محققان کشورمان موفق به توليد موتورسيکلت و خودروهاي الکتريکي و پاک شدهاند، ولي صنايع خودروساز استقبالي از کاربردي کردن فناوريهاي کسب شده نکردهاند. سيامک حجت، مجري طرح گفت: از سال 2007 در حوزه خودروهاي هايتک الکتريکي و هيبريدي و همچنين موتورسيکلتهاي الکتريکي تحقيقات زيادي را انجام داديم که بالاخره موفق شديم موتورسيکلتهاي هيبريدي را توليد کنيم. اين موتورسيکلت در کلاس شهري توليد شده است و ميتواند جايگزين موتورسيکلتهاي سنتي موجود در کشور شود. سيستم رانش و قدرت محرکه اين موتور با سيستم برق است و زماني که شارژ باتري آن به پايان ميرسد، از سوخت فسيلي بنزين يا گاز براي شارژ کردن باتري استفاده ميکند. شتاب صفر تا 100 آن نزديک به 6 ثانيه است. از شش سال قبل مجوز توليد خودروهاي الکتريکي را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دريافت کرديم و تاکنون موفق به توليد 400 دستگاه خودروي الکتريکي شدهايم و با وجود اينکه کشور محدوديتي از لحاظ فني براي توليد اين خودروها ندارد، ولي متأسفانه صنعت خودروسازي ما صنعت بستهاي است و امکان توليد انبوه اين خودروهاي پاک را به شرکتهاي فعال در اين زمينه نميدهد. در جلساتي که با اين شرکتها داشتيم، استقبال خوبي از توسعه اين فناوريها دارند؛ ولي در عمل خروجي قابل قبولي از آنها مشاهده نميشود. از سوي ديگر شرکتهاي خودروساز داخلي در زمينه توليد خودروهاي الکتريکي و هيبريدي ضعيف عمل کردند؛ چراکه اين صنعت عمدتاً در کشور مونتاژ است و در اين زمينه با دنيا فاصله داريم.