کد خبر: 916460
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
اعتراضات به بازدید سرزده مأموران آژانس انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت
بازدید سرزده مأموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت در ماه گذشته که گویا اخبار آن تازه اعلام شده، موجی از اعتراضات را موجب شده است.
بازدید سرزده مأموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت در ماه گذشته که گویا اخبار آن تازه اعلام شده، موجی از اعتراضات را موجب شده است. گفته می‌شود این بازرسی در اواسط خردادماه انجام شده و طی آن مأموران آژانس وارد آزمایشگاه‌ها و دفاتر اساتید شده‌اند در حالی که آن‌ها در محل کار خود حاضر نبوده‌اند و قطعات فوق‌پیشرفته ساخته دست اساتید در این دفاتر و آزمایشگاه‌ها بوده است.
روز جمعه، یک عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با فارس، در بیان جزئیات بیشتر بازدید سرزده مأموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت گفت: بازرسان آژانس در خرداد ماه سال جاری در حالی که نقشه آزمایشگاه‌های اساتید دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت را در اختیار داشتند به صورت محرمانه اقدام به بازدید و نمونه‌برداری از برخی از آزمایشگاه‌های اساتید دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت کردند. اما آنچه بهانه این بازدید سرزده اعلام شده، تعجب‌برانگیزتر است. همین استاد دانشگاه می‌گوید: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این بهانه که در مقاله یکی از دانشجویان دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت از واژه سانتریفیوژ استفاده شده اقدام به بازرسی و نمونه‌برداری از برخی از آزمایشگاه‌های دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت کردند.

باز شدن پای مأموران آژانس به مراکز علمی امنیت دانشمندان را به مخاطره می‌اندازد
حجت‌الاسلام ابراهیمی‌نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت نیز در گفت‌وگو با فارس، درباره بازدید سرزده بازرسان سازمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این دانشگاه گفت: اینکه پای مأموران سازمان انرژی اتمی به مراکز علمی ما باز شود، مخالف امنیت ملی ماست و می‌تواند امنیت علمی و امنیت دانشمندان ما را به مخاطره بیندازد. دانشگاهیان به هیچ‌وجه موافق چنین حرکات و اقداماتی نیستند و از این پس با چنین اتفاقاتی برخورد خواهند کرد.
حجت‌الاسلام ابراهیمی‌نژاد تصریح کرد: اینکه مسئولان دانشگاه در مورد این بازدید مکره بودند و مجبور به چنین کاری شدند و شورای امنیت ملی، آژانس، وزارت علوم و سایر بخش‌ها طوری برنامه را تنظیم کردند که مسئولان دانشگاه نتوانسته‌اند کاری کنند، از مسائلی است که ابهام دارد و مشخص نیست که آیا آن‌ها می‌توانسته‌اند از چنین اقدامی ممانعت کنند یا نه. وی تأکید کرد: نیرو‌های انقلابی و نیرو‌هایی که عزت و عظمت مملکت را می‌خواهند به هیچ وجه اجازه تکرار چنین اتفاقی را نخواهند داد و اگر در این مورد هم اطلاع داشتند قطعاً از ورود مأموران آژانس ممانعت می‌کردند. باید با این موضوع برخورد شود و نباید اجازه داد تا پای مأموران آژانس به مراکز علمی باز شود، اینکه مأموران آژانس به این شکل مخفیانه و در یک روز تعطیل دست به چنین اقدامی بزنند، مسئله‌ای است که باید شفاف شود و ما نیز به اندازه خود این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

نامه اعتراضی بسیج دانشجویی ۸ دانشگاه تهران خطاب به وزیر علوم
بسیج دانشجویی هشت دانشگاه بزرگ تهران در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم از بازرسی آژانس بین‌المللی از دانشگاه علم و صنعت بدون اطلاع دانشگاهیان انتقاد کردند.
در متن این نامه خطاب به وزیر علوم آمده است: چنانکه مستحضرید در روز‌های اخیر، فصل جدیدی در دیپلماسی ذلت گشوده شد. متأسفانه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و به عبارت دقیق‌تر جواسیس سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه طی اقدامی متعرّضانه قسمت‌هایی از دانشگاه علم و صنعت ایران از جمله دانشکده مهندسی برق را تحت بازرسی و نمونه‌برداری قرار دادند! این اقدام بدون اطلاع دانشگاهیان و همچنین با مشایعت برخی اساتید فتنه‌گر دانشگاه تحقق یافته است.
در ادامه این نامه آمده است: تفتیش یک مرکز دانشگاهی توسط مأموران ذکر شده نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان و حتی کشور‌های پذیرنده پروتکل الحاقی نیز اقدامی شگفت به حساب می‌آید. بازرسان آژانس تنها به بهانه مقاله پژوهشی یکی از دانشجویان این دانشکده به سمت دانشگاه سرازیر شده و به جای بازرسی از آزمایشگاه و دفتر استاد مربوطه، تعدادی از آزمایشگاه‌ها و دفاتر اساتید را مورد تفتیش قرار داده‌اند. طبق اذعان اساتید دانشکده برق بسیاری از این استادان هنگام بازدید در دفتر خود حضور نداشته‌اند و این اقدام بدون اجازه آنان صورت گرفته است، حال آنکه تعدادی از قطعات فوق پیشرفته و راهبردی ساخته شده توسط اساتید در همین اتاق‌ها قرار داشته، اما علی‌الظاهر دیپلماسی سراسر حقارت دولت نقطه‌ای را به دور از نظر جواسیس بین‌المللی مستکبران باقی نگذاشته است.
این نامه می‌افزاید: صد البته این واقعیت بر همگان روشن است که اساس نظام بازرسی‌های برجامی مورد تأکید غرب تکمیل پازل اطلاعاتی از مراکز و توانمندی‌های راهبردی، فناورانه و اقتدارآفرین کشور است، لکن پیش از هرکسی نهاد‌های ذیربط در کشور باید پاسخگوی چرایی باز شدن پای جاسوسان آژانس به فضا‌های دانشگاهی باشند. مقتضی است تا در اسرع وقت وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی به عنوان نهاد‌های مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و همچنین وزارت علوم در جایگاه متصدی مدیریت دانشگاه‌های کشور نسبت به اقدام حرمت‌شکنانه اخیر توضیحات مربوطه را ارائه دهند. بدیهی است مسئولیت هرگونه تهدید برآمده از این بازدید و بازرسی‌های مشابه برای دانشمندان کشور بر عهده نهاد‌های فوق‌الذکر خواهد بود.
در ادامه این نامه از برنامه‌ریزی برای انجام بازدید در روز تعطیل به دلیل ترس از واکنش دانشجویان گفته شده است: از آخرین باری که اجانب قصد تعرض به استقلال فضای دانشگاهی کشور را داشتند ۶۵ سال می‌گذرد که آن روز نیز دانشجویان ننگ حضور بیگانه را با خون خود از کف دانشگاه شستند و حاشا که امروز چنین رخداد‌های شومی مجدداً در فضای آموزش عالی کشور تکرار شود. مع‌الاسف این اقدام به دلیل هراس از واکنش دانشگاهیان به دور از چشم همگان انجام گرفت چراکه در غیر این صورت دانشجویان و اساتید این دانشگاه اجازه چنین هتک حرمتی را به مأموران یاد شده و عوامل داخلی آنان نمی‌دادند، لذا در صورت تکرار چنین اتفاقی در این دانشگاه و سایر فضا‌های دانشگاهی و تحقیقاتی کشور، دانشجویان در برخورد انقلابی با عوامل جاسوس کوچک‌ترین مصلحتی را مدنظر قرار نخواهند داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار