کد خبر: 912052
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
صنعا: وارد جنگ مستقیم با امریکا شده‌ایم
همزمان با تشدید درگیری بر سر بندر کلیدی الحدیده یمن انصارالله اعلام کرد جنگ وارد مرحله جدیدی شده است که در آن نیروهای یمنی وارد تقابل مستقیم با امریکا شده‌اند.

عزیز راشد، معاون سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد که «از مرحله جنگ با دست‌نشانده‌های محلی و منطقه‌ای (مانند امارات و عربستان) عبور کردیم و اکنون وارد مرحله جنگ با دشمنان اصلی مانند امریکا شده‌ایم.» ‌راشد در گفت‌وگو با «الثوره‌نت» افزود: دشمنان اصلی با همه تجهیزات و توان خود در برابر رزمندگان یمنی شکست خوردند و امروز می‌بینیم که دشمن امریکایی با همه امکانات نظامی خود برای اشغال الحدیده، چگونه در دام نظامی نیرو‌های یمنی افتاده و زمینگیر شده است. بندر الحدیده در سواحل غربی یمن قرار دارد و بیش از 80 درصد کمک‌های بشردوستانه برای مناطق جنگ زده یمن از این بندر ارسال می‌شود. ائتلاف امارات و عربستان سعودی حدود یک ماه است عملیات برای تسلط بر بندر الحدیده را آغاز کرده‌اند تا با تسلط بر آن انصارالله مجبور به عقب‌نشینی در مذاکرات سیاسی کنند. در همین حال، فعالان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی نسبت به تشدید بحران انسانی هشدار داده‌اند. گروه بین‌المللی بحران از واشنگتن خواست به هم‌پیمانانش برای آغاز حمله به بندر الحدیده چراغ سبز نشان ندهد چراکه در صورت وقوع این حمله، جنگ در یمن وارد مرحله پیچیده‌تری خواهد شد. سازمان ملل برآورد کرده که نزدیک به ۶۰۰ هزار غیرنظامی در الحدیده و مناطق نزدیک به آن زندگی می‌کنند.
گروه بین‌المللی بحران در گزارشی اعلام کرد که جنگ الحدیده احتمالاً به طول بینجامد و باعث گرسنگی و قحطی برای میلیون‌‌‌‌‌‌ها یمنی شود. طی چند هفته گذشته رسانه‌های امریکایی گزارش دادند که امارات و عربستان سعودی از ترامپ خواسته‌اند در عملیات الحدیده به این کشور کمک کند. البته امریکا در طول سه سال گذشته حمایت زیادی از تجاوز سعودی به عمل آورده است اما ناکامی ائتلاف سعودی باعث شده تا آنها از امریکا بخواهند بیش از پیش و به صورت مستقیم در این عملیات مشارکت داشته باشد. دولت امریکا تاکنون تلاش کرده نشان دهد نقش مستقیمی در جنگ یمن ندارد اما نشانه‌‌‌‌‌‌ها و گزارش‌‌‌‌‌‌ها حاکی از آن که واشنگتن تصمیم گرفته تا به ریاض و ابوظبی کمک کند. روز دو‌‌‌‌‌شنبه وزارت خارجه امریکا بیانیه‌ای صادر کرد که تحلیلگران آن را چراغ سبز واشنگتن به ریاض و ابوظبی تفسیر کردند. مقامات یمنی هم انگشت اتهام خود را به سوی امریکا گرفتند و امریکا را مسئول هرگونه فاجعه در الحدیده دانستند.
محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن اعلام کرد‌: مسئولیت کامل هرگونه تهدیدی علیه بندر الحدیده متوجه امریکا است. معاون سخنگوی ارتش یمن تصریح کرد که کمک خواستن امارات از امریکا و مداخله مستقیم امریکا در این جنگ، همان چیزی است که ما آن را می‌خواهیم تا برای همگان مشخص شود که دشمن اصلی ما امریکا است، حال این دشمن هر اندازه تلاش می‌کند تا خود را مخفی کند. راشد تأکید کرد که جنگ حقیقی برای ارتش یمن، جنگ مستقیم با امریکا است و اگر جرئت پاسخ با درخواست کمک اماراتی‌‌‌‌‌‌ها را داشته باشد، آن وقت باید خسارت سنگین نظامی و سیاسی را متحمل شود.
تلاش‌های موازی دیپلماتیک
«آنتونیو گوترش‌» دبیرکل سازمان ملل روز دو‌‌‌‌‌شنبه اعلام کرد که این سازمان درگیر یک دیپلماسی فشرده بین انصارالله یمن، امارات متحده و عربستان برای هشدار به منظور جلوگیری از حمله به بندر حدیده یمن است. روز دو‌‌‌‌‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل جلسه محرمانه‌ای را به درخواست بریتانیا برگزار کرد و در این جلسه گزارش‌‌‌‌‌‌هایی درباره وضعیت بعد از حمله به نزدیکی الحدیده در روز جمعه و ‌‌‌‌‌‌شنبه ارائه شد. گوترش روز دو‌‌‌‌‌شنبه به خبرنگاران گفت: ما در این لحظه در مذاکرات فشرده و شدیدی هستیم. من امیدوارم این مشاوره‌‌‌‌‌‌ها منجر به جلوگیری از یک جنگ احتمالی در الحدیده شود. رویترز هم گزارش داد، بر اساس برخی مکاتبات از سوی دولت‌های اروپایی که به گروه‌‌‌‌‌‌هایی در یمن کمک می‌کنند، یک حمله نظامی در یمن قریب‌الوقوع است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار