کد خبر: 883416
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
همزمان با شكست تروریست‌های داعش در سوریه، وزارت دفاع چین دو واحد نظامی خود به نام‌های «ببرهای سیبری‌» و «ببرهای شب» را که از نیروهای ویژه چین هستند برای کمک به نیروهای دولتی سوریه به این کشور اعزام خواهد کرد. چین نگران بازگشت تروریست‌های اویغور است كه در كنار داعش مبارزه می‌كنند. بحث بازسازی سوریه نیز یكی از مسائلی است كه پكن برای آن اعلام آمادگی كرده است. 

چین كه از زمان شروع بحران سوریه بیشتر از موضع سیاسی از دمشق حمایت می‌كرد، الآن در پی حمایت نظامی از دمشق در مقابل تروریست‌‌‌ها است. به گفته منابع آگاه، وزارت دفاع چین دو واحد نظامی خود به نام‌های «ببرهای سیبری‌» و «ببرهای شب» را که از نیروهای ویژه چین هستند برای کمک به نیروهای دولتی سوریه به این کشور اعزام خواهد کرد. به گزارش سایت میدل‌ایست‌مانیتور، این نخستین بار نیست که چین نیروی نظامی به سوریه می‌فرستد. دولت سوریه در سال ۲۰۱۵ اجازه حضور ۵ هزار سرباز چینی را صادر کرد و تعدادی از این نیرو‌‌‌ها در بخش غربی لاذقیه مستقر شدند. مشاوران نظامی چینی نیز به همراه نیرو‌‌‌ها و تدارکات دریایی و هوایی در سوریه حضور دارند. به گفته منابع آگاه، این اقدام در پی افزایش نگرانی‌های پکن در خصوص حضور عناصر تروریستی وابسته به داعش در منطقه ترکستان شرقی در سین‌كیانگ صورت می‌گیرد. وانگ‌یی، وزیر خارجه چین در دیدار هفته گذشته خود با بثینه شعبان، مشاور ارشد بشار اسد، از اقدامات چین در مبارزه با تندروهای «جنبش ترکستان شرقی» سخن گفت. 

بر اساس گزارش‌های اعلام شده، هزاران تن از اویغورهای سین‌كیانگ در گروه‌های تروریستی حضور دارند و با دولت سوریه مبارزه می‌كنند. چین که سال‌هاست با اقلیت مسلمان ایغور در این کشور مشکل دارد، اکنون نگران است که عناصر افراطی جنبش ترکستان شرقی که در کنار داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه می‌جنگند با بازگشت به منطقه مسلمان‌نشین سین‌كیانگ باعث گسترش ناآرامی‌‌‌ها در چین شوند. نگرانی چین در حالی است كه امریکا به طور غیرمستقیم از اقدامات گروه‌های افراطی در سین‌كیانگ حمایت و حتی آنها را برای مقابله با دولت پكن تحریك می‌كند. در چند سال گذشته داعش با تبلیغات در سین‌كیانگ توانسته بخشی از نیروهای خود را از آنجا جذب كند. بنابراین، به باور ناظران، در نتیجه برای چین مبارزه با تروریسم در سوریه علاوه بر اینکه به عنوان بخشی از راهبرد بلندمدت پکن تلقی خواهد شد، بخشی از بحران‌های تروریسم در چین را نیز خنثی خواهد كرد.  چین همراه با روسیه و ایران از دولت بشار اسد حمایت می‌کند و به عنوان یکی از پنج قدرت بزرگ شورای امنیت سازمان ملل است که حق وتو دارد و همراه با روسیه از قدرت خود برای حفظ منافع دولت سوریه در سازمان ملل استفاده کرده است. از این رو، حضور چین در سوریه، باعث تقویت هرچه بیشتر مواضع مسکو- پکن در منطقه و تضعیف هرچه بیشتر موقعیت امریکا در خاورمیانه خواهد شد. 
  
بازسازی سوریه 

با نزدیك شدن به پایان گروه‌های تروریستی در سوریه مسئله بازسازی این كشور نیز زمینه را برای حضور فعال چین فراهم كرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه چین گفته است که جامعه بین‌الملل باید از بازسازی سوریه فعالانه حمایت و بر آن تأکید کند. وانگ‌یی جمعه گذشته در سخنانی تأکید کرد:« پکن امیدوار است که سوریه بتواند در پیشبرد مذاکرات صلح، انعطاف پذیری نشان دهد.» ‌ وزیر خارجه چین همچنین تأكید كرد: « چین تمام تلاش خود را برای بازسازی سوریه به کار خواهد گرفت.» از این منظر می‌توان گفت چین به شرایط بعد از پایان یافتن درگیری‌‌‌ها در سوریه نیز چشم دوخته است تا در برنامه‌های بازسازی سوریه نقش‌آفرین باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار