کد خبر: 887712
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
خودسوزي زمين تهديد جديدي براي روستاييان چهارمحال و بختياري و فارس
گسترش اثرات خشکسالي و بحران آب در استان هاي مختلف کشور طي ماه هاي اخير يکي از نادرترين پديده هاي زيست محيطي را رقم زده است! نابودي هزاران هکتار از مساحت تالاب ها و دشت ها در پي خودسوزي زمين در استان هاي فارس، چهارمحال و بختياري ، کرمان و ... در نتيجه نابودي سفره هاي زيرزميني و خشکي خاک دردهه هاي اخير معضل جديدي است که محيط زيست و صنعت کشاورزي را با چالش جدي روبرو کرده است. پس از خودسوزي تالاب پريشان فارس و دشت هاي جنوب اين استان اين روزها اخبار ناخوشايندي از خودسوزي پياپي دشت خانميرزا و دشت اقليد منتشر شده است! پديده اي که به طور مستقيم معيشت روستاييان اين مناطق را تحت الشعاع قرار داده است . اين درحالي است که کارشناسان در خصوص احتمال تکرار مکرر اين خودسوزي ها در اثر خشکي خاک هشدار مي دهند.

نويسنده: مريم احمدي

طي 5-6 سال اخير در استانهاي مختلف کشور بارها شاهد پديده خودسوزي دشت هاي و تالاب ها بوده ايم. پديده اي که اگرچه تا سالها قبل جزو اتفاقات نادر زيست محيطي در ايران محسوب مي شد اما در پي بحران آبي و بروز خشکالي در کشور و البته سوء مديريت استفاده از منابع و سفره هاي زير زميني به ويژه در مصارف کشاورزي هر سال شاهد تکرار آن در گوشه اي از کشور هستيم . پس از خودسوزي درياچه پريشان فارس ، دشت خانميرزا در لردگان چهارمحال و بختياري دومین دشت و محیط تالابی است که طي روزهاي اخير دچار آتش سوزی در درون زمین شده است. اتفاقي از سال 91 بر اثر تداوم خشکسالی و کم بارشی در اراضی این تالاب که دو دهه است به دشت تبدیل شده، براي دومين بار به وقوع پيوسته و تهديدي براي زندگي روستاييان اين منطقه محسوب مي شود .

بنا به گزارشات اداره کل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری مواد آلی انباشته شده در لایه‌های زیرین، سبب تشکیل تورب یا زغال سنگ نارس شده که با ترکیب گاز متان در شرايط خشکسالي قابلیت اشتعال پیدا کرده و خودسوزي زمين را رقم زده است. وضعيتي که در اثر برداشت بي رويه اب براي مصارف کشاورزي و سوء مديريت منابع ابي و در سايه بي توجهي به هشدار ها ايجاد شده و حالا تخريب تالاب، الودگي هوا، ايجاد مشکلات تنفسي و بهداشتي براي ساکنان و ايجاد ناامني در ميان روستاييان منطقه و نابودي زمين هاي کشاورزي را رقم زده و دشت خانميرزا را به بحراني ترين دشت کشور تبديل کرده است .

اين در حالي است که تا پيش از اين بارها در خصوص لزوم اجراي طرح نکاشت براي يک تا 2 فصل زراعي در دشت مذکور به عنوان راهکار پيشگيري از اين پديده تاکيد شده بود. ضمن اينکه توجه به اجراي طرح هاي ابخيزداري نيز با تمام ضرورتش در اين منطقه مغفول مانده و شرايطي را ايجاد کرده که وقوع بحران اجتماعي در روستاهاي اطراف اين دشت را

محتمل کرده است . علي محمدي مقدم مدیرکل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری با تاييد اين موضوع مي گويد: این دشت در نزدیکی روستای سرتنگ دینار عالی واقع شده و احتمال نشت گازهای زیرزمینی به زیر خانه‌ها و خفگي ساکنان و يا وقوع اتش سوزي در خانه هاي اين منطقه وجود دارد!

همچنين از انجا که تالاب ها فیلترهای طبیعی و تصفيه کننده آب‌های آلوده هستند و مي توانند با کاهش اختلاف دماي شب وروز از سرمازدگي محصولات کشاورزي جلوگيري کنند نابودي تالاب تالاب واقع در اين دشت در اثر خودسوزي زندگي در اين روستاها و حتي نواحي شهري مجاور تالاب راب ا چالش زيست محيطي و معيشتي روبرو مي کند!

از اين رو انتظار مي رود مسئولان با بررسي کارشناسي دقيق از بروز مجدد چنين پديده اي جلوگيري کنند. چرا که بنابه گفته مسئولان، پديده خودسوزي احياي تالاب ها و دشت هاي روبه احتزار کشور را با موانع جدي روبرو مي کند.

دشت هاي فارس هم در خطرند

علاوه بر استان چهارمحال و بختياري دشت هاي فارس هم از گزند پديده خودسوزي در امان نمانده اند و پس از پريشان حالا به خودسوزي زمين در نواحي روستايي شهرستان اقليد رسيده است. سال گذشته روستای دوبنه در اطراف دریاچه مهارلو به دلیل خشکسالی به خودسوزی دچار شد و حالا نوبت به روستای قدم‌آباد اقلید رسيده است.

بنابه گفته محسن رضایی دهیار قدم آباد آبان ماه آتش‌سوزی در بیشه‌زار قدم آباد مشاهده شده که به صورت سطحي مهار شده و با توجه به نفوذ آتش به عمق و وجود ریشه خشک گیاهان و بستر خشک منطقه به رغم صرف هزينه هاي زياد مهار آتش به طور کامل تاکنون امکان‌پذیر نبوده و هنوز دود حاصل از حریق در بیشه‌زار قابل مشاهده است. گويا در اثر اين خودسوزي بخش قابل توجهي از چراگاه طبیعی دام منطقه از بين رفته است. ضمن اينکه خشک شدن چمنزار و سرازير شدن گردو غبار حاصل از خشکي پوشش هاي گياهي به سمت روستاها زندگي روزمره انهارا نيز دچار اختلال کرده است .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار