مترجم: علي طالبي
محققان يك فناوري يادگيري روباتيك ساختهاند كه به روباتها امكان ميدهد آينده كارهاي خود را تصور كنند تا بتوانند اشيایي را كه تا كنون هرگز نديدهاند، دستخوش تغيير كنند. در آينده، اين فناوري ميتواند به خودروهايي كه خودشان رانندگي ميكنند كمك كند وقايع آينده در جاده را پيشبيني كنند و همينطور روباتهاي دستيار هوشمندتري در خانه توليد شوند. با اين حال نمونههاي اوليه بر يادگيري مهارتهاي دستي ساده از حركت خودكار متمركز هستند.
با استفاده از اين فناوري كه پيشبيني بصري خوانده ميشود، روباتها ميتوانند پيشبيني كنند اگر كار به خصوصي انجام دهند از دريچه دوربين خود چه خواهند ديد. چنين تصورات روباتيكي هنوز بسيار ساده هستند (پيشبينيهايي كه تنها چند ثانيه از آينده را تخمين ميزند) اما همين تصورات نيز براي اينكه روبات بداند چگونه اشيا روي يك ميز را بدون برخورد به موانع جابهجا كند، كافي است. جالب اينجاست كه روبات ميتواند بدون كمك انسان يا داشتن دانش قبلي در مورد فيزيك، محيط پيرامونش يا اينكه اشيا چه هستند اين كارها را انجام دهد. دليل اين موضوع اين است كه تصورات بصري كاملاً از استفادههاي ناخواسته و بدون نظارت كه طي آن روبات با اشيا روي ميز بازي ميكند، فراگرفته ميشوند. پس از اين مرحله بازي، روبات مدلي پيشبينيكننده از دنيا ميسازد و ميتواند با استفاده از آن اشيايي را كه تا كنون نديده دستكاري كند. روباتها با استفاده از اين تكنولوژي كه تفكر بصري ناميده ميشود ميتوانند پيشبيني كنند كه در صورت انجام يكسري حركات خاص به طور متوالي، دوربينهاي آنها چه چيزي را خواهد ديد. اين تصويرسازي روباتيك هنوز نسبتاً ساده است و تنها چند ثانيه را ميتواند پيشبيني كند، اما همين براي روبات كافي است تا دريابد چگونه اشيايي را اطراف يك ميز بچيند بدون اينكه اشيا ديگري را كه سر راهش قرار دارد ، به هم بريزد.
سرگي لوين، پروفسور دستيار در دانشكده مهندسي برق و علوم رايانه ميگويد: «همانطور كه ما ميتوانيم تصور كنيم كارهايمان چگونه اشيا پيرامون را حركت ميدهند، اين روش به روبات امكان ميدهد چگونگي تأثير رفتارهاي مختلف خود بر دنياي اطراف را تجسم كند. اين روش ميتواند طرحريزي هوشمند مهارتهاي انعطافپذير در موقعيتهاي پيچيده عملي را ممكن سازد.»
فردريك ابرت، ديگر محقق اين پروژه ميگويد: «انسانها دستكاري اشيا را بدون هرگونه آموزگاري و از طريق ميليونها تعاملي كه طي زندگي با اشيايي مختلف دارند، ميآموزند. ما ثابت كرديم كه ميتوان سيستم روباتيكي ساخت كه با استفاده از دادههاي بسياري كه به صورت خودكار گردآوري شدهاند، مهارتهاي دستكاري اشيا، خصوصاً تكان دادن آنها را بياموزد.»
از آنجا كه كنترل از طريق پيشبيني ويدئويي تنها وابسته به مشاهداتي است كه به طور خودكار توسط روبات جمعآوري ميشوند، روش حاصل شده جامع بوده و به طور گسترده كاربردي است. بر خلاف روشهاي مرسوم تصور رايانهاي كه در قالب آن انسانها بايد هزاران يا حتي ميليونها تصوير را علامتگذاري كنند، ساخت مدلهاي پيشبيني ويدئويي تنها نياز به ويدئوي تفسير نشده دارد كه به طور خودكار توسط روبات قابل جمعآوري است. در واقع، مدلهاي پيشبيني ويدئويي روي دسته دادههايي كه همه چيز از فعاليتهاي انساني گرفته تا رانندگي را ارائه ميدهند همراه با نتايج قانعكننده اعمال شدهاند. مهمتر اينكه روبات ميتواند ياد بگيرد كه اين كارها را بدون هر گونه كمكي از جانب انسان يا بدون آشنايي قبلي با فيزيك، محيط يا خود اجسام، انجام دهد. تفكر بصري بدون هر گونه كمك يا تماس و درست در لحظهاي كه روبات اشيای روي ميز را دستورزي ميكند، شكل ميگيرد. بعد از اين مرحله روبات مدلي از اين فضا پيشبيني ميكند و ميتواند از اين مدل براي دستورزي اشيای جديد استفاده كند.
محققان میگویند: «كودكان ميتوانند از طريق بازي با اسباب بازيهاي خود، حركت دادن آنها ، گرفتن آنها و ساير اعمال، در مورد جهان اطراف بياموزند. هدف ما از اين تحقيق اين است كه يك روبات را نيز قادر به اين كار سازيم؛ اينكه از طريق تعامل خودكار چگونگي كار جهان را بياموزد. قابليتهاي اين روبات هنوز محدود هستند، اما مهارتهاي آن كاملاً به طور خودكار فراگرفته ميشوند و به روبات امكان ميدهند برهم كنشهاي فيزيكي پيچيده با اشيايي كه پيش از اين هرگز نديده را با استفاده از الگوهاي تعاملي كه قبلاً مشاهده كرده پيشبيني كند. »
منبع: ساينس ديلي