‌بینیم امریکا ظاهرسازی را کنار گذاشته و کشور‌های کوچک و بزرگ همسو و ناهمسو و حتی نهاد‌های بین‌المللی را تهدید و مرعوب می‌کند. ایستادن در برابر شیطان بزرگ فقط با اتکا به خدای بزرگ ممکن و هنوز هم راهبرد ابراهیمی است که راه چاره است.»
نفوذ ایران گسترش یافته است
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که ما به جز منطقه [سوریه]در کجا‌ها و چه اقدامات و تحرکاتی، اهداف و توطئه‌های امریکایی‌ها را خنثی کرده و آنان را با شکست مواجه کرده‌ایم، می‌گوید: «در افغانستان و عراق و سوریه و یمن و هر جای دیگری اعمال سیاست‌های جمهوری اسلامی در تقابل مستقیم با منافع امریکا است و بی‌گمان نه تنها خواهان آن نیست بلکه هر اقدامی را برای شکست سیاست‌های ایران انجام داده است، اما در عمل این نفوذ ایران است که به خواست خدا و به رغم میل استکبار گسترش یافته است.»
پهلوی را مردم ساقط و امریکا را انقلاب ناکام کرد
مهدی فضائلی، تحلیلگر سیاسی در گفت و گو با خبرنگار «جوان آنلاین» در خصوص سخنان رهبری مبنی بر شگفتی هوشمندان جهان از ناکامی امریکایی‌ها در مقابل ایران و منطقه می‌گوید: «من معتقدم نتیجه اقدامات امریکایی‌ها به خروجشان از منطقه ختم شد. همانطور که رهبری معظم نیز در دیدار با پوتین رئیس‌جمهور روسیه بحث پایین کشیدن قدرت امریکا را مطرح فرمودند، این مهم را در حال حاضر انقلاب و انقلابیون تا حدود زیادی محقق کرده‌اند و امکان تداوم آن نیز وجود دارد. از مهم‌ترین بحث‌های انقلاب اسلامی و رهبری عزیز، مهار امریکا است و با شکل‌گیری انقلاب ما امریکایی‌ها تمام تلاش خود را به کار بستند تا رژیم پهلوی را حفظ کنند، اما شکست خوردند و این انقلاب بود که پیروز و این رژیم پهلوی و شاهنشاهی بود که به دست مردم ما ساقط شد. نتیجه این اتفاق هم این شد که ایران به عنوان مهم‌ترین کشور منطقه دست امریکایی‌ها را از منطقه برید و آنان را از خوردن لقمه‌های حرامی که قصدش را داشتند، محروم کرد.
دامنه نفوذ و تأثیر‌گذاری ایران بیشتر هم شد
فضائلی در ادامه می‌گوید: «بعد از پیروزی انقلاب و در طول این ۴۰ سال تلاش امریکایی‌ها و غربی‌ها متوقف کردن ایران و انقلاب و ایجاد براندازی در داخل نظام و ارکان آن بوده و این در حالی است که در طول این سال‌ها بحمدالله ایران و انقلاب نه تنها متوقف نشده بلکه محدود هم نشده و توسعه و پیشرفت، دامنه نفوذ و تأثیرگذاری ایران بیشتر هم شده است.
امریکا در تمام رویداد‌های توطئه آمیز در برابر ایران ناکام بوده است
مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس معتقد است: «پس از شکست امریکا و امریکایی‌ها و مهار شدن قدرت شان با قدرت ایران اسلامی، تمام اتفاقاتی که پیرامون ما رخ داده است و در حال حاضر هم رخ می‌دهد، در زمره اهداف شیطان بزرگ (امریکا) مبنی بر محدودسازی و متوقف کردن جمهوری اسلامی ایران است. مثل بحث لبنان، عراق و سوریه و حتی در خود عراق هم بحث اقلیم کردستان مطرح شد. امریکایی‌ها نه تنها در منطقه بلکه در تمامی این چنین رویداد‌های سرشار از توطئه و حیله در برابر ایران و انقلاب اسلامی ناکام مانده‌اند. به عنوان مثال تشکیل دولت شیعی در عراق که هیچ کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد که در عراق دولت شیعی تشکیل شود، اما تشکیل شد و امریکایی‌ها در عراق به اهدافشان نرسیدند.
از آرمان‌های امریکایی و اسرائیلی اثری نمانده است
فضائلی می‌گوید: امریکایی‌ها در سوریه هم می‌خواستند تقاص اتفاقاتی را که منجر به بیداری اسلامی شده بود، بگیرند و به نوعی با اقدامات کثیفی که انجام می‌دهند، فرجام سوریه را به شکست دولت بشار اسد و تضعیف مقاومت گره بزنند، اما در این اقدام شان هم به صورت صد‌در‌صدی شکست خوردند و کاملاً مهار شدند و از قدرت‌شان در سوریه و منطقه، همچون آرمان از نیل تا فرات رژیم صهیونیستی که دیگر اسمی از آن هم باقی نمانده، اثری باقی نمانده است. اسرائیل امروز به شکلی ضعیف و منزوی شده که در حال دیوار کشیدن به دور خود است.
با تسلیم امریکا در برابر ایران فرمایش رهبری تحقق یافت
فضائلی می‌گوید: «من معتقدم با پیروزی انقلاب تمامی اقدامات و تحرکات امریکایی‌ها مبنی بر نابودی انقلاب و حضور منطقه‌ای، با شکست و ناکامی آنان رو به رو شده و آنان را وادار به عقب نشینی از اهدافشان کرده است. به نظر من فرمایش رهبری معظم نیز از این منظر تحقق پیدا کرده که امریکا که روزگاری انجام هر کار و هر چیزی برایش مقدور و ممکن بود، امروز دیگر این اختیار و توانایی را ندارد چراکه خود را تسلیم در برابر قدرت جمهوری اسلامی ایران می‌داند.»
انقضای پایان تاریخ
فضائلی، در خاتمه تأکید می‌کند: «معتقدم افراد اهل تحلیل و شخصیت‌های فرهیخته و اندیشمند جهان، امروز در حال مشاهده تسلیم امریکا در مقابل ایران و قدرت تأثیرگذاری انقلاب در برابر توطئه‌های امریکایی‌ها هستند. تصویری که امریکا و امریکایی‌ها از خود بر اذهان عموم جهان باقی گذاشته‌اند، تصویر شایانی نیست و جهانیان خوب می‌دانند که تئوری‌ها و تحرکات آنان در ایران و منطقه با شکست‌های پی‌در‌پی مواجه شده است. تاریخ انقضای امریکایی که خود را «پایان تاریخ» معرفی می‌کرد، فرا رسیده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار