کد خبر: 918546
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
تعطیلی ۹۰۰ طلافروشی در کمتر از ۴ سال
رکود شدید حاکم بر بازار طلا باعث تعطیلی واحد‌های صنفی طلا‌فروشی شده است، به‌گونه‌ای‌که به گفته رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر طی سال ۹۳ تا ۹۷، از ۲ هزار و ۷۰۰ واحد طلا‌فروشی دارای مجوز در سراسر کشور، ۹۰۰ واحد به صورت رسمی فعالیت صنفی خود را متوقف کرده‌اند.
جعفر تكبيرى
رکود شدید حاکم بر بازار طلا باعث تعطیلی واحد‌های صنفی طلا‌فروشی شده است، به‌گونه‌ای‌که به گفته رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر طی سال ۹۳ تا ۹۷، از ۲ هزار و ۷۰۰ واحد طلا‌فروشی دارای مجوز در سراسر کشور، ۹۰۰ واحد به صورت رسمی فعالیت صنفی خود را متوقف کرده‌اند. محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌وگو با «جوان» به مشکلات موجود در بازار طلا و جواهر کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه در سال‌جاری به دلیل افزایش شدید قیمت طلا و نوسانات بالای این کالا، مصرف طلا در کشور به شدت کاهش پیدا کرده و عملاً یک رکود بی‌سابقه در این حوزه را شاهد هستیم و همین موضوع مشکلات زیادی برای فروشندگان طلا و جواهر به وجود آورده است. وی در همین ارتباط ادامه داد: وضعیت بازار طلا و جواهر به‌گونه‌ای است که طلا‌فروشان امکان فروش محصولات خود را ندارند؛ چراکه به دلیل نوسانات شدید، آنان نمی‌دانند که در صورت فروش اجناس خود، آیا می‌توانند با پول آن محصول جدید بخرند و جایگزین کنند یا خیر؟
این فعال عرصه طلا و جواهر با اشاره به نوسانات قیمت طلا افزود: به‌طور مثال در روز دوشنبه، ما یک رکورد عجیب در نوسانات قیمت طلا ثبت کردیم که بر این اساس، طی یک روز قیمت این محصول مهم و استراتژیک ۲۵ بار تغییر کرد. شدت این تغییرات به حدی بود که تنها لحظاتی پس از گفت‌وگویم با رسانه ملی و ارائه قیمت‌های روز طلا مجبور شدم با آن‌ها تماس بگیرم و بخواهم که این قیمت‌ها را اصلاح کنند. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر همچنین تأکید کرد: هفته گذشته بیشترین نوسانات قیمت طلا را شاهد بودیم و نه فقط روز دوشنبه، بلکه در روز‌های دیگر نیز هر روز ۲۰ تا ۲۴ بار قیمت طلا با تغییر روبه‌رو می‌شد. این در حالیست که پیش از این در شرایط ثبات بازار، حداکثر تغییر قیمت طلا روزانه پنج بار بود که این تغییرات ناشی از تغییر جهانی قیمت طلا و یا تغییر ارز بود. کشتی‌آرای به موج تعطیلی واحد‌های طلافروشی نیز اشاره کرد و در این خصوص گفت: در اتحادیه طلا و جواهر، ۲ هزار و ۷۰۰ واحد طلا‌فروشی به ثبت رسیده و این تعداد واحد‌ها از ما جواز کسب دریافت کرده‌اند. این در حالیست که از سال ۹۳ تا سال ۹۷، از این تعداد واحد، ۹۰۰ واحد به صورت رسمی فعالیت خود را متوقف و اعلام تعطیلی کرده‌اند. وی در خصوص آمار تعطیلی واحد‌های طلا‌فروشی در سال ۹۷ نیز عنوان کرد: هم‌اکنون پرونده‌های زیادی برای تعطیلی واحد‌ها به دست ما رسیده و روند تعطیلی طلا‌فروشی‌ها شتاب گرفته است، اما ما برای آنکه بتوانیم یک واحد را تعطیل شده اعلام کنیم، باید از آن واحد بازرسی به عمل بیاوریم. بنابراین تا زمانی که این بازرسی‌ها به اتمام نرسد، نمی‌توان آمار دقیقی از میزان واحد‌های تعطیل شده در این سال ارائه کرد. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر همچنین در خصوص مهم‌ترین مشکلات این واحد‌های صنفی اظهار کرد: رکود شدید در بازار‌های مختلف کشور گریبان این صنف را نیز گرفته و آنان هم‌اکنون با مشکلات مالی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند. علاوه بر این مالیات صنف طلا و جواهر نیز بسیار بالا‌ست که باعث شده آنان در معاملات خود صرفه اقتصادی نداشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار