کد خبر: 895686
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
با وجود نقض گسترده حقوق بشر در یمن از سوی ائتلاف سعودی، انگلیس طرحی را به شورای امنیت برده که در آن از «‌اقدامات سازنده‌» عربستان و امارات در یمن قدردانی شده است! این اقدام همزمان با انتخاب یك شهروند انگلیسی به عنوان نماینده سازمان ملل در امور یمن طراحی شده است. 
به گزارش «جوان»، در شرایطی كه عربستان و ائتلاف عربی تحت امرش در سه سال گذشته با جنایات گسترده در یمن، هزاران نفر از مردم بی‌گناه این كشور را به خاك و خون كشیده‌اند، اما متحدان غربی عربستان به پاس این جنایات قصد دارند از ائتلاف عربی قدردانی كنند. انگلیس كه در جنگ یمن، شریك جنایات عربستان و كشورهای عربی است، طرحی را برای قدردانی از سعودی‌‌‌‌ها تنظیم كرده است. به گزارش شبكه المنار، این طرح که در اصل پیرامون وضعیت انسانی در یمن و نیز تسهیل کار برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور جنگ‌زده است، از سوی انگلیس به شورای امنیت ارائه شده و به شکل یکجانبه انصارالله یمن را متهم می‌کند که باعث وضعیت بحرانی این کشور هستند. انگلیس در پیش‌نویس این طرح که باید به تصویب اعضای شورای امنیت برسد، از نقش امارات و عربستان برای کمک به یمن به ویژه اختصاص دادن نزدیک به یک میلیارد دلار کمک به این کشور جنگ‌زده تقدیر کرده است. این در حالی است که بنابر اعلام خود سازمان ملل نیز این دو کشور از عوامل اصلی بحران انسانی در یمن قلمداد می‌شوند. دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به این اقدام انگلیس گفته است که شورای امنیت باید به صورت صادقانه و براساس واقعیت در امور یمن ورود کند. تهیه طرحی که در آن تنها یک طرف و آن هم حوثی‌‌‌‌ها محکوم شوند و درباره نقض حقوق بشر از سوی طرف دیگر حرفی به میان نیاید، به جایگاه این شورا آسیب می‌زند. این طرح انگلیس در حالی تنظیم شده است كه پنج‌‌شنبه شب مارتین گریفیتس، شهروند انگلیسی به عنوان نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن انتخاب شد. انگلیس به همراه امریكا از بزرگ‌ترین حامیان عربستان در جنگ یمن هستند و در سه سال گذشته هزاران تن سلاح پیشرفته در اختیار سعودی‌‌‌ها قرار داده‌اند تا در بمباران یمن‌ از آنها استفاده كنند. انگلیس درحالی سعی دارد از عربستان و امارات قدردانی كند كه بسیاری از نمایندگان پارلمان انگلیس از دولت خواسته‌اند تا به خاطر جنایات عربستان در یمن، فروش تسلیحات به سعودی‌‌‌ها را متوقف كند.  حمایت غربی‌‌‌ها از عربستان در حالی است كه دو ماه پیش سازمان ملل تحت فشار سازمان‌های حقوق بشری مجبور شد عربستان را در لیست ناقضان حقوق كودكان قرار دهد. جنایات سعودی و متحدان عربی‌اش در یمن به حدی است كه میلیون‌‌‌ها یمنی به خاطر كمبود دارو و غذا دچار سوء‌تغذیه هستند و همین مسئله سبب شیوع بیماری‌‌‌هایی مثل وبا شده است و جان میلیون‌‌‌ها نفر را تهدید می‌كند و همه این جنایات در سایه سكوت مدعیان حقوق بشر انجام می‌شود.  در همین راستا، جنگنده‌های سعودی بار دیگر با بمباران مناطقی از یمن چند تن را به شهادت رساندند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جنگنده‎های سعودی در ادامه حملات خود، پنج‌‌شنبه شب به منطقه «مقبنه» در تعز واقع در جنوب غربی یمن حمله كردند كه به کشته شدن ۶غیرنظامی یمنی منجر شد. 
   
اتهامات علیه ایران 

همزمان با طرح انگلیس برای قدردانی از اقدامات عربستان در یمن، امریكا بار دیگر ایران را به مداخله در امور یمن متهم كرد. به گزارش یورونیوز، نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل خواستار واکنش شورای امنیت علیه ایران به دلیل نقض تحریم‌های تسلیحاتی و ارسال سلاح به انقلابیون یمن شده است. هیلی روز پنج‌‌شنبه با بیان اینکه زمان اقدام شورای امنیت سازمان ملل فرا رسیده است، مدعی شد که این گزارش نشان‌دهنده آن چیزی است که واشنگتن ماه‌هاست درباره انتقال غیرقانونی سلاح‌ به یمن توسط ایران برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت می‌گوید. هیلی ماه گذشته با ایستادن کنار قطعاتی که مدعی بود لاشه موشک‌‌‌‌ها و سلاح‌های ایرانی است، تهران را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد. اندکی بعد، روزنامه نیویورک‌تایمز به‌نقل از مقام‌های وزارت دفاع امریکا ادعاهای نیکی هیلی علیه ایران را رد کرد. مقام‌های دفاعی امریکا گفته‌اند نمی‌توانند زمان دقیق ارسال سلاح‌‌‌‌ها را به یمن مشخص کنند و این به‌معنای آن است که سلاح‌‌‌‌ها ممکن است قبل از زمان صدور قطعنامه شورای امنیت به یمن ارسال شده باشند. از سوی دیگر، کمیته کارشناسی یمن که به درخواست شورای امنیت سازمان ملل مسئولیت تحقیق درباره حوادث یمن را برعهده دارد، روز جمعه گزارش 329 صفحه‌ای خود را درباره تحولات سال 2017 این کشور منتشر کرد. در این گزارش 111 بار از ایران نام برده شده و ادعا شده که ایران منشأ موشک‌های شلیک شده از سوی نیروهای ارتش و مردمی یمن است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار