کد خبر: 919716
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
در بازار خرده‌فروشی مرغ را تا ۱۲ هزارتومان و گوشت را تا ۶۱ هزارتومان می‌فروشند
فعالان بازار: تعزیرات قیمت مصرف‌کننده را برای مرغ ۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می‌کند، درحالی‌که عمده‌فروشان مرغ را در میدان بهمن 9 هزار و 500 تا 9 هزار و 700 تومان و قیمت انواع گوشت را بین ۴۳تا ۴۵ هزار تومان اعلام کرده‌اند، درحالی‌که این قیمت حتی در بازار عمده‌فروشی نیز صادق نیست
بهناز قاسمی
با وجود بازگشت آرامش به بازار ارز و سکه، چند روزی است که قیمت مرغ و گوشت افزایش یافته است. اخبار رسیده از بازار حاکی از آنست که روز گذشته مرغ بین ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسید و قیمت هرکیلو گوشت گوسفندی ۶۵ هزار تومان و گوشت گوساله به ۵۵ هزار تومان افزایش یافت. این گرانی قیمت‌ها در حالیست که سامانه ۱۲۴ قیمت مرغ را ۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده و رئیس پشتیبانی امور دام نیز از کاهش قیمت‌ها با توزیع گوشت و مرغ‌های منجمد خبر می‌دهد.
قیمت مرغ و گوشت مانند خودرو با نوسانات قیمت ارز گران می‌شود. این در حالیست که هم به واردات نهاده‌های دامی و طیور و هم به واردات قطعات خودرو ارز دولتی اختصاص می‌یابد، اما تولید‌کنندگان این کالا‌ها همواره از شرایط تولیدشان ابراز نارضایتی می‌کنند و به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند.
بیستم تیرماه بود که ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ را ۹ هزار و ۲۵۰ تومان تعیین کرد، اما به دلیل عدم کشش بازار این قیمت ابلاغ نشد تا اینکه طی دو روز گذشته به یکباره قیمت مرغ و گوشت افزایش یافت. همزمان با صعود قیمت رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ قیمت ۱۰هزار تومان را برای مرغ منطقی دانست و رئیس اتحادیه دامداران نیز از دولت خواست در آستانه عیدقربان از قاچاق دام زنده جلوگیری کند تا قیمت‌ها بیش از این گران نشود. این نابسامانی بازار و آشفتگی قیمت‌ها در حالیست که رئیس پشتیبانی امور دام روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها بدون اشاره به افزایش غیر‌منطقی قیمت مرغ و گوشت تأکید کرد که مشکلی در تأمین کنجاله سویا و ذرت نداریم و با توزیع مرغ‌های منجمد و گوشت قرمز در میادین میوه و تره‌بار قیمت‌ها نیز کاهش خواهد یافت. این اظهارات در حالیست که اخبار رسیده از سطح شهر تهران در روز گذشته از تعطیلی اکثر فروشگاه‌های عرضه مرغ حکایت دارد. فعالان بازار در گفت‌وگو با «جوان» از نابسامانی قیمت‌ها در میدان بهمن تهران خبر می‌دهند و می‌گویند: بار توزیعی در این میدان نسبت به روز‌های قبل کمتر بود و عمده‌فروشان روز گذشته مرغ را کیلویی ۹ هزا‌ر و ۵۰۰ تا ۹ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه می‌کردند و مغازه‌داران (خرده‌فروشان) نیز کیلویی ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رساندند. همچنین گوشت گوساله کیلویی ۴۸هزار تومان خریداری و ۵۵ هزار تومان و گوشت گوسفند‌ی کیلویی ۵۵ هزار تومان خریداری و ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسید. قیمت تخم‌مرغ نیز این روز‌ها به شانه‌ای ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. این فعالان می‌افزایند: دو روز است که بار جدید خریداری نکردیم و یخچال‌هایمان خالی است، چرا که به دلیل بالا بودن قیمت‌ها تقاضا کم شده و مرغ و گوشت‌ها فاسد می‌شوند.
این فروشندگان خرد که به میدان بهمن آمده بودند تا در صورت کاهش قیمت‌ها خرید کنند در گفت‌وگو با خبرنگار ما تأکید می‌کنند: با تعزیرات تماس گرفتیم قیمت مصرف‌کننده را برای مرغ ۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می‌کند، درحالی‌که عمده‌فروشان مرغ را در میدان بهمن ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت انواع گوشت را نیز برای مصرف‌کنندگان به گفته تعزیرات بین ۴۳تا ۴۵ هزار تومان عرضه می‌کنند، درحالی‌که این قیمت حتی در بازار عمده‌فروشی نیز وجود ندارد.
به گفته خرده‌فروشان مرغ و گوشت، تعزیرات می‌گوید که مأمورانش در میدان بهمن مستقر هستند، اگر این بازرسان حضور دارند پس چگونه قیمت مرغ و گوشت نجومی شده و به راحتی و بدون ترس در میدان بهمن قیمت‌های گران بدون فاکتور به فروش می‌رسد. همچنین فعالان بازار از عدم رغبت مردم به خرید مرغ‌های منجمد ۸ هزارتومانی خبر می‌دهند و می‌گویند: مرغ منجمد را ۷ هزار تومان خریداری و ۸ هزار تومان می‌فروشیم، اما مشتری برای این مرغ‌ها کم بوده یا وجود ندارد.
مشاهدات خبرنگار ما حاکی از آنست که حضور مأموران و بازرسان در میدان بهمن مشهود نبوده و خرده‌فروشان از بالا بودن قیمت‌ها گله کرده و تعدادی نیز دست خالی بازگشتند. ظاهراً سازمان‌های نظارتی هیچ اطلاعی از اوضاع و احوال این روز‌های میدان بهمن تهران ندارند که تصور می‌کنند که قیمت‌ها ارزان بوده و مصرف‌کنندگان نیز راضی هستند.

توزیع مرغ و گوشت تازه و منجمد برای تنظیم بازار
به‌رغم آشفته بازاری که در سه روز گذشته در بازار مرغ و گوشت به وجود آمده، مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام با تأکید بر توزیع نهاده‌های دام و طیور و رفع مشکلات مرغداران و دامداران می‌گوید: مرغ و گوشت گوساله منجمد و همچنین گوشت تازه گوسفندی و مرغ گرم روزانه از طریق غرفه‌های سازمان میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به وفور و با نرخ مصوب دولتی در دسترس مردم قرار می‌گیرد.
حمید ورناصری در گفت‌وگو با فارس، در مورد فعالیت‌های انجام شده این شرکت برای تنظیم بازار مرغ می‌افزاید: تا ۱۰ روز قبل به واسطه اینکه قیمت تمام‌شده تولیدکنندگان مرغ بیشتر از قیمت فروش بود و بازار هم کشش نداشت، عملاً این قشر زیان می‌دیدند، اما با توجه به قیمتی که اکنون در تهران و شهرستان‌ها عرضه می‌شود، شرایط مناسبی را پیش رو داریم. وی متوسط قیمت مرغ در تهران را بین ۸ هزار و ۸۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان در هرکیلوگرم عنوان می‌کند و می‌گوید: برای تنظیم بازار روزانه عرضه مرغ گرم را در تمام غرفه‌های سازمان میادین شهر تهران به نرخ هر کیلوگرم ۷ هزار و ۹۹۰ تومان داریم.
مدیر‌عامل شرکت پشتیبانی امور دام همچنین از عرضه مرغ منجمد با نرخ هر کیلوگرم ۶ هزار و ۷۵۰ تومان در سازمان میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر خبر داده و می‌گوید: این کالا به وفور برای خرید در دسترس شهروندان قرار دارد و مردم می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعم از شهروند، اتکا، سپه، رفاه و افق کوروش مرغ موردنیاز خود را به نرخ تنظیم بازار تهیه کنند.

توزیع گوشت گوساله منجمد با نرخ کارشناسی به زودی
ورناصری همچنین از توزیع گوشت منجمد برزیلی با نرخ کارشناسی‌شده در روز‌های آتی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم خبر می‌دهد و می‌افزاید: گوشت قرمز منجمد به اندازه کافی در ذخایر این شرکت موجود است که هم توسط دولت و هم بخش خصوصی تأمین شده و هر زمان که بازار کشش داشته باشد، توزیع آن را افزایش خواهیم داد.
وی در مورد توزیع گوشت گرم گوسفندی وارداتی اظهار می‌دارد: این محصول از کشور‌های استرالیا، آسیای میانه و روسیه وارد و روزانه در تمام غرفه‌های سازمان میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به صورت فله یا بسته‌بندی عرضه می‌شود که نرخ شقه آن در هر کیلوگرم ۳۳ هزار تومان و برای گرده ران و سردست ۴۳ هزار تومان در هر کیلوگرم است.

کنجاله سویا کیلویی ۲۱۵۰، ذرت کیلویی ۱۰۰۰ تا ۱۱۳۰ تومان
ورناصری همچنین در مورد ایجاد تعادل در بازار کنجاله سویا و ذرت به‌عنوان دو نهاده مهم برای مرغداران می‌گوید: سهمیه جدیدی برای استان‌ها ابلاغ کردیم تا بتوانند ذرت موردنیاز دامداران را دریافت کنند و با برنامه‌ریزی‌هایی که توسط شرکت پشتیبانی امور دام و سایر بخش‌های خصوصی انجام شده اکنون قیمت دو نهاده کنجاله سویا و ذرت تا حدی کاهش داشته و متعادل شده است.
وی نرخ هر کیلوگرم کنجاله سویا را در مبادی ورودی کشور ۲ هزار و ۱۵۰ تا ۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: ذرت برزیلی نیز در مبادی ورودی هر کیلوگرم هزار و ۱۳۰ تومان و ذرت اوکراین هزار تومان عرضه می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار