کد خبر: 897258
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
در حالي که طبق مصوبه شوراي عالي آموزش‌و‌پرورش مدارس سمپاد به اتهام برگزاري آزمون ورودي و ايجاد رقابت ناسالم ميان دانش‌آموزان دوره ابتدايي محکوم به حذف شدند، مدارس غيردولتي برگزاري آزمون ورودي را به عنوان در دسترس‌ترين شيوه بازارگرمي و پذيرش دانش‌آموز با قوت ادامه مي‌دهند
نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام 

در حالي كه آموزش‌و‌پرورش حذف سمپاد را با حذف آزمون‌هاي ورودي مدارس ابتدايي آغاز و اعلام كرد در اين مسير دولتي‌ها و غيردولتي‌ها يكسانند، اما با آغاز پيش ثبت‌نام مدارس غيردولتي ‌و اعلام شرايط و مقدمات سال تحصيلي آينده دم خروس انكارهاي آموزش‌و‌پرورشي‌ها بيرون زده است، به‌طوري‌كه طي چند روز گذشته چند مدرسه ابتدايي غيردولتي در سطح شهر تهران و تعدادي از شهرستان‌ها با انتشار آگهي‌هايي از دانش‌آموزان خواستند براي آزمون ورودي آماده شوند و در اين راستا شرايط شركت در آزمون ورودي را از طريق كانال مدارس، ‌پيامك يا آگهي‌هاي نصب شده بر در و ديوار مدرسه به اطلاع دانش‌آموزان و خانواده‌هايشان رساندند. نكته جالب توجه در آگهي‌هاي منتشر شده از سوي غيردولتي‌ها، ‌تاريخ انتشار آنها و تاريخ برگزاري آزمون است كه همگي بعد از اعلام ممنوعيت برگزاري آزمون در مدارس ابتدايي و مصوبه شوراي عالي آموزش‌و‌پرورش هستند. 
حذف مدارس سمپاد از جمله تصميماتي است كه آموزش‌و‌پرورش توانايي اداره آنها را ندارد. به ويژه اينكه در برابر اين اقدام سياست يك بام و دوهوايي را به نمايش گذاشته است. مدارس تيزهوشان به دليل شيوه نادرست آزمون ورودي آنها و اثرات مخرب تربيتي، تحميل هزينه‌هاي مالي اضافي به خانواده‌ها و تهديد نشاط 7/5 ميليون دانش‌آموز مغضوب واقع شدند. از طرفي و برخلاف تأكيد گزارش 100روزه اول دولت يازدهم، مديران ارشد آموزش‌و‌پرورش هرگونه ارتباط ميان حذف سمپاد و اضافه مدارس غيردولتي را رد كردند. 
در نهايت نيز در پاسخ به اين انتقاد كه اگر آزمون ورودي براي مدارس سمپاد باعث ايجاد استرس و ذبح نشاط دانش‌آموزان است، پس چطور اين شيوه به‌طور جدي از سوي مدارس غيردولتي براي ثبت‌نام دانش‌آموزان استفاده مي‌شود، مجتبي زيني‌وند، رئيس سازمان مدارس غيردولتي در حالي كه از روند بازخوردهاي حذف سمپاد جامانده و معلوم بود در پاسخ به منتقدان وارد گود پاسخگويي شده اعلام كرد: برگزاري هرگونه آزمون در دوره ابتدايي در مدارس غيردولتي و دولتي وجاهت قانوني ندارد. 
   
امپراتوري غيردولتي‌ها نياز به تأييد رئيس‌جمهور ندارد

اما با آغاز پيش ثبت‌نام مدارس غيردولتي (كه خود قانون‌شكني مزمن غيردولتي‌ها به شمار مي‌رود)‌ و اعلام شرايط و مقدمات سال تحصيلي آينده دم خروس انكارهاي آموزش‌و‌پرورشي‌ها بيرون زده است، به‌طوري‌كه طي چند روز گذشته چند مدرسه غيردولتي در سطح شهر تهران و تعدادي از شهرستان‌ها با انتشار آگهي‌هايي از دانش‌آموزان خواستند براي آزمون ورودي آماده شوند و در اين راستا شرايط شركت در آزمون ورودي را از طريق كانال مدارس، ‌پيامك يا آگهي‌هاي نصب شده بر در و ديوار مدرسه به اطلاع دانش‌آموزان و خانواده‌هايشان رساندند. 
نكته جالب توجه در آگهي‌هاي منتشر شده از سوي غيردولتي‌ها، ‌تاريخ انتشار آنها و تاريخ برگزاري آزمون است كه همگي بعد از اعلام ممنوعيت برگزاري آزمون در مدارس ابتدايي و مصوبه شوراي عالي آموزش‌و‌پرورش هستند. 
اگرچه مصوبه شوراي عالي آموزش‌و‌پرورش براي اجرايي شدن نياز به تأييد و امضاي رئيس‌جمهور دارد كه هنوز اين اتفاق نيفتاده با اين حال، به نظر مي‌رسد در شرايطي كه مدارس سمپاد قبل از اين تأييد، كار خود را تمام شده دانسته و آماده خداحافظي از سيستم تعليم و تربيت كشور مي‌شوند، مدارس غيردولتي در حاشيه امني كه هيچ نقدي تهديدشان نمي‌كند به فعاليت خود ادامه مي‌دهند. 
  
مدارس غيردولتي، ‌دولتي‌ها و مجلسي‌ها!

علاوه بر اين انفعال و حتي همراهي مجلس و دولت با تصميمات قابل‌تأمل آموزش‌و‌پرورش در اين رابطه نيز در نوع خود جاي بررسي دارد. شنيده‌هاي غيررسمي اين انفعال را حاصل مدرسه‌داري تعدادي از نمايندگان مجلس و مديران دولتي و خانواده‌هايشان مي‌دانند. 
گفتني است مشي دولت دوازدهم نشان مي‌دهد وزارتخانه‌هاي آموزشي دولت قرار است تا سال 1400 بي‌سر‌و‌صدا فعاليت كنند و كمترين هزينه مادي و معنوي را روي دست كابينه بگذارند. به بيان ديگر دولت به جز در مورد ابلاغ سند 2030 كه ورود مستقيم رهبر انقلاب را در پي داشت، حاضر نيست درگير مسائل حوزه آموزشي شود؛ شناسنامه كاري افرادي كه از سوي رئيس‌جمهور براي تصدي اين وزارتخانه‌ها به مجلس معرفي شدند و رأي آوردند، مؤيد اين مطلب است. دولت دوازدهم در عين حال حاضر نيست از امتيازات و ظرفيت‌هاي موجود در اين دو وزارتخانه براي بهره‌مندي در مناسبات قدرت حزبي، جناحي، بين‌المللي و برون‌مرزي چشم بپوشد. در نتيجه آموزش‌و‌پرورش تاكنون نتوانسته خود را از حواشي دور نگه دارد يا دست‌كم چنانچه سيدمحمد ابطحي، شخص اول اين وزارتخانه تلاش مي‌كند، نتوانسته اين حواشي را مديريت كند. 
   
همه تيزهوشان تيزهوش نيستند

اواسط بهمن ماه و بعد از اينكه سيدمحمد بطحايي، وزير آموزش‌و‌پرورش اعلام كرد: «تمام دانش‌آموزاني كه در مدارس تيزهوشان كشور مشغول به تحصيل هستند را نمي‌توان جزو دانش‌آموزان تيزهوش و نابغه حساب كرد و به دليل كثرت مدارس تيزهوشان، دانش‌آموزان بسياري وارد اين مدارس مي‌شوند؛ اگرچه اين دانش‌آموزان پرتلاش و مستعد هستند، اما نمي‌توان همه آنها را جزو افراد نخبه و نابغه به شمار آورد.»
رضوان حكيم زاده، معاون آموزش ابتدايي وي هم گزارشي از تازه‌ترين تصميم شوراي عالي آموزش‌و‌پرورش منتشر كرد كه طي آن برگزاري آزمون‌هاي تستي در دوره ابتدايي، استفاده از كتب كمك آموزشي و ورود مؤسساتي كه به اين بهانه وارد مدارس ابتدايي مي‌شدند، ممنوع شد و ديگر آزمون ورودي مدارس نمونه دولتي و تيزهوشان برگزار نمي‌شود. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
با مدارس غیر انتفاعی ودولتی که ازمون می گذارند باید برخوردشودو جریمه شوند ویا اجازه ثبت نام به انها داده نشود.انون مقدم برهمه چیز است وهمه ملزم به اطاعت از ان هستند حتی مدارس غیر انتفاعی ونمونه مردمی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار