کد خبر: 900514
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
حمايت از كالاي ايراني مستلزم تحقق پاره‌اي از اقدامات سلبي و ايجابي نظير الزامات، رفع موانع سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، وظايف دستگاه‌هاي دولتي، اقدامات فرهنگ‌ساز، وظايف نهادها و...
سيدعبدالله متوليان

حمايت از كالاي ايراني مستلزم تحقق پاره‌اي از اقدامات سلبي و ايجابي نظير الزامات، رفع موانع سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، وظايف دستگاه‌هاي دولتي، اقدامات فرهنگ‌ساز، وظايف نهادها و دستگاه‌ها و بخش خصوصي، كيفيت بخشي به كالاي ايراني، راه‌هاي پايين آوردن هزينه‌هاي توليد، رقابت‌پذيري، كثرت توليد و نسبت عرضه و تقاضا، وظايف مطبوعات و رسانه‌هاي مجازي، وظايف احزاب سياسي، وظايف صدا و سيما و... است كه در فرصت‌هاي بعدي در باره آنها سخن گفته و خواهيم نوشت.
آنچه در اين مقال و مجال موضوع اصلي بحث ماست اين است كه حمايت از كالاي ايراني مولود نتيجه و معلول «حمايت از توليد و توليد كننده ايراني» است. ناگفته پيداست كه بازار مصرف و ذائقه مردم تابع برتري و رقابت‌پذيري هر كالا نسبت به انواع مشابه خارجي آن است. به‌عنوان مثال كدام ايراني حاضر است با وجود برنج ارزان ايراني سراغ مشابه خارجي برود؟
بديهي است كه مردم نقش مستقيم و چنداني در حمايت از توليد و توليد كننده ندارند و اين مهم به‌عنوان مقدمه موضوع اصلي (حمايت از كالاي ايراني) وظيفه اصلي دولت و تمامي دستگاه‌هاي مسئول است. قواي سه‌گانه به‌ويژه قوه مجريه عهده‌دار حمايت از توليد و توليد كننده ايراني هستند.
مواردي نظير بالابودن هزينه توليد، ورود كالا به كشور از طريق قاچاق، ورود بي‌منطق و بي‌رويه كالا به كشور، اصلاح قوانين گمركي، اصلاح و رفع موانع خصوصي‌سازي، رهايي از وابستگي به دلار در توليد، اصلاح قوانين مالياتي و بيمه‌اي، اصلاح نظام‌هاي مالي و پولي حمايت از توليد هيچ ارتباطي به مردم نداشته و همگي در حوزه وظايف و اختيارات قواي سه‌گانه است. سخن گفتن در باره دهها وظيفه و اقدام بر زمين مانده دولت و ساير دستگاه‌هاي مسئول نيز در يك مقال و دو مقال نمي‌گنجد و به دهها مقاله و نوشتار نياز دارد كه در اين‌خصوص به فضل الهي در آينده در باره آنها نيز خواهيم نوشت. اما در اين مجال مختصر مردم از دولت انتظار دارند به شكل واقعي و بدون تعارف دلبستگي به اقتصاد را كم كرده و با رفع موانع خصوصي سازي اقتصاد و واگذاري آن به خود مردم و بخش خصوصي و پرهيز از دنياي شعاري زمينه حمايت از توليد كننده و توليد ايراني را فراهم آورد. وقتي از وظايف قواي كشوري خاصه دولت و قوه مجريه در حوزه حمايت از توليد و توليد كننده ايراني سخن مي‌گوييم به اين مهم بر مي‌خوريم كه گويي سال‌هاست كه دولت‌ها در اين حوزه سهواً (و يا خداي ناكرده عمداً) در انجام وظايف خود كوتاهي كرده و امروز رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت امام خامنه‌اي مستقيماً به مردم مراجعه كرده و مثل هميشه چاره كار را در ورود مردم به صحنه ديده‌اند.
وقتي توليد كالاي ايراني در سال‌هاي اخير به شدت آسيب ديده و به اذعان همه مسئولان حوزه صنعت، معدن و تجارت اغلب صنايع كشور به حال تعطيل و نيمه تعطيل درآمده و كمتر صنعتي را مي‌توان يافت كه ظرفيت اسمي و حداكثر ‌ظرفيت به كار خود ادامه دهد و در شهرك‌هاي صنعتي گرد مرگ پاشيده‌ و توليد كنندگان، ورشكسته و زمين‌گير شده‌اند، مردم بايد از كدام توليد ايراني حمايت كنند؟
بر اساس شعار سال، مردم در سال جاري بايد غيرت‌مندانه با حمايت از كالاي ايراني در واقع بخشي از بار سنگين و بر زمين مانده دولت را هم به دوش كشيده و به دادن نفس مصنوعي و احياي صنعت پرداخته و از اين طريق مقدمات توليد بيشتر و مرغوب ترِ كالاي ايراني را فراهم آورده و زمينه را براي حمايت واقعي از كالاي ايراني و پايين تر آمدن هزينه‌هاي توليد و در نتيجه بالاتر رفتن كيفيت كالاي ايراني فراهم كنند.
دولت مي‌تواند و بايد در كوتاه‌ترين زمان ممكن و به صورت ضربتي و با رويكرد جهادي و انقلابي نسبت به رفع موانع توليد همت گماشته و شعار سال را به كام مردم و توليد‌كنندگان شيرين كرده و دومينوي حمايت از كالاي ايراني، حمايت از توليد، اشتغال و رفع بيكاري، به حركت درآوردن چرخ صنعت و... را به حركت درآورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار