کد خبر: 913956
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
امروز اولین انتخابات ترکیه بعد از همه‌پرسی برگزار می‌شود
۵۶ میلیون شهروند ترک امروز برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در شرایطی پای صندوق‌های رأی می‌روند که اکثر نظرسنجی‌ها بخت پیروزی اردوغان در این انتخابات را چیزی بین ۴۸ تا ۵۳ درصد پیش‌بینی کرده‌اند. در حالی که نامزد برنده انتخابات برای پیروزی در دور اول انتخابات به بیش از ۵۰ درصد آرا نیاز دارد، فارن افرز نوشته که این انتخابات ممکن است آخرین شانس احزاب مخالف برای شکست دادن رجب طیب اردوغان باشد.
۵۶ میلیون شهروند ترک امروز برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در شرایطی پای صندوق‌های رأی می‌روند که اکثر نظرسنجی‌ها بخت پیروزی اردوغان در این انتخابات را چیزی بین ۴۸ تا ۵۳ درصد پیش‌بینی کرده‌اند. در حالی که نامزد برنده انتخابات برای پیروزی در دور اول انتخابات به بیش از ۵۰ درصد آرا نیاز دارد، فارن افرز نوشته که این انتخابات ممکن است آخرین شانس احزاب مخالف برای شکست دادن رجب طیب اردوغان باشد.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز یک‌شنبه در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی از مردم کشورش خواست در انتخابات امروز دوباره او را انتخاب کنند، ولی محرم اینجه، جدی‌ترین رقیب اردوغان نامزد حزب جمهوریخواه خلق است که مخالفان امیدوارند بتواند او را شکست دهد. ناظران می‌گویند که انتخابات امروز بعد از ۱۵ سال حکمرانی اردوغان در قامت نخست وزیر و رئیس‌جمهور، بزرگ‌ترین چالش برای اردوغان خواهد بود. روشن چاکر، از روزنامه‌نگاران برجسته ترکیه گفته که اردوغان این بار نمی‌تواند مهر خود را بر انتخابات بزند: «او به شدت در تلاش است، اما نمی‌تواند این بار مهر خود را بر انتخابات بزند.»‌این در حالی است که به نوشته رویترز این انتخابات ممکن است آخرین شانس برای شکست دادن رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور قدرتمند این کشور و جلوگیری از فروپاشی کامل نهاد‌های دولتی ترکیه باشد. با این حال، رویترز نوشته که هرچند اردوغان و حزب عدالت وتوسعه از شانس زیادی برای پیروزی برخوردارند، اما اکنون بیش از هر زمان دیگری آسیب پذیرند در حالی که برخی نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند اردوغان در اولین انتخابات بعد از همه‌پرسی بتواند در همین دور اول هر پنج رقیب دیگر خود را شکست دهد، برخی دیگر از نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که انتخابات به دور دوم کشیده شود. مؤسسه نظرسنجی «کندا» (KONDA) که نتیجه همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ۱۶ آوریل ۲۰۱۷ را با ضریب خطای دو صدم درصد پیش‌بینی کرده بود، حالا پیش‌بینی کرده که اردوغان نامزد ائتلاف جمهور با ۹/ ۵۱ درصد آرا در مرحله اول پیروز شود و محرم اینجه، مهم‌ترین رقیب اردوغان و نامزد حزب مردم جمهوریخواه ۲۸ درصد، مرال آکشنر کاندیدای حزب خوب ۲/ ۱۰ درصد و صلاح‌الدین دمیرتاش حدود ۹ درصد آرا را به خود اختصاص دهند. در مقابل، مؤسسه «گزیجی» پیش‌بینی کرده که رجب طیب اردوغان کاندیدای ائتلاف جمهور با ۲/ ۴۸ درصد و محرم اینجه کاندیدای حزب مردم جمهوریخواه با ۱/ ۲۹ درصد آرا به دور دوم راه خواهند یافت. پایگاه خبری «Odatv» که رسانه‌ای نئوناسیونالیست حامی دولت ترکیه است دیروز نتایجی را منتشر کرد که نشان می‌داد اردوغان با ۵۳ درصد آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ ژوئن است. اگر انتخابات به مرحله دوم کشیده شود، انتخابات در تاریخ ۸ ژوئیه برگزار خواهد شد و به گفته اغلب کارشناسان در صورتی که انتخابات به مرحله دوم کشیده شود، رقابت در این مرحله بین اردوغان و اینجه خواهد بود.

مصاحبه دمیرتاش از زندان

انتخابات ترکیه تحت تأثیر کودتای انتخاباتی سال ۲۰۱۶ قرار دارد. سی‌ان ان ترک از بازداشت ۴۷ نفر دیگر از اتباع ترکیه به ظن دست داشتن در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ خبر داد و البته این در شرایطی است که در دور جدید بازداشت‌ها که از پنج شنبه آغاز شد، ۱۲۴ نفر از سوی پلیس ترکیه تحت پیگرد قرار گرفته‌اند که همگی از رجال مذهبی مامور به آموزش نیرو‌های رده بالای ارتش ترکیه هستند. صلاح‌الدین دمیرتاش، نامزد حزب دموکراتیک خلق‌ها که طرفدار کردهاست از زندان کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرد و انتظار می‌رود که بخش عمده‌ای از آرای کرد‌ها و نیرو‌های چپ ترکیه را کسب کند. بر اساس گزارش دویچه‌وله، برای دمیرتاش و حزبش این انتخابات سرنوشت‌ساز است، زیرا اگر حزبش از حدنصاب ۱۰ درصد عبور نکند دیگر نماینده‌ای در پارلمان نخواهد داشت. دمیرتاش، دیروز در مصاحبه خود با روزنامه گاردین که از زندان انجام شده، گفت: اینکه من از زندان به سؤالات مصاحبه پاسخ می‌دهم نشان می‌دهد که انتخابات روز یک شنبه چقدر عادلانه خواهد بود؟! وی ادامه داد: به دلیل وضعیت فوق‌العاده، نگرانی و اضطراب بر جامعه ترکیه مستولی است. رجب طیب اردوغان کمپینی را با تمام قدرتی که بر جامعه و کشور دارد به راه انداخته و رسانه کاملاً در نفوذ و اختیار اوست. یک رقابت انتخاباتی کامل و درست غیرممکن است. یک همبستگی عظیم برای تغییر در ترکیه وجود دارد. مردم از استبداد دولت عدالت و توسعه اشباع شده‌اند و انتخابات را فرصتی برای بیان تمایلات خود می‌دانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار