کد خبر: 909051
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
افزایش ۱۵ درصدی شهریه مدارس غیردولتی
هر ساله در فصل اتمام دوره تحصيلي دانش‌آموزان، شهريه مدارس غيردولتي اعلام مي‌شود...

هر ساله در فصل اتمام دوره تحصيلي دانش‌آموزان، شهريه مدارس غيردولتي اعلام مي‌شود. بعد از رديف كردن انواع و اقسام مرزبندي‌ها و اتمام حجت براي مدارس و روشنگري براي والدين اما باز هم شاهد هستيم اكثر مدارس علاوه بر اخذ شهريه‌هاي نجومي به بهانه‌هاي مختلف فوق برنامه، جبراني و تفاوت امكانات مدرسه و امثالهم، به ساير شيوه‌هاي غيرقانوني هم متوسل مي‌شوند كه از گوشه و كنار صداي اين اعتراضات شنيده مي‌شود. در‌حالي‌كه هر سال تخلف برخي از مدارس غيردولتي در دريافت شهريه‌ها و ذكر مبالغ بالاتر از حداكثري كه سازمان تعيين مي‌كند، آشكار است، امسال نيز با اعلام افزايش 5/13درصدي شهريه مدارس غيردولتي و بيان جزئيات پايه‌هاي مختلف ابتدايي، متوسطه اول و دوم، اعلام شده كه والدين خارج از چارچوب‌هاي تعيين شده مبلغي پرداخت نكنند و در قبال پرداخت اقساطي هم از ارائه وثيقه خودداري كنند و در نهايت هم تخلفات را گزارش دهند !
اهميت شهريه براي مدارس غير‌دولتي تا آنجايي است كه در اكثر اين مدارس شغل پدر و تخمين وضعيت درآمدي به‌عنوان يكي از مهم‌ترين موارد ثبت‌نامي از روز اول در نظر گرفته مي‌شود.
هر سال نرخ شهريه‌هاي مصوب آموزش‌و‌پرورش اعلام و بر اين نكته تأكيد مي‌شود هيچ مدرسه‌اي بدون رضايت اولياي دانش‌آموز شهريه مضاعف دريافت نكند. در ادامه هم از والدين خواسته مي‌شود كه گزارشات تخلفات مدارس را اعلام كنند، اين در حالي است كه همواره با يكسري موارد جزئي همچون تفاوت امكاناتي كه مدارس غير‌دولتي در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌دهند يا نوع كلاس‌هاي فوق‌برنامه و ساعات آموزشي، دست مدارس براي گرفتن هر نوع شهريه باز گذاشته مي‌شود. البته ظاهراً طبق آنچه رئيس سازمان مدارس و مراكز غيردولتي آموزش‌و‌پرورش راه‌هاي فرار بسته شده است و حتي ساعات برنامه فوق برنامه هم به علاوه ميزان هزينه‌ها در برنامه‌ها گنجانده شده است.
شفافيت هزينه‌ها
اين نكته هم حائز اهميت است كه امسال ظاهراً هزينه‌كردهاي غير‌قانوني تحت عناوين فعاليت‌هاي فوق‌برنامه، كلاس جبراني و امثالهم نيز چارچوب‌بندي شده و براي هر كدام سقف معيني در نظر گرفتند كه بد نيست والدين با اطلاع از ميزان ساعات برنامه‌ها و هزينه‌ها، پول زور به مدارس ندهند.
به گفته زيني‌وند امسال شفافيت در تمامي هزينه‌ها لحاظ شده است، چنانچه اوليا در پرداخت شهريه مصوب اجبار دارند، اما درباره برنامه‌هاي فوق‌برنامه موضوع كاملاً براي والدين اختياري است.
رئيس سازمان مدارس و مراكز غيردولتي با توضيح جزئيات ساعات فوق برنامه توضيح داده است: يكسري فعاليت جانبي وجود دارد؛ مثل فعاليت تابستاني و فوق‌برنامه غير‌درسي كه اختياري است و ميزان اين برنامه‌ها و تعداد ساعاتش و هم نوع فعاليت و هزينه‌ها مشخص شده است.
افزايش 5/13 درصدي شهريه
به گفته رئيس سازمان مدارس و مراكز غيردولتي آموزش‌و‌پرورش مدارس ابتدايي ميانگين ۱۵درصدي افزايش و متوسطه اول ۱۳درصد افزايش و متوسطه دوم حدود ۱۱ درصد افزايش شهريه را خواهند داشت و در مجموع مي‌توان گفت ميانگين افزايش شهريه در تمامي پايه‌ها در مدارس غيردولتي 5/13 درصد است.
چارچوب‌بندي و تأكيد بر استقرار ناظران مقيم در مدارس جهت نظارت بر تخطي مدارس از الگوي شهريه در حالي است كه ضعف نظارتي مدارس غير‌دولتي مورد انتقاد واقع شده است.‌هم اكنون نيز طبق گفته زيني‌وند اين ناظران تنها در استان تهران و از مناطق ۱ تا ۶ حضور دارند، در‌حالي‌كه در ساير مناطق تهران و حتي ساير شهرهاي كشور نيز ضرورت اين نظارت‌ها بيش از قبل احساس مي‌شود.
مطابق آنچه در اهداف كلان آموزش‌و‌پرورش بر‌اساس در نظر گرفتن سوابق تحصيلي به‌عنوان معيار اصلي ورود به دانشگاه‌ها ديده مي‌شود، انتظار مي‌رود هر ساله موج گرايش به سمت تحصيل در مدارس غير‌دولتي افزايش يابد، بر همين اساس به نظر مي‌رسد با نظارت دقيق‌تر و جدي‌تري مطابق با آنچه در حرف شعار داده مي‌شود، در عمل هم بروز و ظهور يابد. مورد شاذ دريافت وثيقه براي شهريه در مدارس، نه با عدالت آموزشي سنخيت دارد، نه قانوني است و نه حتي اخلاقي.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
0
0
چی فکر میکردیم چی شد؟؟؟؟...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار