کد خبر: 924585
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱
جان کری، وزیر خارجه پیشین امریکا در بخش‌هایی از کتاب جدید خود، که قبل ازچاپ در مطبوعات این کشور منتشر شده، می‌گوید که هیچ وقت مانند جنگ غزه، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را هراسان ندیده است. او نتانیاهو را فردی دستپاچه، ترسو و ضعیف توصیف می‌کند.
جان کری، وزیر خارجه پیشین امریکا در بخش‌هایی از کتاب جدید خود، که قبل ازچاپ در مطبوعات این کشور منتشر شده، می‌گوید که هیچ وقت مانند جنگ غزه، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را هراسان ندیده است. او نتانیاهو را فردی دستپاچه، ترسو و ضعیف توصیف می‌کند.
جان کری در کتاب جدیدش که روز سه شنبه با عنوان «هر روزی فوق‌العاده است» به بازار می‌آید، ابعادی از وضعیت دولت رژیم صهیونیستی را در جریان جنگ غزه فاش کرده و می‌نویسد: «نخست‌وزیر اسرائیل در زمان جنگ اسرائیل علیه نوار غزه ترسیده بود و ترسو نشان می‌داد.» کری می‌گوید آخرین دیدارش با نتانیاهو در زمان جنگ سال ۲۰۱۴ زمانی بود که امریکا پروازهایش را به اسرائیل متوقف کرد چراکه مقاومت فرودگاه بن گوریون در نزدیکی تل‌آویو را هدف گرفت. او می‌گوید: «نتانیاهو در آن زمان بسیار آسیب دیده به نظر می‌رسید به طوری که من قبلاً اینچنین او را ندیده بودم. او بعد از موفقیت حماس در انجام حمله موشکی، حریم هوایی اسرائیل را بست و پرواز‌ها را متوقف کرد. من نتانیاهو را در آن لحظات ضعیف‌تر از هر زمان دیگری دیدم.» ادهم ابوسلمیه، سخنگوی ستاد شکست محاصره نوار غزه با انتشار توئیتی به کتاب کری اشاره کرده و گفته است یادداشت‌ها و خاطرات بسیار مهمی از جان کری وزیر امور خارجه پیشین امریکا به زودی در چهارم ماه جاری منتشر می‌شود. او می‌گوید که کری در این یادداشت‌ها نوشته که دلم برای نتانیاهو سوخت، زیرا تاکنون اینگونه وی را ضعیف ندیده بودم.
طرح آتش‌بس اسرائیلی به اسم امریکا
کری در کتابش شرح می‌دهد که چطور در کشاکش جنگ غزه، اسرائیلی‌ها طرح آتش بسی را که در اثر ضعف مطرح کرده بودند، به اسم امریکا تمام کردند. او خطاب به نتانیاهو می‌گوید: «ما در وسط مذاکره برای آتش‌بس بر پایه شرایط شما قرار داریم. اکنون من می‌بینم که این شرایط به مطبوعات راه پیدا کرده است. این واقعاً خشمگین‌کننده است. ایده آتش‌بس انسانی از طرف شما مطرح شد و حالا شما این سند را جوری در مطبوعات درز می‌دهید که به نظر می‌رسد من هستم که دارم مواضع حماس را پیش می‌برم.»‌کری به مناسبات شخصی خودش با نتانیاهو اشاره می‌کند و می‌گوید: «در آن زمان یک عنصر از اعتماد شخصی میان ما از بین رفت.» او فاش کرده که چطور شد که دولت اوباما برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۶، یعنی یک ماه قبل از ورود ترامپ به کاخ سفید، یک قطعنامه ضد اسرائیلی را در شورای امنیت وتو نکرد. کری می‌گوید: «یک هفته پیش از این رأی‌گیری ترامپ اعلام کرده بود که می‌خواهد دیوید فریدمن را به عنوان سفیر امریکا در اسرائیل منصوب کند». جان کری در نوشته‌اش مدعی می‌شود که این تصمیم ترامپ در ملاحظات باراک اوباما در ارتباط با رأی‌گیری شورای امنیت نقش داشته است. وزیر خارجه اوباما می‌گوید: «همزمان اسرائیلی‌ها با شروع کردن یک فرآیند مشروعیت بخشی رسمی به شهرک‌ها نشان داده بودند که از سیاست ما منزجر هستند. ما نمی‌توانستیم در سازمان ملل از اقدامات اسرائیل که به سرعتی بی‌سابقه و گسترده در ساخت شهرک‌ها رسیده بود، دفاع کنیم.»
لاوروف: هرگز یک روس را هم تهدید نکنید
وزیر خارجه پیشین امریکا در بخشی از کتاب خاطرات خود به مذاکرات هسته‌ای ایران و هماهنگی وزرای خارجه ایران و روسیه در یکی از این نشست‌ها اشاره کرده است. او به ماجرای واکنش محمدجواد ظریف در جریان مذاکرات هسته‌ای اشاره کرده و می‌نویسد: «او در حالی که از روی صندلی‌اش بلند می‌شد و آماده خروج از اتاق بود فریاد زد: این توهین است! شما دارید من را تهدید می‌کنید. هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید.» در ادامه کتاب «کری» آورده: «این اتفاق با سکوت مختصری همراه شد و سپس «سرگئی لاوروف» گفت که یک روس را هم تهدید نکنید.» کری در کتاب خاطرات خود درباره پرونده ایران تأکید کرده که کشورش همواره توانایی حمله به ایران را در صورت عدم پایبندی ایران به مفاد توافق برای خود حفظ کرده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار