کد خبر: 923447
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۸
رئیس کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی: قاچاقچی ظروف شیشه‌ای برای ۱۱۲۸ کانتینر، ۵۰۰ میلیارد تومان جریمه شده است
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با ادعای فساد سازمان یافته در اداره کل گمرک با انتقاد از نحوه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سازمان‌های نظارتی به‌خصوص اداره کل گمرک گفت: متأسفانه قاچاق کالا در انحصار برخی افراد است.
هادی غلامحسینی
رئیس کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پنج سال اخیر شاهد قاچاق کالا و ارز به اشکال تأسف‌باری بوده‌ایم، گفت: به نظر می‌رسد فقط یکی از احکام صادره جهت جریمه قاچاق ۱۱۲۸ کانتینر ظروف شیشه‌ای که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به وقوع پیوسته‌است بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان باشد که این حجم از جریمه در تاریخ ۱۰۰ ساله گمرک کشور بی‌سابقه است و یک رکورد به شمار می‌آید.

امیر خجسته، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جوان» با ابراز نگرانی از قاچاق سازمان یافته گفت: امروز اغلب بنگاه‌ها به دلیل فضای نامناسب کسب و کار با چالش‌هایی، چون فروش، سرمایه در گردش، پرداخت اقساط بانکی با سود‌های قابل‌ملاحظه روبه‌رو هستند، حال اینکه عده‌ای نقشه بکشند که با واردات رسمی و قاچاق بازار را از بنگاه‌های داخلی بگیرند و آن‌ها را با چالش ورشکستگی، پرونده‌های قضایی به دلیل عدم پرداخت اقساط بانک و سایر بدهی‌ها روبه رو کنند، اثر تخریبی‌شان بر اقتصاد ایران از تحریم‌های ظالمانه امریکا کمتر نیست.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با ادعای فساد سازمان یافته در اداره کل گمرک با انتقاد از نحوه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سازمان‌های نظارتی به‌خصوص اداره کل گمرک گفت: متأسفانه قاچاق کالا در انحصار برخی افراد است. کالا‌ها به صورت قاچاق از مبادی رسمی وارد می‌شود و کسی هم پاسخگو نیست. خجسته ادامه داد: وقتی بنده موضوع واردات ۳۳۰۰ کانتینر قاچاق به کشور را مطرح کردم، تنها عکس‌العمل گمرک و وزارت اقتصاد این بود که اگر ما یک کانتینر قاچاق هم دیدیم به آن‌ها نشان می‌دهیم. این صحبت‌ها را تنها می‌توان اینگونه برداشت کرد که انگار آقایان در جریان اتفاقات کشور نیستند. ما اول تذکرات لازم را دادیم که به دلیل عدم توجه به آن فراکسیون مبارزه با مفاسد و تیم کارشناسی ورود جدی‌تر کرده و اطلاعات خوبی از گمرک و سایر مبادی ورودی به دست آورده‌است.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی ادامه داد: یک نمونه از قاچاق کالاها، ورود ۵۳۶۲ خودروی لوکس قاچاق از سال ۹۵ تا مهر ۹۶ بوده، خودرو‌هایی همچون پورشه، ولوو، بی‌ام‌و، نیسان، هیوندا و تویوتا به صورت قاچاق و از طریق مناطق آزاد و گمرکات به کشور وارد شده است.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: خدا می‌داند طی پنج سال اخیر در اثر حداقل قاچاق ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلاری کالا و ارز چقدر از تولیدکنندگان که زندگیشان را برای تولید و اشتغال گذاشته‌اند، ورشکست شدند و از سطح و ظرفیت تولید خود کاستند و بازارشان را عده‌ای قاچاقچی تخریب کردند و اشتغال را هم نابود کردند، بعد می‌گوییم چرا نرخ رشد اقتصادی منفی می‌شود. خب رشد اقتصادی مثبت تکالیفی می‌خواهد که مدیران دولتی باید آن را انجام دهند.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران نیاز به برنامه ویژه‌ای برای پیشرفت با توجه به محدودیت‌های اعمالی از سوی امریکا دارد، گفت: اگر امروز خواستار تغییر و تحول در حوزه اندیشه، اجرا و نیروی انسانی در بخش اقتصادی دولت هستیم، دلیلش این است که احساس خطر می‌کنیم و برای صیانت از تولید داخل، عمل به فرامین رهبری، سیاست‌های کلی نظام، چشم انداز ۱۴۰۴ و تقابل با تحریم‌های ظالمانه امریکا و اتاق جنگ اقتصادی که علیه ایران در وزارت خزانه‌داری امریکا به راه اندخته‌اند، راهی جز اخذ آرایش تدافعی و تقابلی در جنگ اقتصادی و اقدام و عمل غیر‌شعاری و واقع‌گرایانه در حوزه اقتصاد مقاومتی نداریم.

وی افزود: امروز به دلیل کاهش ارزش پول در مقابل سایر ارز‌ها برخی از مردم برای حفظ ارزش دارایی خود به اقدام‌های نادرستی، چون احتکار روی آورده‌اند، این در حالی است که ریشه تورم مخرب را باید در اقتصاد شناسایی کنیم و درمان کنیم، اما چه کسی باید بفهمد و بداند که ریشه تورم در کجاست بی‌شک بخشی از این کار به وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و وزارتخانه‌های اقتصادی مرتبط با تولید دارد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید سهم بدهی‌های دولت در تورم و کاهش ارزش پول ملی مشخص شود، ادامه داد: هر گونه عوامل تولید را به بهترین شکلش در ایران داریم آن وقت به دلیل عدم استراتژی مناسب نظری و عملی برای توسعه و پیشرفت، عدم بهره‌وری عوامل تولید، کسری بودجه‌های دولت و بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی جست‌وجو کرد.

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی در واکنش به طرح استیضاح کرباسیان وزیر اقتصاد و امور دارایی در هفته جاری، ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت در مواجهه با بحران‌ها و مدیریت کلان اقتصادی را مهم‌ترین دلیل استیضاح‌کنندگان دانست و افزود: متأسفانه با روی کار آمدن تیم اقتصادی جدید دولت در سال گذشته روند مخرب اقتصاد ایران شکل گرفت و حداقل در هر هفته شاهد ارائه یک مدل اقتصادی و سیاست مالی بوده‌ایم. از طرفی نیز در ابتدای امسال و با اعلام خروج ایالات‌متحده از برجام، ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت وارد فاز جدیدی شد که در این خصوص مجلس بار‌ها تذکر داد که در یک فقره، سؤال اینجانب منجر به دو کارت زرد به وزیر اقتصاد گردید.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تعجب از کاهش چشمگیر تعداد امضا‌های طرح استیضاح وزیر اقتصاد گفت: متأسفانه بعضی از همکاران معتقدند در فضای حساس حاکم بر کشور نباید آرامش سیاسی و وحدت قوا به هم بریزد، بنابراین با توجه به طرح سؤال از رئیس‌جمهور و استیضاح وزیر کار در صورت استیضاح وزیر اقتصاد این آرامش خدشه‌دار می‌شود. باید تأکید کنم آنچه کشور در شرایط فعلی نیازمند آن است، افزایش نظارت است و اگر شاهد کم‌کاری و بی‌برنامگی یک مجموعه و یک مدیر هستیم، در اسرع وقت باید نسبت به اخراج آن اقدام کنیم و این امر ابتدا باید توسط دولت شکل گیرد، بنابراین مجلس نباید منافع جامعه را قربانی رفاقت‌های سیاسی کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
0
0
«متأسفانه قاچاق کالا در انحصار برخی افراد است.» این چه جمله ایه؟ چه تیتریه؟ از انحصار خارج بشه مشکل حل می شه؟...
زضا اسدى
|
United States
|
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
0
در اين ماجرا فقط هدف براندازى برخي از وزرا بوده نه چيز ديگه اينجا جنگ سياسيه نه مبارزه با قاچاق هر كس فكر قدرت رسيدنه كل قانون گمرك اشتباه بوده و مجلس هم مقصره كه تصويب قانون ميكنه ١١٢٨ كانتينر سوزن بوده مگه ٢ سال طرف قاچاق كرده هيچ كس نفهميده مگه ميشه اقاى خجسته ماشالله
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار