کد خبر: 915962
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان:
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به ذخیره 327 میلیون مترمکعبی سد زاینده رود، گفت: با این میزان ذخیره، آب شرب اصفهانی ها را به سختی تا پایان تابستان مدیریت خواهیم کرد، اما دغدغه شرکت آب منطقه ای تامین آب شرب در پاییز است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان در خصوص شرایط آبی استان، اظهار کرد: در حال حاضر ذخیره مخزن سد زاینده رود 327 میلیون مترمکعب، ورودی سد 19 متر و خروجی آن 24 متر است.

حسن ساسانی با بیان اینکه حجم مخزن سد زاینده رود در سال گذشته در چنین روزی بدون احتساب آب رها شده برای کشاورزی، 420 میلیون مترمکعب بود، افزود: ذخیره سد زاینده رود در درازمدت یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب بود.

وی پیرامون وضعیت تامین آب شرب اصفهان با توجه با ذخیره اندک سد زاینده رود و برداشت های بالادست، تاکید کرد: وزارت نیرو پیگیر جلوگیری از برداشت های غیرمجاز آب در هر دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری است البته تلاش هایی در حال انجام است، اما کافی نیست. 

ساسانی تصریح کرد: در شرایط فعلی آب شرب اصفهان، ما باید از منابع آبی موجود مراقبت کنیم و مردم باید صرفه جویی 30 درصدی آب را دنبال کنند، چرا که در فصل تابستان به دلیل استفاده از کولر و هم‌چنین تبخیر آب و برداشت های غیرمجاز، میزان استفاده از منابع آبی رو به افزایش رفته است.

وی در خصوص اینکه با منابع محدود آبی استان، احتمال جیره بندی آب در اصفهان وجود دارد یا خیر؟ گفت: بحث جیره بندی در برنامه مدیریت آبی استان نیست، چرا که سهمیه بندی آب به شبکه آبی اصفهان آسیب وارد می کند، البته احتمال می رود با کاهش فشار آب مواجه شویم که به معنای جیره بندی نخواهد بود.

وی پیرامون اینکه با حجم آب موجود تا چه زمانی اصفهانی ها آب شرب خواهند داشت، گفت: به طور قطع با همین میزان اندک آب، تابستان امسال را به سختی سپری خواهیم کرد و هر چه زودتر بارش های پاییزی آغاز شود، میزان آب ورودی به سد زاینده رود زودتر شروع می شود و دغدغه ای را که از اکنون برای تامین آب شرب در مهر، آبان و آذر داریم، مرتفع خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان هم‌چنین در خصوص کاهش میزان آب تحویلی به صنایع که موجب تعطیلی برخی از بخش های آن شده است، اظهار کرد: در برنامه منابع و مصارف شورای هماهنگی آب، مقرر شد تا میزان آب تحویلی به صنایع 40 درصد کاهش یابد، اما در عمل این رقم بیشتر شد به این دلیل که در محدوده ای که این صنایع هستند و از رودخانه برداشت می‌کنند، عمدتا هیچ آبی نداریم.

وی افزود: در حال حاضر قسمتی ازکارخانه ها از مدار بهره برداری خارج شده است اما آنها با بهره گیری از سیستم بازچرخانی پساب، اندکی از کمبود آب خود را جبران کرده اند، هم‌چنین بخش دیگری از نیاز صنایع از چاه ها و منابع آبهای زیرزمینی برداشت می شود.

ساسانی هم‌چنین در خصوص طرح تعادل بخشی منابع زیرزمینی آب در شرایطی که اصفهان از آب چاه ها برای تامین آب شرب خود بهره می گیرد، گفت: البته برداشت ها از منابع زیرزمینی آب و چاه ها از طریق  کنتورهای حجمی هوشمند کنترل و نظارت می شود، اما بخش عمده ای از چاه های اصفهان از زاینده‌رود تغذیه می شوند و طبیعتا با خشک شدن رودخانه بسیاری از این چاه ها از آبدهی خارج می شوند

وی تاکید کرد: با وجود این شرایط وزارت نیرو طرح تعادل بخشی منابع زیرزمینی آب را دنبال می کند و اجاره نمی دهد به هر نحوه از منابع آب زیرزمینی برداشت شود و ما این نگرانی را برای سال های بعد خواهیم داشت، اما امیدواریم دوره خشکسالی ها به پایان برسد و البته سازمان هواشناسی به بارش‌های پاییزه خوش بین است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان هم چنین در خصوص ذخیره دیگر سدهای استان اصفهان، گفت: وضعیت دیگر سدهای استان بسیار بدتر از سد زاینده رود است، به عنوان مثال سد خمیران تیران و کرون 1.7 میلیون متر مکعب، سد حنا سمیرم  2.6 میلیون متر مکعب، سد قره قاچ 6.5 میلیون مترمکعب و سد گلپایگان نیز 15 میلیون مترمکعب ذخیره دارند.

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار