کد خبر: 913799
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی خبر داد:
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: طی سال گذشته ۲۰۹هزار و ۹۹پرونده مختومه شده که علاوه بر رسیدگی بر پرونده های وارده در سال، تعدادی از پرونده های سال قبل نیز مختومه شدند.

توکل حیدری اظهار داشت: سال گذشته ۴۳۰ هزار پرونده به دادگستری استان وارد شده که از این تعداد ۲۰۹ هزار پرونده معادل ۴۹درصد توسط شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده و ۵۱ درصد، معادل ۲۱۹ هزار پرونده هم در دادسراها و محاکم کیفری استان رسیدگی شده است.
وی تصریح کرد: طی سال گذشته ۲۰۹هزار و ۹۹ پرونده مختومه شده که علاوه بر رسیدگی بر پرونده های وارده در سال، تعدادی از پرونده های سال قبل نیز مختومه شدند.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت زندانها بابیان اینکه ۲۳ درصد کل زندانهای کشور را بازداشتی ها تشکیل می دهد، افزود: میانگین بازداشتی های استان ۱۲تا ۱۴درصد است که در تلاشیم قضات را به سمت صدور مجازات های جایگزین حبس سوق دهیم.
وی با اشاره به اینکه، طی سال گذشته از ۳۶ هکتار از جنگلهای استان رفع تصرف شده و ۶ پرونده زمین خواری درحال رسیدگی است، اظهار کرد: از ۴۹۱ هکتار از اراضی استان نیز رفع تصرف شده است.
حیدری اظهار کرد: سال گذشته ۷.۲ درصد پرونده های حقوقی استان مربوط به مطالبه چک،۴.۵ درصد مربوط به طلاق توافقی و ۳.۱ درصد پرونده های حقوقی مربوط به مطالبه مهریه بود.
وی بابیان اینکه رشد تعداد پرونده ها از معضلات قوه قضائیه است، ادامه داد: از مشکلات اصلی این نهاد کثرت پرونده و عدم تناسب امکانات دادگستری با این تعداد پرونده وارده است.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت ۳۸۰ قاضی در دادسراهای استان، خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی رتبه سی ام وقوع جرم را در کشور به خود اختصاص داده که باتوجه مرزی بودن استان و تعداد قاچاق از مرزها، کمترین میزان وقوع جرم را در استان شاهدیم.
حیدری با بیان اینکه سال گذشته 1 هزار و ۲۲ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات در استان داشتیم، اظهار کرد: در سال جدید تاکنون ۱۶نفر بمناسبت نوروز و عیدفطر مشمول عفو شدند که پیش بینی می شود 1 هزار و ۱۶۰ نفر واجد شرایط عفو باشند.
وی با بیان اینکه کاهش جرایم و آسیب اجتماعی از وظایف قوه قضائیه است، افزود: ۲هزار عنوان جرم در قانون وجود دارد که ازاین تعداد ۱۰ جرم از جمله نزاع و درگیری عمدی، توهین به اشخاص در فضای حقیقی و مجازی، مواد مخدر، سرقت جز عناوینی است که در صدر جرایم است که قوه قضاییه در خصوص کاهش تعداد این جرایم با آموزش ها و برگزاری کارگاههای مهارت های اجتماعی با دستگاههای مختلف در زمینه پیشگیری جرایم تلاش می کند.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: اجرای احکام سنگینی چون ابد و اعدام قطعا بازدارنده است چرا که یکی از راههای حفظ امنیت اجتماعی صدور و اجرای قاطع احکام است و لذا مجازات سنگین باز دارنندگی های خوبی دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر