کد خبر: 925154
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
چای وارداتی هم یکی دیگر از محصولاتی است که از ابتدای امسال ارز دولتی دریافت کرده، اما مشمول افزایش قیمت در همین بازه زمانی شده است؛ به گونه‌ای که با وجود ارزان‌تر شدن نسبی نرخ واردات، قیمت این محصول در بازار مصرف‌کنندگان بیش از ۲۲ درصد گران‌تر از پارسال شده است.
به گزارش «ایسنا»، به غیر از گرانی و گرانفروشی در بازار چای، تخلف دیگری هم رخ داد و آن این بود که با بیشتر و بیشتر شدن فاصله و مابه‌التفاوت نرخ ارز در بازار داخلی، واردکنندگان برای سود بیشتر اقدام به صادرات چای خارجی کردند و کار را به جایی رساندند که دولت مجبور شد تا صادرات کالا‌های واردشده با ارز دولتی را ممنوع اعلام کند که در این نام چای هم قرار دارد.
این اتفاقات و تخلفات در حالی طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته رخ داد که رئیس‌جمهور در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش اعلام کرد با توجه به اینکه بانک مرکزی متعهد شده تا برای کالا‌های ضروری و ملزومات پزشکی با یک قیمت متعادل و ثابت ارز تهیه کند، مردم براساس بسته جدید ارزی باید اطمینان داشته باشند که نوسانات مربوط به نرخ ارز تأثیری در رشد قیمت کالا‌های اساسی نخواهد داشت و در این زمینه قرار شد فهرستی از سوی وزارتخانه‌های بهداشت، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی به بانک مرکزی ارائه شود تا با این فهرست که مربوط به کالا‌های اساسی است بانک مرکزی ارز ۴۲۰۰ تومانی را به آن‌ها اختصاص دهد. در این راستا قرار شد همه وزرا تا رسیدن کالا‌های اساسی وارداتی به دست مردم بر این روند نظارت داشته باشند تا در این میان هیچ افزایش قیمتی رخ ندهد.
در این راستا گودرز خردادپور - معاون بازرگانی سازمان چای - گفته بود که چای جزو محصولاتی است که مشمول ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی شده و شرکت‌های بسیاری از ۲۱ فروردین‌ماه تا امروز موفق به دریافت این ارز شده‌اند، بنابراین سؤال اینجاست که چرا با دریافت ارز دولتی، قیمت محصولات آن‌ها در بازار افزایش یابد. معاون بازرگانی سازمان چای با تأکید بر اینکه افزایش قیمت چای خارجی که مشمول ارز دولتی شده غیرقانونی است، اظهار کرد: اگر شرکتی از میان واردکنندگان چای با ارز دولتی قیمت محصولش را افزایش دهد، مرتکب تخلف شده و دستگاه‌های نظارتی با آن برخورد خواهند کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار