کد خبر: 900513
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
در اجلاس سه‌جانبه ایران ، روسیه و ترکیه تأکید شد
رؤساي جمهور ايران، روسيه و تركيه روز گذشته در آنكارا گردهم آمدند تا در خصوص آينده سوريه با يكديگر بحث و تبادل نظر كنند
جعفر تكبيري

رؤساي جمهور ايران، روسيه و تركيه روز گذشته در آنكارا گردهم آمدند تا در خصوص آينده سوريه با يكديگر بحث و تبادل نظر كنند؛ آينده‌اي كه حالا با پايان يافتن عمر داعش در سوريه و سنگين شدن كفه ترازو به نفع جبهه مقاومت، از هر زمان ديگر از زمان آغاز درگيري‌ها در سوريه درخشان‌تر به نظر مي‌رسد.
حال نشست آنكارا را بايد در ادامه مذاكرات آستانه و اجلاس سوچي دانست كه عامل اصلي برقراري صلح نسبي در سوريه شد و زمينه را براي تمركز بيشتر براي از ميان برداشتن داعش فراهم كرد. نشستي كه به نظر مي‌رسد تمركز آن تعيين سرنوشت آينده سوريه و بازسازي اين كشور است و نكته مشترك تمامي گفته‌ها تأكيد بر تماميت ارضي سوريه و جلوگيري از تجزيه اين كشور است. موضوعي كه مورد تأكيد خبرنگار سي ان ان كه از محل برگزاري اجلاس گزارش مي‌داد نيز بود و در گزارش خود عنوان كرد: «در حالي‌كه ايران و روسيه همچنان حامي دولت سوريه هستند و تركيه نيز مسئول تحركات شورشي (ضد دمشق) است، اما هرسه كشور در يك موضوع توافق و اشتراك نظر دارند كه تماميت ارضي سوريه است. »

تلاش براي تجزيه سوريه پذيرفته نيست

در همين حال تأكيد بر حفظ تماميت ارضي سوريه، محور مهم سخنان حسن روحاني، رئيس جمهور كشورمان بود و وي در سخنراني خود در اين اجلاس عنوان كرد كه حدود 15 ماه پيش، ايران، روسيه و تركيه روند آستانه را به منظور موفقيت بيشتر مبارزه با تروريسم، مقابله با تمايز ديني، مذهبي و قومي، خاموش كردن شعله‌هاي منازعه و سرانجام تحقق صلح فراگير در سوريه شكل داده و از آن زمان تاكنون آن را با جديت دنبال كرده‌اند.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: گرچه داعش، النصره و ديگر گروه‌هاي تروريستي ضربه‌هاي اساسي خورده و در آستانه نابودي قرار گرفته‌اند، اما متأسفانه هنوز برخي به مسلح كردن و استفاده ابزاري از آنها ادامه داده و تروريست‌ها را قادر ساخته‌اند اقدامات وحشيانه خود عليه مردم سوريه از جمله ساكنان دمشق را تداوم بخشند.
روحاني سپس تصريح كرد: تهديد مداوم دولت سوريه به قرار گرفتن در معرض اقدام نظامي خارجي، فشار بي‌وقفه براي جلوگيري از سركوب گروه‌هاي تروريستي و عدم توجه به اجراي متوازن تمام بندهاي قطعنامه 2401، منجر به ناكارآمدي اين قطعنامه و فشار مضاعف بر مردم سوريه شده است.
وي گفت: بي ترديد بخشي از فشارهاي وارده بر مردم سوريه، نتيجه عملكرد دول زياده‌ خواه غربي و به ويژه امريكا است.
روحاني سپس گريزي نيز به لشكركشي تركيه به داخل خاك سوريه زد و آن را مانع آرامش مردم سوريه دانست و گفت: تحولات عفرين نيز برنامه برخي قدرت‌ها براي سوء استفاده از تمايزات قومي و نژادي در مسير تثبيت تجزيه سوريه و ديگر كشورهاي منطقه را تحت الشعاع قرار داد اما تنها در صورتي مي‌تواند به تحقق اهداف مشترك ما در روند آستانه كمك كند كه خود منجر به نقض تماميت ارضي و حاكميت ملي سوريه نشده و كنترل اين مناطق در اختيار ارتش سوريه قرار گيرد كه به رغم رويارويي‌هاي جاري، همچنان نماد حاكميت ملي كشور است.
وي سپس تأكيد كرد كه بحران سوريه راه حل نظامي و يا تحميل شده از خارج ندارد و آينده سوريه تنها از طريق انتخاب دموكراتيك مردم سوريه رقم خواهد خورد.
رئيس جمهوري با بيان اينكه حاكميت ملي، تماميت ارضي و وحدت و استقلال سوريه بايد در همه شرايط محترم شمرده شود، گفت: حضور نيروهاي بيگانه در سوريه بدون موافقت دولت آن كشور غيرقانوني بوده و بايد متوقف و پايان داده شود. چشمداشت بيگانگان به سرزمين سوريه و تلاش براي تجزيه آن كشور تحت هيچ شرايطي پذيرفته نيست و صلح و ثبات در سوريه را به مخاطره خواهد انداخت.

سوريه راه حل نظامي ندارد

همچنين در پايان اين اجلاس نشست خبري مشترك ميان رؤساي جمهور ايران، روسيه و تركيه برگزار شد كه در اين نشست خبري حسن روحاني عنوان كرد كه همه ما بايد كمك كنيم كه آوارگان سوري به خانه خود برگردند و كمك كنيم كه مردم احساس امنيت كنند.
وي بيان كرد: تضمين حاكميت ملي، وحدت ملي و استقلال و تماميت ارضي سوريه بايد مورد توافق همه باشد و باقي مانده گروه‌هاي تروريستي از سوريه رانده شوند.
وي سپس تأكيد كرد: هيچ كشوري حق ندارد كه در باره آينده سوريه تصميم بگيرد و تصميم درباره آينده سوريه حق مردم اين كشور است.
رئيس جمهوري ايران اضافه كرد: روز جشن سوريه، روز پايان جنگ و باز شدن دروازه‌ها براي بازگشت آوارگان و رانده شده تروريست هاست.
همچنين بيانيه رؤساي جمهوري ايران، روسيه و تركيه در پايان نشست آنكارا درباره سوريه منتشر شد و رؤساي جمهوري سه كشور در پايان اين نشست، با صدور بيانيه‌اي بر ادامه همكاري درباره سوريه تأكيد كردند.
در اين بيانيه حسن روحاني، ولاديمير پوتين و رجب طيب اردوغان رؤساي جمهوري ايران، روسيه و تركيه با تاييد ادامه روند مذاكرات آستانه، اين مذاكرات را تنها ابتكار بين‌المللي مؤثري در برقراري صلح و ثبات در سوريه خواندند.
رؤساي جمهوري شركت كننده در اين اجلاس در اين بيانيه مشترك با تأكيد دوباره بر عزم خود بر ادامه همكاري درباره سوريه، اعلام كردند كه مذاكرات آستانه به كاهش خشونت در سراسر سوريه كمك كرده و در برقراري صلح و ثبات در سوريه نقش داشته است.
همچنين در اين بيانيه از نمايندگان دولت جمهوري عربي سوريه و معارضه متعهد به حاكميت، استقلال، وحدت، تماميت ارضي و ماهيت غيرقومي سوريه حمايت شده است.

مناسبات همكاري‌هاي ايران و روسيه در سطح راهبردي ادامه خواهد يافت

در حاشيه اين نشست، حجت‌الاسلام حسن‌روحاني ديداري نيز با «ولاديمير پوتين» رئيس جمهور فدراسيون روسيه داشت كه در اين ديدار رئيس جمهور ايران با تبريك اعتماد مجدد مردم روسيه و انتخاب مجدد وي به عنوان رئيس جمهور اين كشور با رأي بالا، گفت: روابط و همكاري‌هاي ايران و روسيه با اراده مصمم دو دولت در سطح خوبي قرار دارد و بيش از پيش گسترش خواهد يافت.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه همكاري‌هاي ايران و روسيه در سطح راهبردي ادامه خواهد يافت، تأكيد كرد: روابط دوجانبه و چندجانبه ايران و روسيه به‌ويژه در اين اجلاس بايد در راستاي ادامه فرآيند صلح، ثبات و روند سياسي و تحقق خواست مردم در سوريه ادامه داشته باشد.
روحاني روابط و همكاري‌هاي تهران-مسكو در بخش‌هاي مختلف را مثبت ارزيابي كرد و با اشاره به اينكه رؤساي جمهور دو كشور در طول چهار سال گذشته 12 ديدار با هم داشته‌اند، گفت: ايران و روسيه در بسياري از موضوعات منطقه‌اي و بين المللي به‌ويژه در مسئله سوريه ديدگاه‌هاي مشترك و همكاري‌هاي مثبت و سازنده‌اي با هم دارند.
رئيس جمهور اجلاس سران ايران، روسيه و تركيه در سوچي و برگزاري كنفرانس سوري- سوري به‌دنبال آن را گام مهمي در راستاي حل و فصل بحران سوريه عنوان كرد و افزود: امنيت و ثبات در سوريه، بازگشت آوارگان سوري به كشورشان و تلاش براي شكل‌گيري آينده سوريه با آراي مردم اين كشور از اهداف مهم اجلاس آنكارا است.
روحاني همچنين موضوع برجام را نيز مورد اشاره قرار داد و با بيان اينكه همه بايد نسبت به تعهدات خود در برجام پايبند باشند، تأكيد كرد: اگر شرايطي پيش بيايد كه نتوانيم از منافع برجام بهره‌برداري كنيم، تصميم جديدي اتخاذ خواهيم كرد.
ولاديمير پوتين، رئيس جمهور فدراسيون روسيه نيز در اين ديدار با اشاره به روابط و همكاري‌هاي مثبت و نزديك ايران و روسيه در زمينه مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين المللي به‌ويژه در موضوع سوريه، بر ضرورت گفت‌وگوي دائم و هميشگي مسئولان دو كشور در راستاي گسترش مناسبات تهران- مسكو تأكيد كرد.
پوتين با تأكيد بر پايبندي ايران به تعهدات خود در برجام، اظهار داشت: پايبندي همه طرف‌ها به تعهدات خود در اين توافق ضروري است و جامعه بين المللي بايد از پايداري برجام حمايت كند، چرا كه هرگونه ضربه به برجام، خدشه به ديپلماسي در سطح منطقه و جهان است.

تلاش سه كشور، منجر به بيشترين موفقيت‌ها براي مقابله با تروريسم در سوريه شد

حسن روحاني همچنين در ديدار با «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهورتركيه با قدرداني از ميزباني شايسته اجلاس سران ايران، روسيه و تركيه، اين نشست را بسيار حائز اهميت دانست و گفت: روند مذاكرات آستانه و تلاش سه كشور منجر به بيشترين موفقيت‌ها براي مبارزه با تروريست‌ها در سوريه شد و بايد اين تلاش‌ها تا زماني‌كه مردم سوريه بتوانند با آرامش در كشورشان زندگي كنند ادامه داشته باشد.
رئيس جمهور افزود: توسعه و تقويت همكاري‌هاي منطقه‌اي ايران و تركيه در زمينه‌هاي مختلف از جمله گسترش امنيت، آرامش و ثبات در كشورهاي منطقه به‌ويژه يمن، حفظ تماميت ارضي كشورها و جلوگيري از تغيير مرزهاي جغرافيايي، مقابله با دخالت‌هاي فرامنطقه‌اي در امور داخلي كشورهاي منطقه و مبارزه همه جانبه با تروريسم بسيار مهم و تاثيرگذار خواهد بود.
روحاني با اشاره به ضرورت تلاش مشترك همه كشورهاي اسلامي منطقه به‌ويژه ايران وتركيه در راستاي حل وفصل موضوع فلسطين، گفت: مردم مظلوم فلسطين حق دارند تا اعلام كنند كه مي‌خواهند به سرزمين خود بازگردند، اما توسط رژيم صهيونيستي به خاك و خون كشيده مي‌شوند.
رجب طيب اردوغان، رئيس جمهورتركيه نيز در اين ديدار با قدرداني از حضور ايران در اجلاس آنكارا، گفت: اهتمام و تلاش ايران در برگزاري هرچه بهتر اين اجلاس نشان دهنده علاقه و جديت دو كشور در توسعه همكاري‌هاي منطقه‌اي است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار