کد خبر: 925544
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
در حالی که در سیاست‌های جدید ارزی صادرکنندگان مکلف شدند با قیمت نیمایی ارز صادراتی را به بازار ثانویه تزریق کنند، تشر جدید رئیس جمهور نشان داد همچنان این فرایند با چالش رو به رو است.
جوان آنلاین: رئیس جمهور صبح امروز انتقاد‌های تندی را نسبت به صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما تزریق نمیکنند مطرح کرد. آقای روحانی در جشنواره شهید رجایی با بیان اینکه، من به عنوان رییس دولت اعلام می‌کنم که بخشی از التهابات داخلی است، تاکید کرده بود صادرکننده‌ای دولتی و خصولتی ارز صادراتی را که باید امروز در اختیار سامانه نیما قرار دهد، صبر می‌کند ۴۸ ساعت دیرتر می‌دهد و این کار خیانت به کشور است.

بنا بر گفته‌های رئیس جمهور، حتی اقدامات تنبیهی جدیدی برای صادرکنندگان متخلف در نظر گرفته شده است. بر این اساس رئیس جمهور به یکی از مقامات این مجوز را داده است که اگر صادرکننده‌ای در بازگرداندن ارز صادراتی تخلف کرد، قدم اول عزل و قدم دوم معرفی به دادگاه باشد.
ایران سالانه ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد، امروز حدود ۶ ماه از سال گذشته است و باید ۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی به بانک مرکزی و سامانه نیما تحویل می‌شد.
چه قدر ارز حاصل از صادرات باقی مانده؟ چه کسی مسئول است؟ این را هم به گردن آمریکا و رژیم صهیونیستی بگذاریم؟

نکته قابل توجه اینکه در سیاست اول ارزی که در ۲۰ فروردین ماه آغاز شد، صادرکنندگان بنا بر مصوبه هیئت دولت مکلف شدند تا ارز صادراتی خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومان در سامانه نیما در اختیار واردکنندگان کالا‌های گروه ۲ و ۳ قرار دهند. این موضوع با اخلال‌های فراوان رو به رو شد و دولت بر این اساس مهلت صادرکنندگان را از ۶ ماه به ۲ ماه کاهش داد.

بر این اساس با فشار‌های قابل توجهی که از سوی برخی رسانه‌های ذینفع به دولت وارد شد ابتدا بازار ثانویه برای ۲۰ درصد کالات‌های صادراتی تشکیل شد، اما با ادامه فشار‌ها در نیمه مردادماه دولت تصمیم به تعمیق بازار ثانویه گرفت و از این پس قرار شد صادرکنندگان فولاد و پتروشیمی که قسمت اعظم ارز صادراتی کشور را تامین میکنند با نرخ سامانه نیما که در حدود ۸۰۰۰ تومان قرار دارد و ذدو برابر نرخ قبلی است ارز خود را در اختیار واردکنندگان قرار دهند.

صرف نظر از اینکه حتی این رقم هم برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد و ممکن است علاوه بر بحران معیشتی با چالش‌های جدی درخصوص اشتغال و رکود نیز رو به رو شویم حالا مشخص شده صادرکنندگان که عمدتا از رانت خوراک ارزان و مواد معدنی کم قیمت بهره‌مند شده‌اند حاضر به تزریق ارز به نیما با نرخ مذکور نیستند.

به نظر میرسد با رشد قیمت ارز در بازار آزاد اتفاقات مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی تکرار شده و صادرکنندگان بار دیگر به دنبال کارشکنی در تزریق ارز صادراتی خود هستند. حالا دولت به دنبال تنبیهاتی از قبیل: عزل هیئت مدیره و معرفی به دادگاه است، اما سوالی که در اینجا وجود دارد این است که چرا این اقدامات شدید تنبیهی در زمان اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی اجرا نشد؟
منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
برای تشر زدن ! هشت ماه صبر کردید ؟!
یک وقت خسته نشوید.....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار