کد خبر: 885572
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
پژوهشی بر آیین چاووشی خوانی برنامه ایست تحقیقی در خصوص آیین کهن چاووشی خوانی که در روزشنبه 25 آذر ماه در فرهنگسرای رازی برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 11،آیین چاووشی خوانی یکی از سنتهای کهن و جزو لاینفک مناسک عبادی در کشور ما بوده است بطوریکه قدمت این آیین به پیش از دوران صفویه باز می گردد وبر اساس شواهد توسط علامه مجلسی پایه گذاری شده است. ،

در این برنامه که با حضور دکتر هوشنگ جاوید پژوهش گر موسیقی نواحی ایران و با اجرای اکبر کتابداری و با هنر نمایی چاووشی خوانان بنام و پیشکسوت نظیر مظفر قربان نژاد ،حسین سلمانیان ،مصطفی رحیم پورو کوثر علی شهبازی برگزار می شود ضمن تشریح و تبیین خاستگاه چاووشی خوانی و سیر تاریخی آن از سوی صاحب نظران این هنر آیینی و سنتی مراسم آیینی چاووشی خوانی نیز برگزار می شود.

بر اساس این گزارش چاووشی خوانی یکی از مناسک و آیینهای استقبال و بدرقه کاروانی بود که قصد عزیمت به اماکن متبرکه را داشت و یا در حال بازگشت از سفر زیارتی بود که افرادی خوش صدا و آشنا با اشعار مذهبی و مدیحه سرایی با خواندن اشعار در کوی و برزن مردم را به پیوستن به کاروان تشویق می کردند.

چاووشی خوانی غالبا به صورت تک خوانی و گاه به صورت گفتگوی چاووش خوان با افراد همراه اجرا می شد و در برخی موارد بدرقه کنندگان نیز با چاووش خوانان هم آوایی می کردند.

علاقه مندان می توانند برای حضور در مراسم از ساعت 15 به آدرس میدان قزوین ،خیابان قزوین،خیابان شهید مرادی ،بوستان رازی سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای رازی مراجعه و یا برای کسب اطلاعات با تلفن 55423353تماس حاصل کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار