کد خبر: 919935
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۸
پدیده‌ای غریب همزمان با ثبت رکورد تولید بنزین رخ داد
ایران در حالی به رکورد تاریخی تولید ۹۰ میلیون لیتر بنزین در روز دست پیدا کرده‌است و به زودی تا مرز ۹۵ میلیون لیتر خواهد رسید که برخی جریانات مخالف نظام می‌کوشند با انتشار شایعات مختلف در خصوص احتمال گرانی یا کمبود بنزین، باعث برهم خوردن امنیت کشور شوند.

ایران در حالی به رکورد تاریخی تولید ۹۰ میلیون لیتر بنزین در روز دست پیدا کرده‌است و به زودی تا مرز 95 میلیون لیتر خواهد رسید که برخی جریانات مخالف نظام می‌کوشند با انتشار شایعات مختلف در خصوص احتمال گرانی یا کمبود بنزین، باعث برهم خوردن امنیت کشور شوند. درست بر اساس انتشار همین شایعات بود که طی چند روز گذشته، بسیاری از مردم در شمال کشور به سمت جایگاه‌های عرضه سوخت هجوم بردند و باعث بروز اختلال در روند عرضه سوخت شدند. همچنین برخی دیگر نیز از این موقعیت سوء‌استفاده کردند و دست به ذخیره‌سازی غیر‌عقلانی بنزین در منازل خود زدند که همین اتفاق باعث بروز آتش‌سوزی شدید در یک منزل مسکونی شد.
انتشار این شایعات در حالی است که علیرضا صادق‌آبادی، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با رد شایعات در خصوص احتمال تغییر قیمت بنزین تأکید کرد که دولت هیچ برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی فرآورده‌های سوختی ندارد. وی که با هدف بازدید از شرایط سوخت رسانی به شمال کشور از چند جایگاه عرضه سوخت بازدید کرده، به خبرنگاران گفت که هم اکنون تأمین بنزین مورد نیاز استان‎های شمالی با خطوط لوله سراسری از پالایشگاه‎های تولیدی کشور به ساری و رشت منتقل می‌شود و با نفتکش‌های جاده‌پیما به انبار نفت چالوس در غرب مازندران حمل می‌شود.
صادق‌آبادی، خبر تعطیلی جایگاه‎های عرضه بنزین در غرب مازندران را نیز رد کرد و افزود: هیچ یک ازجایگاه‎های عرضه سوخت در غرب مازندران و گیلان تعطیل نیست و حتی ۴۰ میلیون لیتر بنزین مازاد نیز از طریق خطوط لوله سراسری به انبار‌های ساری ورشت تزریق شده است.
رکورد بی‌سابقه تولید بنزین
اما شایعات در خصوص کمبود بنزین در کشور شرایطی منتشر شد که ایران اخیراً با راه‌اندازی دو فاز از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، به یک رکورد تاریخی در تولید بنزین دست پیدا کرده و عملاً واردات بنزین از دیگر کشور‌ها را متوقف کرده است و حتی گفته می‌شود که مدیران نفتی به دنبال برنامه‌ریزی برای آغاز صادرات مازاد بنزین تولیدی کشور هستند.
بر این اساس، گزارش‌ها از مصرف بنزین در ایران حاکی از آن است که مصرف بنزین در تیرماه به مرز 3‌میلیارد لیتر رسیده است.
ایرانی‌ها در تیرماه 2 میلیارد و ۸۴۰ میلیون لیتر بنزین سوزاندند و مصرف بنزین از ابتدا تا انتهای تیرماه در سال جاری ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر) 5/8 درصد رشد داشته است. حال به‌رغم این رشد چشمگیر، نه‌تن‌ها واردات بنزین کشور افزایش پیدا نکرده، بلکه کمک‌های دو فاز فعال پالایشگاه ستاره خلیج فارس به دیگر پالایشگاه‌های تولید‌کننده بنزین کشور، نظیر پالایشگاه اراک، بندرعباس، تبریز، کرمانشاه، آبادان، تهران باعث شده که تقریباً تمام بنزین مورد نیاز کشور، در داخل تولید شود.
متوسط تولید روزانه بنزین هم اکنون در مرز 90 میلیون لیتر در روز است که نسبت به مدت مشابه سال پیش که روزانه حدود 63 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌َشد، 27 میلیون لیتر افزایش یافته است. علاوه بر این طی روز‌های آینده و با تأمین آب مورد نیاز پالایشگاه اصفهان و وارد مدار‌شدن این پالایشگاه، نیز عملاً 3 میلیون لیتر دیگر به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه خواهد شد و تولید بنزین در ایران عملاً به رکورد بی‌سابقه 93 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.
در این بین با توجه به پایان تعمیرات تابستانی برخی از مجتمع‌های پتروشیمی تولیدکننده ماده افزودنی MTBE تا چند روز آینده و تأمین ماده افزودنی و اکتان افزای MTBE، طی روز‌های آینده باید منتظر این اتفاق بود که 2 میلیون لیتر دیگر به تولید روزانه بنزین ایران افزوده شود و کشور در آستانه تولید 95 میلیون لیتر بنزین قرار خواهد گرفت.
همچنین پیش‌بینی می‌شود که با پیشرفت برنامه تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس و بهره‌برداری از برخی از واحد‌های فرایندی فاز سوم توسعه این پالایشگاه، ظرفیت تولید بنزین در این پالایشگاه تا پایان شهریور ماه به مرز 30 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت و طی ماه‌های آینده باز هم باید منتظر افزایش تولید بنزین کشور باشیم.
علاوه بر این با توجه به وعده قرارگاه خاتم‌الانبیا که پیمانکار پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است، تا آذر ماه نیز باید منتظر راه‌اندازی کامل فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که وارد مدار شدن این فاز نیز باز هم به تولید بنزین کشور خواهد افزود و رکورد بی‌سابقه تولید ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور به ثبت خواهد رسید.
از این رو، به نظر می‌رسد در صورت رعایت الگوی مصرف در کشور که هم اکنون به دلیل سفر‌های تابستانی در نقطه اوج خود است، کشور هم اکنون هیچ مشکلی در تأمین بنزین مورد نیاز خود ندارد و دولت نیز بر اساس همین میزان تولید، برنامه افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی را به بایگانی فرستاده است، اما نکته بسیار مهم دیگر آن است که با این سقف تولید، ابزار تحریم فروش بنزین توسط امریکا نیز عملاً از این کشور گرفته‌شده و ایران در این حوزه کاملاً تحریم‌ناپذیر خواهد شد.
مشکلات توزیع بنزین به دلیل جنگ روانی است
در همین حال احمد حسین‌زادگان، معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران که این روز‌ها شایعه کمبود بنزین با هجوم مردم به جایگاه‌های عرضه سوخت از این استان آغاز شد، در سخنانی گفت: مشکلاتی که روز‌های اخیر در بحث توزیع بنزین به وجود‌آمده، کاملاً به دلیل جنگ روانی است، کشور هیچ کمبودی در حوزه سوخت و بنزین ندارد. در ساری حداقل 10 برابر ظرفیت مصرف موجود، بنزین ذخیره داریم.
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران گفت: میانگین مصرف بنزین طی چند روز گذشته بسیار افزایش یافته است؛ یعنی به دلیل موج روانی که برخی افراد به وجود آوردند، مردم بیش از نیاز خود بنزین می‌خرند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
بنزین داریم کامیون و تریلی برای حملش نداریم چون کامیونها اعتصاب هستند. حتی بصورت جزئی به این موضوع نپرداختی . ساندیس بدم خدمتتون؟!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار