کد خبر: 909330
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
روحانی کجاست که به راست بپیچد یا نپیچد؟! غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی اخیراً در مصاحبه‌ای گفته...

 روحاني كجاست كه به راست بپيچد يا نپيچد؟! غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران سازندگي اخيراً در مصاحبه‌اي گفته «اينكه آقاي روحاني پس از انتخابات گردش به راست داشته يا سياست‌هاي خود را تغيير داده باشد، با واقعيت همخواني ندارد. » نكته جالب‌توجه در گزاره‌اي كه كرباسچي مطرح مي‌كند آن است كه اول ببينيم حسن روحاني كجا بوده كه بعد ببينيم از جايي كه بوده مي‌توانسته به راست بپيچد يا نه! روحاني از جهت تعريف جهاني، راست است؛ يعني به ليبراليسم نزديك‌تر از نئوماركسيسم است. از نظر داخلي هم سال‌ها عضو اصلي جناح راست بوده است. او در انتخابات 92 خود را كانديداي مستقل دانست، ولي ذيل اصلاح‌طلبان يا جناح راست عمل كرد. با اين حساب بايد ديد كرباسچي محل استقرار روحاني را كجا تعريف كرده كه از آنجا مي‌خواهد به چپ يا راست چرخش كند!كنار هم گذاري همه چرخيدن‌هاي روحاني از راست به مستقل و از مستقل به چپ بيشتر مخاطب را به اين واقعيت مي‌رساند كه برخي افراد، مبناي چرخش‌شان در جناح‌هاي مختلف، نه مباني و اصول و عملكرد آن جريان و جناح، بلكه جايگاه و نقش جناح‌ها در چارت قدرت است. 
   خودزني روحاني با تئوري عجيب

حسن روحاني در ديدار با جمعي از علما و روحانيون گفته «كاش روحانيتي كه در ابتداي انقلاب آستين بالا زده و بار مسئوليت اداره كشور را بر عهده گرفت و به حق و صحيح وارد متن سياست شد، امروز وارد جناح‌بندي‌ها و گروه‌بندي سياسي نشده بود. اما واقعيت موضوع آن است كه امروز روحانيت وارد جناح‌بندي‌ها شده و بابت اين ورود نيز هزينه‌هاي زيادي پرداخته كه اين، اشتباه و بي نتيجه است. »اين جملات از زبان كسي كه خود روحاني است، خود وارد جناح‌بندي سياسي شده، خود وارد عالی‌ترین رقابت‌هاي انتخاباتي كشور شده و هزينه‌هاي بسيار پرداخته، در حد تعبير به يك «خودزني» عجيب است. رطب خورده چگونه منع رطب كند؟!از سويي ديگر و صرف‌نظر از كسي كه گوينده سخن است، اصل جملات نيز نمي‌تواند درست باشد. روحانيت در ايران بنيانگذار جريانات سياسي است. جامعه روحانيت و جامعه روحانيون دو تشكل اصلي جناح راست و چپ كشور هستند كه هر دو را روحانيان كشور بنيان گذاشته‌اند. با اين حساب هم سخنان رئيس‌جمهور عجيب به نظر مي‌رسد و نه در سطح تئوري‌پردازي، بلكه بيشتر سخناني به نظر مي‌آيد كه گفته شده تا سوت و كف و هوراي مخاطبان خاص را جمع كند! به نظر می‌رسد، سخنان روحانی بیش از آنکه آسیب‌شناسی از نهاد روحانیت باشد، غلتیدن در دامن سکولاریسم است. 
   شرق از روزه خواري مجري بي‌بي‌سي ناراحت شد!

روزنامه شرق در يادداشتي به قهوه خوردن مجري بي‌بي‌سي فارسي مقابل چشم بينندگان فارسی‌زبان كه اغلب روزه هستند، انتقاد كرد! شرق در يادداشتي به قلم «جاويد قربان‌اوغلي، ديپلمات ارشد» از اينكه مجري بي‌بي‌سي اصول حرفه‌اي را رعايت نكرده و در ميانه برنامه، قهوه نوشيده و در ايام ماه رمضان به اعتقادات مسلمانان احترام نگذاشته، انتقاد كرده و نوشته: «اين يادداشت در پي انتقاد از روش و مشي بي‌بي‌سي فارسي در پوشش اخبار ايران نيست، سخن در بي‌توجهي، روش غيرموجه و اگر اغراق‌آميز نباشد، بي‌احترامي اين رسانه و گوينده خبر روز گذشته آن به اعتقادات مخاطبان است. »دو نكته در مورد يادداشت شرق جالب توجه است: اول آنكه جرياني كه شرق خود را منتسب به آن مي‌داند، با برخورد با روزه خواري در ملأعام در پايتخت جمهوري اسلامي چندان ميانه خوبي ندارد، حالا نگران روزه خواري مجري بي‌بي‌سي در لندن شده‌اند؟دوم آنكه آيا همه عملكرد بي‌بي‌سي درست است و حالا مانده روزه‌خواری‌شان؟! چه چيزي باعث مي‌شود كه اشكال و ايراد بي‌بي سي از نگاه شرق تنها به نوشيدن جرعه‌اي قهوه روي آنتن برنامه در ماه مبارك تقليل يابد و باقي موارد چشم‌پوشی شود؟از دو نكته بالا مي‌توان به اين مهم رسيد كه طيفي از اصلاح‌طلبان، اصلاً بي‌بي‌سي را غريبه و از جنسي ديگر نمي‌داند و براي همين هم روزه خواري را از مجري‌هاي آن انتظار ندارد و از سويي نگران است كه اين همجنسي را مخاطب درنيابد و بي‌بي‌سي را غريبه بداند. بيان علني روزه نبودن مجريان بي‌بي‌سي به همين خط كمك مي‌كند كه مخاطب، بي‌بي‌سي را غريبه بداند. همين است كه شرق را نگران كرده؛ وگرنه روزه بودن و نبودن مجري رسانه‌اي كه همه آن را به عنوان رسانه ضدانقلاب و بي دين مي‌شناسند، به ما چه ربطي دارد؟!
   اصرار سازندگي بر گنجاندن نشريه سپاه در دوقطبي اصولگرا-اصلاح‌طلب

روزنامه سازندگي، ارگان حزب كارگزاران در گزارشي مجمل، نگاهي به واكنش رسانه‌هاي اصولگرا به اظهارات پمپئو وزير خارجه امريكا داشته و جالب اينكه اولين رسانه‌اي را كه به زعم خود از ميان اصولگرايان انتخاب كرده، نشريه «صبح صادق» است. هفته نامه صبح صادق نشريه داخلي سپاه است و ربطي به دوقطبي اصولگرا- اصلاح‌طلب ندارد. تلاشي هست تا نشريه سپاه و به‌تبع آن خود سپاه را درون جناح بندي مرسوم كشور تعريف كنند، اما صبح صادق اصولگرا نيست؛ آن‌چنان كه اصلاح‌طلب هم نيست و خارج از چارچوب اين دو جناح اصلي كشور تحليل ارائه مي‌دهد. موضوع مورد بحث هم كه واكنش به سخنان وزير خارجه امريكاست طبيعتاً موضوعي جناحي نيست. بنابراين ذكر صبح صادق در رديف رسانه‌هاي جناحي، اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب نادرست خواهد بود. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار