کد خبر: 896840
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
فرمانده ناجا با تأكيد بر لزوم الصاق پيوست‌هاي كنترلي، نظارتي و انتظامي بر فعاليت‌هاي مجازي از مسئولان درخواست كرد مديريت بيشتري در فضاي مجازي به ويژه هنگام وقوع حوادث خاص داشته‌باشند.
سردار حسين اشتري در حاشيه همايش رؤساي پليس فتا كه صبح ديروز برگزار شد در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بيان اينكه ميزان جرائم در حوزه فضاي مجازي در مقايسه با سال گذشته رشد 44‌درصدي داشته است، گفت: با اشراف اطلاعاتي پليس فتا، ميزان كشفيات در اين حوزه افزايش84درصدي دارد و بايد گفت با وجود افزايش جرائم، كشفيات رشد داشته است. سردار اشتري با بيان اينكه جرائم اين حوزه روز به روز پيچيده‌تر مي‌شود، گفت: متناسب با اين پيچيدگي‌ها بايد ظرفيت و اقدامات پيشدستانه را نيز ارتقا  دهيم. 

راه‌اندازي آزمايشگاه ادله ديجيتال در ۷ استان‌

سردار اشتري با بيان اينكه هفت آزمايشگاه ادله ديجيتال در استان‌هاي خراسان شمالي، خراسان جنوبي، يزد، كهگيلويه و بوير‌احمد، تهران بزرگ‌و... راه‌اندازي شده است، گفت: اين آزمايشگاه‌ها در موفقيت‌هاي پليس فتا تأثير‌گذار خواهد بود. رئيس پليس كشور ادامه داد: در حال حاضر پليس فتا در ۱۴۰‌نقطه از كشور مستقر شده است و در سال آينده استقرار آن حدود ۳۰‌درصد افزايش خواهد يافت. علاوه بر اين به دنبال تقويت آزمايشگاه‌ها هستيم. 

بيشترين وقوع جرائم فضاي مجازي

وي در پاسخ به بيشترين وقوع جرائم در فضاي سايبري گفت:‌ جرائم با موضوعات مالي و كلاهبرداري و برداشت‌هاي غير‌مجاز از جمله بيشترين جرائم رخ داده است كه با هوشياري مأموران بسياري از آنها منجر به كشف شده است، همچنين در اين زمينه با بانك‌ها نيز هماهنگي شده است. 

نقش فضاي مجازي در تهديدات اجتماعي

وي درباره نقش فضاي مجازي در تهديدهاي اجتماعي گفت: امروزه تهديدات اقتصادي، سياسي، امنيتي، فرهنگي اجتماعي و... در كشور وجود دارد كه حتماً فضاي مجازي نقش قابل ملاحظه‌اي در آن دارد. البته در ميدان اقدامات پليس مقابله خوبي با اين تهديدات داشت و ‌از مسئولان مي‌خواهم بر فضاي مجازي مديريت كنند به ويژه در زماني كه اتفاقي رخ مي‌دهد؛ چراكه بايد اين فضا مديريت شود. 

درباره پولشويي مجازي

سردار اشتري با بيان اينكه پليس در كنار مردم است درباره نقش پليس فتا در مبارزه با پولشويي گفت: ارتباط خوبي بين مؤسسات مالي و مراكزي كه با پول ارتباط دارند با پليس فتا برقرار شده است، البته اين ارتباط به صورت ايده‌آل نيست و ما اميدواريم از اين ظرفيت استفاده شود. وي در پاسخ به سؤالي ديگر درباره نظر پليس در مورد بيت‌كوين و ارزهاي ديجيتالي گفت: موضع ما دراين زمينه همان موضع مسئولان اقتصادي است و ما نيز بايد تجهيزاتمان را به روز كنيم. فرمانده ناجا بر لزوم الصاق پيوست‌هاي كنترلي، نظارتي و انتظامي بر فعاليت‌هاي مجازي به ويژه كسب و كارهاي اينترنتي تأكيد و بيان كرد: بايد مجموعه‌هاي تحقيقاتي‌– علمي، در حوزه فضاي مجازي، رويكرد پژوهشي را دنبال کنيم  و به كمك ارائه اقدامات پيشدستانه در اين حوزه بيايند. 

46 درصد جرائم در تلگرام است

رئيس پليس فتاي ناجا هم به خبرنگاران گفت: 46 درصد كل جرائم فضاي مجازي كشور در تلگرام و 20‌درصد نيز در اينستاگرام رخ مي‌دهد. سردار هاديان‌فر در پاسخ به سؤالي درباره اينكه سهم شبكه‌هاي اجتماعي و سايت‌هاي مختلف در وقوع جرائم اينترنتي در كشور چقدر است، گفت: 46‌درصد از جرائم فضاي مجازي در تلگرام و 20 درصد نيز در اينستاگرام و مابقي جرائم نيز در بيش از 930‌هزار سايت و شبكه اجتماعي ديگر كه در كشور فعال هستند، رخ مي‌دهد. 
وي درباره اينكه روزانه چه تعداد كانال تلگرام در فضاي مجازي مسدود مي‌شود، گفت:‌ بر اساس مدلي كه تلگرام تحليل كرده است موارد مربوط به موضوعات تروريستي و پورن از سوي اين شبكه مسدود مي‌شود. پليس فتا روزانه بين 100‌تا 200‌كانال با موضوعات غير‌اخلاقي و تروريستي را به تلگرام گزارش مي‌دهد كه برخي از آنها مسدود شده و برخي از آنها مسدود نمي‌شود. 

آمد نيوز با ايميل وزير ارتباطات فيلتر شد

وي درباره فيلتر شدن كانال تلگرام موسوم به آمدنيوز نيز گفت: اين كانال از طريق ايميلي كه وزير ارتباطات به مدير تلگرام ارسال كرد، مسدود شد. هاديان‌‌فر در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره اينكه آيا شنيده‌ها از فيلتر تلگرام در سال آينده صحيح است يا خير؟ اظهار كرد: در اين زمينه مطابق سياست‌هاي كلي كشور رفتار خواهد شد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار