کد خبر: 926557
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳
قد علم‌کردن بازار سرمایه مقابل نقدینگی 1600 هزار میلیارد تومانی
روز گذشته بازار سرمایه سه رکورد تاریخی در حوزه رشد شاخص کل، حجم معاملات روزانه و ارزش روز بازار از خود به جای گذاشت تا مشخص شود بازار سرمایه می‌تواند با وجود اعمال محدودیت‌های جدید بین‌المللی برای ایران و افزایش شدید حجم نقدینگی در اقتصاد، پذیرای نقدینگی با هدف تأمین مالی صنایع و بنگاه‌های موجود در این مجموعه باشد.
هادی غلامحسینی
روز گذشته بازار سرمایه سه رکورد تاریخی در حوزه رشد شاخص کل، حجم معاملات روزانه و ارزش روز بازار از خود به جای گذاشت تا مشخص شود بازار سرمایه می‌تواند با وجود اعمال محدودیت‌های جدید بین‌المللی برای ایران و افزایش شدید حجم نقدینگی در اقتصاد، پذیرای نقدینگی با هدف تأمین مالی صنایع و بنگاه‌های موجود در این مجموعه باشد.
به گزارش «جوان»، شاخص بورس تهران روز گذشته با جهش ۶ هزار و ۴۷۵ واحدی موفق به فتح قله ۱۵۵ هزار واحدی شد، در عین حال با معامله بیش از ۱/ ۱ هزار میلیارد تومانی روزانه، ارزش روز بازار سهام شرکت‌های بورسی هم برای نخستین‌بار به بیش از ۵۹۱ هزار میلیارد تومان بالغ شد. این در حالی‌است که در چهار روز منتهی به روز چهارشنبه نیز شاهد رشد۱۰ هزار و۸۶۴ واحدی کل بورس بودیم. اگر چه حجم نقدینگی در اقتصاد ایران به حدود ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است، اما باید توجه داشت که بازار سرمایه ایران یک عقب‌ماندگی تاریخی در توسعه و تأمین مالی اقتصاد دارد که به سهولت می‌تواند از طریق این بازار نقدینگی در اقتصاد را به مسیر صحیحی که رشد و توسعه واقعی را به دنبال داشته باشد، هدایت کرد و در عین حال بار تأمین مالی را از دوش بخش بانکی و پولی نیز برداشت کرد.
روز‌های پر رونق بازار سهام در آخرین روز کاری هفته نیز تکرار شد، آزاد‌سازی برخی از قیمت‌ها در اقتصاد روی سهم‌های صادرات‌محور و حتی برخی از صنایع داخلی نیز اثر مثبت قیمتی داشته‌است و به نظر می‌رسد بازار سرمایه وارد مسیر تازه‌ای شده‌است، اما متولیان بازار باید توجه داشته باشند که تأمین مالی جهت توسعه صنایع و بنگاه‌های موجود در بازار سرمایه از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و باید مراقب بود تا ورود نقدینگی به بازار یا مؤلفه‌های اثر‌گذار بر بازار صرفاً با رشد قیمت یک سهم منتج نشود و تأمین مالی برای توسعه باید هدف قرار گیرد.
در حالی یکی از ابهامات مهم بازار سرمایه، عدم تکلیف قیمت محصولات در بورس کالا و همچنین نحوه مصرف و فروش ارز صادرکنندگان بود که تصمیم اخیر وزارت صنعت مبنی بر آزاد کردن قیمت محصولات فولادی در بورس منجر به بهبود قیمت سهام شرکت‌های فولادی در بورس اوراق بهادار شد.
این رویداد تاریخی با رشد قیمت همراه با صف خرید سنگین شرکت‌های فولادی، معدنی، پتروشیمی و حتی خودرو و بانک رخ داد و با افزایش قیمت و اثر ۱۰۰ تا ۷۰۴ واحدی شرکت‌های فولاد مبارکه، هلدینگ پتروشیمی فارس، گل گهر، چادرملو، پارسان، پالایشگاه‌های بندرعباس، اصفهان و تهران، تاپیکو، مخابرات، سرمایه‌گذاری غدیر، پتروشیمی‌های پارس، جم، پردیس و مبین، ملی مس، بانک ملت، مبنا و... بهترین روز شاخص در عمر ۲۷ ساله ثبت شد.
رانت‌زدایی از ساختمان هزاران کالا در اقتصاد
حذف رانت‌های پنهان و پیدا به واسطه خطا در قیمت‌گذاری کالا و خدمات در اقتصاد به شرط آنکه فضا برای واقعی‌سازی دستمزد نیروی کار، توزیع عادلانه ثروت و امکانات و سیاست‌های حمایتی از فقرا در جامعه مهیا شود، می‌تواند مؤلفه‌های سرمایه‌گذاری، مصرف، پس‌انداز و تقویت تولید را به‌طور منطقی آرایش کند.
مؤلفه قیمت و حذف رانت و واقعی‌سازی ساختمان قیمت کالا و خدمات در اقتصاد از اهمیت قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار است، از این رو از نرخ خوراک گرفته تا نرخ محصولات فولاد، پتروشیمی، مواد معدنی باید مسیر حذف رانت را بپیمایند تا قیمت سهام برخی از صنایع در بورس تهران صرفاً به این دلیل که از رانت خوراک، گاز، برق، آب، نیروی کار ارزان بهره می‌برند، رشد نکند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار