کد خبر: 880627
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲
بابک شادگان

دکتر بابک شادگان رییس کمیسیون پزشکی و مبارزه با دوپینگ اتحادیه جهانی کشتی با حضور در خبرگزاری ایسنا، ضمن بیان توضیحاتی در مورد قوانین جدید اتحادیه جهانی کشتی و برشمردن برخی مزایای آن، از پشت پرده فینال حساس و رویایی حسن یزدانی مقابل گدویف روس گفت.

به گزارش ایسنا، دکتر بابک شادگان از سال 2003 و در زمان ریاست محمدرضا طالقانی به عنوان گزینه فدراسیون کشتی ایران به فدراسیون جهانی کشتی معرفی و موفق به عضویت در کمیسیون پزشکی و مبارزه با دوپینگ فدراسیون جهانی کشتی شد اما پس از 6 سال فعالیت موثر، در سال 2009 بدنبال مخالفت یزدانی خرم رییس وقت فدراسیون کشتی ایران و برخی سنگ‌اندازی‌ها از داخل کشور، در کمال تعجب فرد دیگری به عنوان گزینه ایران برای حضور در کمیسیون پزشکی به فدراسیون جهانی کشتی معرفی شد که البته گزینه معرفی شده از سوی ایران موفق به ماندگار شدن در این کمیسیون نشد.

 اما کارنامه موفق شادگان در طول 6 سال فعالیتش در این کمیسیون، رافائل مارتینتی رییس وقت فدراسیون جهانی کشتی را که از داشتن تابعیت مضاعف کانادایی شادگان مطلع بود، مجاب کرد تا بلافاصله رایزنی خود را با فدراسیون کشتی این کشور آغاز کند و به آن‌ها گوشزد کند که می توانند از این فرصت استفاده و شادگان را به گزینه خود برای حضور در کمیسیون پزشکی فدراسیون جهانی کشتی معرفی کنند؛ پیشنهادی هوشمندانه که بلافاصله با استقبال فدراسیون کشتی کانادا همراه شد و در نهایت شادگان به حضور خود در کمیسیون پزشکی فدراسیون جهانی کشتی البته اینبار به عنوان نماینده کانادا ادامه داد.

شادگان در ادامه و در زمان ریاست نناد لالوویچ رییس اتحادیه جهانی کشتی از سال 2016 به عنوان سرپرست کمیسیون پزشکی و مبارزه با دوپینگ این اتحادیه منصوب شد و از سال 2017 نیز با تایید هیئت رییسه اتحادیه جهانی کشتی به مدت 4 سال ریاست این کمیسیون را به عنوان نماینده کشور کانادا برعهده گرفت تا این سمت جهانی بر روی کاغذ به نام نماینده فدراسیون کشتی کانادا ثبت شود.

شادگان طی سال‌های اخیر با توجه به کارنامه پربار خود اقدامات و برنامه‌های زیادی را برای افزایش سطح سلامت کشتی‌گیران در سراسر جهان به مرحله اجرا درآورد و موفق شد اقدامات درخور توجهی را برای برداشتن برچسب "خشن" از جلوی نام رشته کشتی انجام دهد تا جاییکه توانست میزان آسیب‌دیدگی کشتی‌گیران در فاصله المپیک 2004 آتن تا المپیک 2016 ریو را با کمک همکارانش و یک برنامه‌ریزی منسجم و دقیق از 24 درصد به 6.2 درصد برساند که این عملکرد موفق با تمجید کمیسیون پزشکی کمیته بین‌المللی المپیک(IOC) نیز همراه بود.

بر خلاف باور بسیاری از مردم و حتی کارشناسان بررسی دقیق آسیب‌های ورزشکاران رشته‌های مختلف در المپیک 2016 ریو نشان داد میزان آسیب‌دیدگی ورزشکاران رشته کشتی در این رقابت‌ها پایین‌تر از 14 رشته دیگر المپیکی بوده است، نتیجه‌ای حیرت‌آور که قطعا باعث تغییر نگاه مسئولان IOC به رشته کشتی و افزایش هر چه بیشتر احتمال ماندن این رشته در رقابت‌های المپیک خواهد شد.

شادگان و همکارانش در کمیسیون پزشکی به همراه اعضای کمیسیون فنی اتحادیه با توجیهات علمی و پزشکی و با هدف ارتقا سلامت ورزشکاران و افزایش راندمان و جذابیت رقابتهای کشتی، اعضای هیئت رییسه اتحادیه جهانی کشتی را مجاب به تصویب افزایش اوزان کشتی به 10 وزن و همچنین وزن‌کشی در صبح 2 روز مسابقات کردند؛ اقدامی که با مخالفت بعضی از کشتی‌گیران و مربیان در کشورهای مختلف از جمله ایران مواجه شد.

اما شادگان رییس کمیسیون پزشکی و مبارزه با دوپینگ اتحادیه جهانی کشتی با حضور در خبرگزاری ایسنا با برشمردن دلایل علمی و پزشکی تاکید کرد، مطمئنا قوانین جدید باعث پیشگیری بیشتر از آسیبها و حفظ سلامت هرچه بیشتر کشتی‌گیران و دوری آن‌ها از دوپینگ خواهد شد، موضوعی که به جذاب شدن هر چه بیشتر کشتی، افزایش محبوبیت این رشته در سراسر جهان و در نهایت ماندگاری کشتی در المپیک منجر خواهد شد.

شادگان علی‌رغم اینکه در اتحادیه جهانی کشتی با عنوان یک شهروند کانادایی شناخته می‌شود اما همواره سعی می‌کند شخصا به عنوان پزشک در رقابت‌های مهم بین‌المللی در کنار تشک کشتی‌گیران ایرانی حضور داشته باشد. بدون شک مهمترین و حساس‌ترین ماموریت او در جریان فینال وزن 74 کیلوگرم کشتی آزاد المپیک 2016 میان حسن یزدانی و آنوار گدویف روس بود، جاییکه کشتی‌گیر با تجریه روس به پشتوانه حمایت‌های بیرون از تشک سعی داشت به بهانه خونریزی‌ های مداوم مدت زمان زیادی را استراحت و در نهایت برنده از تشک خارج شود اما هشدار به موقع شادگان در تصمیم برای قطع مبارزه در صورت تکرار خونریزی باعث شد تا نتیجه دیگری رقم بخورد.

هرچند وی دوره تخصصی پزشکی فوتبال را در اتحادیه فوتبال انگلستان پشت سر گذاشته است و بلافاصله نیز با پیشنهاد صفایی فراهانی رییس وقت فدراسیون فوتبال برای حضور در تیم ملی فوتبال ایران مواجه می‌شود اما به اذعان خودش مرام و منش اهالی کشتی در نهایت باعث رد پیشنهاد صفایی فراهانی و قبول پیشنهاد محمدرضا طالقانی رییس وقت فدراسیون کشتی شده است؛ انتخابی که هیچگاه از آن پشیمان نشده است.

شادگان دوره پزشکی را در دانشگاه آزاد تهران خواند. برای دوره تخصص پزشکی ورزشی به دانشگاه لندن رفت. سپس دوره تخصصی پزشکی فوتبال را در اتحادیه فوتبال انگلیس گذراند. شادگان سپس به کانادا سفر کرد و دوره دکترا PhD را در دانشگاه UBC (بریتیش کلمبیا) تمام کرد و سه دوره فوق دکترا را در کانادا و آمریکا گذراند از جمله در دانشگاه هاروارد. اکنون نیز عضو هیئت علمی دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا و همچنین استادیار بالینی (clinical assistant professor ) در این دانشگاه است که به تحقیق و تدریس مشغول است.

دکتر بابک شادگان رییس کمیسیون پزشکی و مبارزه با دوپینگ اتحادیه جهانی کشتی با حضور در خبرگزاری ایسنا، ضمن بیان توضیحاتی در مورد قوانین جدید اتحادیه جهانی کشتی و برشمردن برخی مزایای آن، از پشت پرده فینال حساس و رویایی حسن یزدانی مقابل گدویف روس برایمان گفت که این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

اتحادیه جهانی کشتی به فکر حفظ سلامتی ورزشکاران است

تغییر شرایط وزن کشی و همچنین تغییر اوزان کشتی آزاد و فرنگی از سوی اتحادیه جهانی از دو منظر قابل بررسی است. نخست مربیان و کشتی‌گیران که درگیر مباحث تکنیکی کشتی هستند، که معمولا با تغییر در قوانین میانه خوبی ندارند، چرا که مدتها طول میکشد تا با صرف زمان و انرژی و آزمون و خطا به تسلط و مهارت برسند. برای این گروه سخت است که قوانین دچار تغییرات شود.

گروه دوم شامل اعضای کمیسیون‌ پزشکی اتحادیه جهانی کشتی و به طور کلی پزشکان فعال در عرصه کشتی است که اولویت نخست آنها حفظ و ارتقا سلامتی ورزشکاران رشته کشتی است نه الزاما کسب نتایج قهرمانی و مدال آوری.

به همین دلیل نگاه ما با کشتی‌گیران و مربیان متفاوت است، چرا که آنها در صورت لزوم ممکن است سلامت را فدای نتیجه‌ کنند، اما ما به فکر سلامت کشتی‌گیران و گسترش کشتی در همه سطوح حتی به صورت غیر حرفه‌ای هستیم.

یکی از دلایل رشد کند کشتی در جهان، تصویر کشتی به عنوان یکی از رشته های‌ خشن و پر آسیب است، کما این که وقتی مردم کشتی‌گیران قدیمی و پیشکسوت را نگاه می‌کنند، می بینند که خیلی از آنها با انواع آسیب‌ها و مشکلات جسمانی مواجه هستند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند در رشته‌هایی که آسیب کمتری دارند مانند بسکتبال، والیبال و ... حضور داشته باشند و فرزندانشان را به سمت این رشته‌ها سوق دهند.

ورزشکار حرفه ای فقط به مدال گرفتن فکر می‌کند حتی اگر سلامتی‌اش به خطر بیفتد

یکی از موارد منفی که متاسفانه طی سال‌ها در رشته کشتی رواج داشته است، وزن کم کردن و تغییرات وزن ناگهانی توسط کشتی‌گیران است که مضرات آن بسیار زیاد است و آسیبهای جدی به سلامت ورزشکاران وارد می‌کند. بر همین مبنا چند سالی است کمیته‌ پزشکی اتحادیه جهانی کشتی، این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است تا با آموزش و روشن نمودن مضرات تغییرات شدید وزن و نهایتا وضع قوانین و ایجاد استانداردهای لازم جلوی تغییرات ناگهانی وزن در این رشته را بگیرد.

یک بار از یکی از مربیان تحصیلکرده شنیدم که گفت‌ "ورزشکاری که به  المپیک آمده برای گرفتن نتیجه‌ پا به این آوردگاه گذاشته است، چرا که چهار سال از عمرش را برای رسیدن به مدال صرف کرده است". بنابراین اولویت نخست کسب مدال برای ورزشکاران به هر شکل ممکن است و حتی اگر سلامتی اش هم به خطر بیافتد ، اما ما در کمیسیون ‌ پزشکی اتحادیه جهانی به عنوان مرجعی که باید حافظ سلامت ورزشکارانمان باشیم، به فکر سلامت ورزشکاران و حفظ آن و رقابتهای سالم و منصفانه هستیم و نتیجه‌ قهرمانی برای ما در اولویت اول قرار ندارد.

کاهش وزن زیاد مشکلات شدید در سیستم عصبی، هورمونی و متابولیسم کشتی‌گیران ایجاد می‌کند

کشتی‌گیران ما فکر می‌کنند اگر در وزنی پایین‌تر از استاندارد خودشان کشتی‌ بگیرند کار آسانتری دارند و به خاطر همین چند روز باقی‌ مانده به مراسم وزن‌کشی با تمرینات شدید و طاقت فرسا وزن خود را چندین کیلوگرم پایین می آورند تا به وزن کلاس پایین‌تر برسند. پس از انجام وزن‌کشی نیز در عرض چند ساعت با استفاده از روش‌های خاص وزن خود را بالا می کشند و آن وقت است که معتقدند زور بیشتری نسبت به حریفانشان خواهند داشت، اما اتفاق تلخ در این باره این است که این تغییرات ناگهانی و شدید وزن سیستم ایمنی، متابولیسم، سیستم قلب و عروق و سیستم عصبی بدن را به شدت به مخاطره می اندازد. این امر عملکرد کشتی‌گیران را مختل کرده و آنها را در معرض اختلالات جسمانی و روحی قرار می‌دهد. وقتی یک کشتی‌گیر در طی یک یا دو روز هشت کیلوگرم کاهش وزن دارد و بعد در عرض یک روز بعد از وزن کشی هشت کیلوگرم افزایش وزن پیدا می‌کند سیستم های هورمونی، عصبی و ایمنی خود را در معرض اختلالات شدید قرار می‌دهد که این امر عواقب جبران ناپذیری را در زمان مسابقات و طی سالیان بعد به جا خواهد گذاشت.

چرا برخی کشتی‌گیران قدیمی دچار چاقی و سکته می‌شوند؟

این که برخی از کشتی‌گیران قدیمی پس از سپری شدن دوران قهرمانی دچار چاقی مفرط می‌شوند به خاطر این است که تغییرات مکرر و زیاد وزن میزان سوخت و ساز پایه بدن را به مرور کاهش می‌دهد و در نتیجه چاقی غیر قابل کنترل و بیماریهایی مانند دیابت نوع دو را به همراه می  آورد.

اتفاق بعدی این است که تغییرات ناگهانی وزن، میزان پلاسمای خون و به دنبال آن سیستم قلب و عروق بدن را دچار تغییرات ناگهانی و اختلال می‌کند و به همین دلیل بسیاری از کشتی‌گیران قدیمی که به کرات تغییرات شدید وزنی را تجربه کرده اند با طیف وسیعی از بیماریهای قلب و عروق دست و پنجه نرم می‌کنند. بالا بودن درصد سکته های قلبی در این گروه از کشتی‌گیران پیشکسوت می‌تواند دلیل بر این مدعا باشد.

بررسی‌های علمی ثابت کرده است که تغییرات ناگهانی و شدید وزن، این ورزشکاران را دچار عصبانیت و تحریک پذیری شدید و متعاقب آن پرخاشگر می‌کند. تمرکزشان را به مرور زمان از دست می‌دهند و حافظه آنها نیز طی چند سال دچار اختلال و ضعف می‌شود.

با 17 پزشک بر روی کاهش وزن مطالعه کردیم

 طی سالیان اخیر کمیسیون پزشکی اتحادیه  با ۱۷ پزشک بر روی موضوع تغییرات ناگهانی وزن بدن و راه‌های جلوگیری از آن کار کرده‌ است. نتایج بررسی های ما در کنار تصمیم کمیسیون فنی اتحادیه به تایید مسئولان اتحادیه جهانی کشتی رسید و تصمیم گرفته شد تا تعداد وزن‌های کشتی آزاد، فرنگی و زنان از هشت وزن به 10 وزن افزایش داده شود تا دیگر لازم نباشد کشتی‌گیران به دنبال کاهش وزن زیاد باشند. ما در رقابت‌های  المپیک در بخش مردان و زنان 18 وزن خواهیم داشت. پس موضوع افزایش اوزان به رقابت‌های  المپیک ارتباطی ندارد و کماکان به همان روال سابق برگزار می‌شود، اما در مسابقات مختلف قاره‌ای و جهانی رقابت‌های کشتی با قوانین جدید و در 10 وزن برگزار می‌شود. ما اگر بتوانیم همان  ۱۸ وزنی را که در المپیک داریم در المپیکهای آینده حفظ کنیم هنر کرده‌ایم.

از سال 2019 دو کیلو ارفاق در روز دوم برداشته می‌شود

از اول ژانویه سال 2018 وزن‌کشی مسابقات در صبح دو روز مسابقات انجام می‌شود که برای جا افتادن این امر در سال 2018 وزن‌کشی روز دوم با دو کیلوگرم ارفاق برگزار می‌شود، اما از ابتدای سال 2019 به بعد دو کیلو ارفاق وزن نیز برداشته خواهد شد تا ورزشکاران طی یک سال به نتیجه‌ و تصمیم قطعی برسند که در کدام وزن در اوزان جدید عملکرد بهتری خواهند داشت.

قوانین جدید از آسیب‌های مهلک به کشتی‌گیران جلوگیری می‌کند

مطمئنا این تغییرات جدید به رشد کشتی، جذابیت مسابقات و حفظ سلامت کشتی‌گیران کمک خواهد کرد و آسیب‌های آتی کشتی‌گیران را کاهش خواهد داد. جنبه دیگر موضوع این است که ورزشکاران از ارتکاب به دوپینگ به منظور تسریع کاهش وزن پیش از وزن کشی و تزریق سرم که از متدهای ممنوعه دوپینگ است، بعد از وزن کشی به منظور افزایش وزن بدن برحذر خواهد داشت. به عنوان مثال طی سالیان گذشته موارد ارتکاب به دوپینگ با استفاده از داروهای افزاینده ادرار، مانند لازیکس، به جهت کاهش شدید وزن در کشتی بالا بوده است و کشتی‌گیران زیادی به جهت استفاده از این دارو مرتکب دوپینگ شده اند.  

دوپینگ فقط استفاده از دارو نیست. یکی از روش‌های دوپینگ تزریق داخل وریدی سرم یا هر ماده دیگری است که با تجویز پزشک و به دلیل مشکلات پزشکی نباشد. چنانچه ملاحظه می‌کنید تغییرات مداوم وزن، ورزشکاران را در معرض ارتکاب به دوپینگ قرار می‌دهد.

شکست سوریان بخاطر تغییر وزن زیاد بود

شاید به خاطر بیاورید که به کرات دیده ایم کشتی‌گیران بزرگی در بعضی از رقابتها از آمادگی و سرزندگی همیشگی برخوردار نبوده اند که شاید این موضوع به خاطر تغییر وزن‌های زیاد به جهت سر وزن رسیدن بوده است. به زعم من، ناکامی قهرمان بزرگ کشورمان حمید سوریان در مسابقات المپیک ریو می‌توانست به این علت بوده باشد. یا در المپیک 2008 پکن مراد محمدی چند ‌دقیقه باقی‌ مانده به وزن کشی هنوز به سر وزن نرسیده بود که این موضوع استرس زیادی را به او و تیم وارد کرد. به یاد دارم آن سال مراد در کمال آمادگی به مسابقات اعزام شد و پس از سختی‌های زیاد در کمال خستگی نهایتا به سر وزن رسید. گذر او از وزن کشی سبب خوشحالی زیاد اعضای تیم ایران شد گویی که به یک پیروزی بزرگ رسیده بودند. دغدغه ورزشکار در المپیک نباید به سر وزن رسیدن باشد. آن سال مراد محمدی استحقاق کسب مدال طلای المپیک را داشت اگر به آنگونه تحت فشار قرار نمی‌گرفت!

کشتی‌گیران و مربیان روش جدید وزن‌کشی را دوست ندارند اما ...

کشتی‌گیران و مربیان، روش جدید و وزن‌کشی در دو روز را دوست ندارند که تا حدی قابل انتظار است. اما باید توجه کرد که این قانون جدید بیش از همه به تیم برگزار کننده مسابقات فشار وارد می‌کند و فشار را از روی ورزشکار بر می دارد. فقط کمی زمان لازم است تا کشتی‌گیران و مربیان به این روش جدید عادت کنند. در بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی کشتی جای خود را باز نکرده است زیرا برای والدین بسیار مهم است که بچه های خود را وارد رشته‌ای کنند که سلامتشان تضمین باشد و باعث آسیب جسمانی به آنها نشود. از این رو باید با تغییر و بهینه سازی قوانین، کشتی سالم، کم آسیب، جذابتر و شیک شود.

لالوویچ در زد و بندها و مسائل پشت پرده حضور نداشت

در زمان اختلافات در فیلای سابق، لالوویچ سال‌ها در هیات رییسه فدراسیون جهانی کشتی حضور داشت. در آن زمان حضورش خیلی به چشم نمی آمد چرا که او در کل آدم آرامی است و در زد و بندها و مسائل پشت پرده و شلوغ کاری‌ها حضور نداشت. شاید به همین خاطر وقتی کشتی در آن شرایط بحرانی قرار گرفت او به عنوان رییس اتحادیه جهانی کشتی انتخاب شد، چرا که شخصیت معقولی داشت و انتخاب او تصمیمی منطقی به حساب می آمد و به لحاظ شاخصه‌های مدیریتی نیز او یکی از بهترین‌ها بود.

با لالوویچ می‌توان حرف منطقی زد

با لالوویچ می‌توان حرف منطقی زد. به نظر من مهم‌ترین ویژگی او این است که به معمولا در کارهای کوچک دخالت نمی‌کند. البته من مشکلی هم با مارتینتی نداشتم و هر تقاضایی که می‌کردم مورد قبول او قرار می گرفت، اما در زمان مارتینتی برای هر کار کوچکی میبایست علاوه بر دبیر کل، تمام نامه ها  به رییس فدراسیون جهانی هم ارسال میشد و تمامی موارد کوچک نیز با نظر مارتینتی مدیریت می‌شد. اما لالوویچ این گونه نیست و در بسیاری از موارد تفویض اختیار کرده است و دیگر نیازی نیست خیلی از مسائل به  تایید او برسد به همین علت کارها با روال بهتر و سرعت هر چه‌ بیشتری پیش می‌رود.

رابطه خاصی با خادم ندارم اما هیچ فدراسیونی به کیفیت فدراسیون او ندیده ام

طی ۱۴ سالی که در سیستم کشتی حضور دارم، هیچ وقت فدراسیونی به کیفیت فدراسیون فعلی ندیده ام. رابطه خاصی با آقای خادم ندارم و از بیرون به این موضوع نگاه می‌کنم ، اما فکر نمی‌کنم که شخص دیگری به جز او بتواند با همین کیفیت کار را جلو ببرد. این که افرادی مثل علیرضا حیدری و علیرضا رضایی با خادم کار می‌کنند، باعث شده یک فدراسیون قوی و متخصص تشکیل شود که دل و جرات انجام هر کاری را دارد.  آنها می دانند  که کار را چگونه جلو ببرند، چرا که خودشان از افتخارآفرینان و دست اندرکاران کشتی بوده اند. معتقدم که با این سیستم کار خیلی بهتر از اینها نیز می‌تواند پیش برود و آینده کشتی ایران امیدوارکننده است.

عملکرد قوی فدراسیون باعث شد پای ایران به هیات رئیسه جهانی باز شود

وقتی عملکرد فدراسیون کشتی ایران تا این حد قوی بوده اتحادیه جهانی نیز اجازه داد پای ایران به هیات رییسه باز شود و تشخیص داده شد که نماینده کشتی ایران لایق حضور در  هیات رییسه این اتحادیه است. البته دکتر توکل نیز تا چند سال پیش عضو هیات رییسه بودند، اما حضور ایشان بیشتر به خاطر هویت علمی شان بود. اما آقای خادم به خاطر جایگاه خاصش در کشتی جهان و با دلایل قوی‌تر و تاثیرگذاری بیشتر انتخاب شد و رو به جلو حرکت کرد. آقای دکتر توکل نه شخصیت چانه زدن داشت و نه از ریز مسائل فنی آگاهی داشت، چون دید و تخصص ایشان چیز دیگری بود. هر چند که میبایست پذیرفت ایشان به سهم خودشان کمکهای زیادی به کشتی ایران کردند، اما خادم ویژگی‌های کاملا متفاوتی دارد.

خادم آنقدر دل و جرات داشت که بدون مترجم در هیات رئیسه سخنرانی کرد

من در اجلاس اخیر هیات رییسه گزارشی از آسیب‌های کشتی المپیک و نتیجه تحقیقات بر روی مضررات تغییرات ناکهانی وزن ارائه کردم. مباحثات را از نزدیک نظاره گر بودم. نکته مهمی که درباره خادم دیدم این بود که ایشان اولا مترجم همراه خود نداشتند. او اگرچه تسلط صد در صد کاملی بر انگلیسی نداشتند، اما آنقدر دل و جرات و حرف برای زدن بود که خیلی خوب دیگران را متوجه حرف‌هایش می‌کرد و بدون کمک گرفتن از کسی حرفش را به انگلیسی مطرح می‌کرد که این اتفاق بسیار خوبی بود، اما خیلی از افراد دیگر به همراه خود مترجم یا دو نفر همراه داشتند تا مشورت بگیرند و هم دیگران را از حرف‌هایشان آگاه کنند.

خادم نگذاشت روسها تمام حرفشان را به کرسی بنشانند

مدیر کسی است که خودش از پس کارش بر بیاید که من این موضوع را در خادم دیدم و برای من بسیار جالب بود. او تمام نظرات و صحبت‌هایش را ارائه کرد و اصلا کاری نداشت که دیگران موافق یا مخالف او هستند و حرف خودش را می زد. خادم واقعا با جسارت و جنگندگی خاصی در جلسات هیات رییسه حضور پیدا می‌کند که این موضوع باعث شده تا در بسیاری از بحث های مهم دیگر کشورهای صاحب نام نتوانند به تنهایی حرف خود را به کرسی بنشانند.  او قهرمان المپیک است. همچنین شخصیت خادم اهل زد و بند و سیاسی کاری نیست،‌ بلکه اهل کار کردن است. خادم شخصیت مستقلی دارد و مردم به آدم‌های مستقل ناخودآگاه احترام می‌گذارند. حتی افرادی که اهل سیاسی کاری هستند، به خادم احترام می‌گذارند. خصوصیات شخصیتی او غرور نیست،‌ بلکه نشانه شخصیت مستقل است. شخصیت خادم در فدراسیون کشورمان با زمان حضورش در هیات رییسه فرقی ندارد. در مورد انتخابات فدراسیون هم  نظرم این است آقای جدیدی مناسب این کار نیستند. خادم بهتر می‌تواند این کار را انجام دهد.

در تمام کمیسیون‌ها باید حرفی برای گفتن داشته باشیم

اگر در همه کمیسیون‌ها بتوانیم از حضور متخصص مسلط به زبان انگلیسی کشورمان بهره‌مند شویم، این اتفاق بزرگ و موقری خواهد بود. این موضوع احتمالا در سیاست‌های فدراسیون کشتی قرار دارد . ایران میبایست  در تمام کمیسیون‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد. خادم خیلی خوب شروع کرد، اما این اتفاق یک تیم می‌خواهد. باید پای نمایندگان ایران به چند کمیسیون دیگر باز شود و حرفی برای گفتن داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود نقش خادم در هیات رییسه تقویت شود. البته الان هم خادم حضور تاثیرگذاری در هیات رئیسه دارد.

قدرت روس‌ها در اتحادیه جهانی

من چون در جلسات هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی حضور ندارم شاید نتوانم خیلی دقیق درباره قدرت روسها در اتحادیه جهانی قضاوت کنم اما به نظرم انجام امور در حال منطقی‌ شدن است. بخصوص از زمانی که خادم به عضویت هیات رییسه درآمده با اضافه شدن یک عضو دیگر به جبهه مخالف توازن خوبی برقرار شده است. اگر برخی نظرات روس‌ها در کشتی‌ فرنگی اعمال شد به خاطر این بود که لالوویچ خواست تا حق آن‌ها را نیز محترم بشمارد و مشارکت روس‌ها در اتحادیه را از دست ندهد اما در کشتی آزاد حرف ایران و متحدانش به کرسی نشست.

رسیدن به ریاست اتحادیه جهانی کار ساده ای نیست

در مورد اینکه آیا رسول خادم می‌تواند یک روزی رئیس اتحادیه جهانی شود باید بگویم که نمی‌دانم که این موضوع اتفاق می‌افتد یا نه اما وقتی می‌بینم لالوویچ که روزی فردی کم حرف، بی‌حاشیه و مستقل بود و هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که او روزی رییس اتحادیه جهانی شود به این مهم رسید چرا برای شخصی که سابقه قهرمانی این رشته را دارد این امر اتفاق نیفتد. امکان این کار هست ولی کار ساده‌ای نیست. در مورد عدم موفقیت امیررضا خادم در کسب کرسی در هیئت رئیسه اتحادیه جهانی در دو دوره قبل نیز باید به این موضوع اشاره کرد که او هیچ وقت این فرصت را پیدا نکرد که خود را به کمال نشان بدهد.

در فدراسیون کشتی تغییرات خوبی طی این چند سال اتفاق افتاد و رو به جلو حرکت کردیم و در کنار آن نتایج خوبی رخ داد و با تلاش‌های انجام شده، تعاملات خوبی با دیگر کشورها صورت گرفت. چند کشور که در کشتی دنیا جایگاهی ندارند، به لحاظ مالی و فنی حمایت شدند که این موضوع باعث شد فعالیت رسول خادم بیشتر به چشم بیاید. مثلا از قطر که در کشتی‌ چیزی ندارد در فدراسیون جهانی نماینده داریم چرا که آن‌ها برای کشتی هزینه می‌کنند تا به کرسی برسند. خادم این قدرت را داشته که به شیوه‌های مختلف منابع مالی را وارد کشتی ایران کند و این رشته صاحب شخصیت شده است.

در قدیم وضعیت طوری بود محمد بنا از جیبش خرج می‌کرد و تیم را به رستوران می‌برد

در مقایسه وضعیت فعلی کشتی ایران با گذشته یک مثال می‌زنم. من اولین بار که محمد بنا را دیدم وقتی بود که سوریان مدال طلای قهرمانی جوانان جهان را گرفت. خوب به یاد دارم  که در آن اعزام محمد بنا با هزینه شخصی خود تیم را به رستوران مناسبی برد. آن موقع این گونه نبود که فدراسیون این هزینه‌ها را نیز تقبل کند و خیلی مشکلات زیادی درباره بحث هزینه‌های تیم‌ها در سفرهای خارجی وجود داشت که خوشبختانه الان این مسائل حل شده است.

فینال حسن یزدانی در المپیک یک قانون به کشتی اضافه کرد

 فینال حسن یزدانی و حریف روس در المپیک باعث شد یک قانون به کشتی ‌اضافه شود و حالا دیگر تایم خونریزی داریم. در فینال  المپیک همه به زحمت افتادند از جمله خود من. تا سال گذشته دو قانون وجود داشت. یکی این که پزشک مسابقات در هر لحظه می‌تواند مسابقه را به دلیل پزشکی متوقف کند، اما آیا کسی هست که جرات کند در فینال المپیک آن هم در شرایطی که یکی از کشتی‌گیران هموطنش است و در طرف دیگر روسیه با آن همه قدرت و نفوذ، مسابقه را به نفع هموطنش قطع کند؟اگر این کار را انجام می دادم خیلی جنجال ایجاد می‌شد. البته باید این را بگویم که تهدید کردم که این کار را انجام  خواهم داد به دلیل حفظ سلامت ورزشکار آسیب دیده ای که دچار خونریزی غیر قابل کنترل است. شاید همین شد که توانستیم ۲ دقیقه کشتی مستمر و خوب ببینیم که نهایتا به پیروزی کشتی‌گیر برتر یعنی حسن یزدانی انجامید.

ماجرای کشتی حساس یزدانی و گدویف در فینال المپیک

گدویف در نیمه نهایی دچار زخم عمیقی شد که خونریزی زیادی کرد. چند بار مسابقه اش را نگه داشتند و خونریزی بر طرف شد. من آن جا احساس کردم اگر خوب درمان نشود و زخم باز بماند در فینال مقابل حسن یزدانی مجددا دچار خونریزی می‌شود. حتی ظهر به سراغ روسها رفتم و گفتم که باید زخمش بخیه و درست درمان شود تا در فینال مشکلی پیش نیاید. تدیف سرمربی روسیه به من پاسخ داد که نگران نباشم و مشکلی نیست و خودشان تیم پزشکی دارند. اولویت درمان هم با تیم‌های پزشکی هر کشور است. با این حال موضوع را  با کمیته‌ داوران مطرح کردم و کادرفنی تیم‌ ‌ملی ایران هم نگرانی که از این بابت داشتند را به من منتقل کردند.  از این رو سه مرتبه رفتم تا موضوع را بررسی کنم. در مرتبه آخر توانستم خود کشتی‌گیر را ببینم. پانسمانش خوب بود و انگار زخمش را بخیه زده بودند. حتی پرسیدم که بخیه شده است و آنها پاسخ مثبت دادند. با این حال به مسئول کلینیک گفتم که لیستی از داروها و مواد کنترل کننده خونریزی آماده کنند. حتی یک دارو را فرستادم که از بیرون تهیه شود و همه چیز همراه خودمان در کنار تشک آورده بودیم. بعد از 20 – 30 ثانیه از شروع مسابقه دیدم زخم کاملا باز است و بخیه نشده است.

جو بسیار سنگین بود و روس‌ها شدیدا معترض می‌شدند

حتی من وقتی می‌خواستم زخم گدیوف را ببندم نمی‌گذاشت و می‌گفت نمی‌توانم خوب ببینم. از سوی دیگر تیم ایران به خاطر وقفه زیاد در کشتی تحت فشار بود و ادامه این روند به ضرر حسن یزدانی بود. به داور گفتم اگر قرار باشد این گونه ادامه پیدا کند نمی‌توانیم مسابقه را برگزار کنیم که او هم در جواب من گفت نمی‌توانم کاری بکنم. به رییس تشک بگو تا کشتی را متوقف کند. رییس تشک هم امتناع می‌کرد و به من گفت اگر می‌خواهی خودت مبارزه را قطع کن. در آن شرایط، اتخاذ چنین تصمیمی خیلی جرات می‌خواست.

اعلام کردیم یک بار دیگر کشتی قطع شود یزدانی برنده می شود

جو بسیار سنگین بود و روس‌ها شدیدا معترض می‌شدند. در یک جای قانون پزشک حق قطع کردن کشتی را دارد اما در جای دیگری آمده که رئیس تشک حق قطع کردن یک مسابقه را دارد. اگر من مبارزه را قطع می‌کردم طبق قانون می‌توانستند بگویند شما حق این کار را ندارید چون قانون در این باره دو پهلو بود. به هر حال کار به جایی رسید که اعلام کردم اگر یک بار دیگر این اتفاق بیفتد، کشتی را متوقف خواهیم کرد. این موضوع را به تدیف هم اعلام کردند و با این هشدار جدی، شرایط کاملا عوض شد. با همکاری بهتر کشتیگ‌کیر آسیب دیده توانستیم بانداژ سفت و محکمی انجام دهیم و آن‌ها هم چیزی نگفتند چرا که ترسیدند اگر بار دیگر خونریزی اتفاق بیفتد کشتی را ببازند به همین دلیل دیگر بازی درنیاوردند.

کشتی یزدانی و گدویف بیش از 25 دقیقه طول کشید

کشتی یزدانی و گدویف بیش از 25 دقیقه طول کشید. این مبارزه و وقفه‌های طولانی در انجام آن باعث شد تا قانون 4 دقیقه حداکثر زمان برای کنترل خونریزی تدوین و اجرایی شود. من حتی در جلسه اتحادیه جهانی هم گفتم این مبارزه که با خون و خونریزی همراه بود، باعث می شود نگاه‌ها به کشتی تغییر کند و آنانی که  به دنبال کنار گذاشتن کشتی هستند، ممکن است از چنین اتفاقاتی سوء استفاده کنند. پس لازم است این موضوع‌ها حل شود که خوشبختانه قانون 4 دقیقه کنترل خونریزی به تضویب رسید و اجرایی شد.

تمام آسیب‌های کشتی در 4 المپیک را بررسی کرده‌ام

من تمام آسیب‌های کشتی المپیک در 4 دوره قبل را ثبت کردم تا آن‌ها را به دقت در یک کارگروه آنالیز کنیم تا ببینیم بیشتر آسیب‌ها در کشتی به چه صورت است. کمیسیون پزشکی کمیته بین‌المللی المپیک هم در حال انجام این کار برای تمام رشته‌هاست. نتیجه این گزارش می‌تواند خیلی مهم باشد تا رشته‌های پرآسیب و کم آسیب مشخص شود.

به عنوان مثال در المپیک 2004 آتن آسیب دیدگی‌های کشتی به طور میانگین 24 درصد بود که این میزان در المپیک 2016 ریو به 6.2 درصد رسید. این در شرایطی است که میانگین آسیب بسیاری از رشته‌ها در المپیک ریو بالاتر از کشتی بود و نشان داد کشتی ورزش پر آسیبی نیست.

وقتی در آتن آمار 24 درصد را مشاهده کردیم کارمان را شروع کردیم. یکی این بود که فنون خطرناک که می‌توانست آسیب‌های زیادی را به کشتی‌گیر وارد کند، حذف شدند. دومین مورد این بود که زمان مبارزه در کشتی به حالت منطقی درآمده که در دو تایم 3 دقیقه‌ای برگزار می‌شود چرا که در گذشته ریسک برخورد میان کشتی‌گیران بیشتر بود و سومین مورد نیز مبارزه با دوپینگ در کشتی بسیار جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود. به اضافه اینکه کار بسیار زیادی را در بحث آموزش کشتی‌گیران و مربیان طی سال‌های گذشته انجام دادیم که تمامی این موارد باعث شد آسیب‌های ناشی از کشتی به حداقل ممکن برسد. یادم می‌آید زمانی مربیان کارکشته ما هم می‌گفتند در طول مبارزه به کشتی‌گیر نباید آب داد چون ضعیف می‌شود و اصلا این کار خلاف مقررات بود اما الان خود آن‌ها نیز اولین کاری که در وقت استراحت انجام می‌دهند این است که بطری آب را به دست کشتی‌گیران‌شان می‌دهند.

آسیب های کشتی در المپیک ریو حتی کمتر از بدمینتون و شیرجه بود

گزارشی که به هیات رییسه اتحادیه جهانی ارائه کردم و خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت، در جلسه‌ی روسای کمیسیون ‌های پزشکی فدراسیون‌های جهانی در موناکو بود که این گزارش خیلی مورد توجه قرار گرفت و حتی مسئول پزشکی IOC در نامه‌ای به لالوویچ اعلام کرد عملکرد کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کشتی باید یک نمونه برای تمامی فدراسیون‌های ورزشی باشد. گزارش ما مبین این نکته بود که میزان آسیب‌های کشتی در المپیک آتن 24.2 در پکن 9.3 ، در لندن 11.4 و در ریو 6.2 درصد بوده که این نشان دهنده موفقیت کمیسیون پزشکی در حفظ سلامت کشتی‌گیران بوده است. رشته‌های جودو، فوتبال، دوومیدانی، شیرجه، بدمینتون، هاکی، وزنه‌برداری، ژیمناستیک، هندبال، راگبی، دوچرخه‌سواری، بوکس، تکواندو و واترپلو در المپیک ریو آسیب‌های ورزشکاران‌شان بیشتر از کشتی بود.

صفایی فراهانی و طالقانی مرا به فوتبال و کشتی بردند اما کشتی را انتخاب کردم

من دوره حرفه‌ای پزشکی فوتبال را در انگلستان گذراندم بعد هم صفایی فراهانی گفت بیا و در فوتبال ایران فعالیت کن. من یک روز به کمپ تیم ملی رفتم تا شرایط آنجا را ببینم و بعد تصمیم‌گیری کنم. سپس یک روز محمدرضا طالقانی به من پیشنهاد داد که به کشتی بروم. به او هم گفتم اجازه بدهید یک روز به کمپ تمرینی تیم ملی کشتی بیایم و شرایط آنجا را مشاهده کنم تا بهترین تصمیم ممکن را بگیرم. وقتی به تمرین ملی‌پوشان کشتی رفتم تصمیم گرفتم کشتی را انتخاب کنم. با اینکه دوره تخصصی من پزشکی فوتبال بود اما از انتخابم خوشحالم و به هیچ وجه پشیمان نیستم. در خیلی ورزش‌ها مثل بسکتبال، تنیس و والیبال، ورزشکاران عموما از سطح بالای جامعه هستند و وقتی با آن‌ها هستی طبعا حرف‌تان را بهتر درک می‌کنند اما آن چیزی که در کشتی جهان و نه فقط ایران وجود دارد، مرام و فروتنی‌ کشتی‌گیران است. کلا آدم حس خوبی از بودن کنار کشتی‌گیران و اهالی کشتی دارد. من آن حس خوب را در همان ابتدای کار در کشتی پیدا کردم و تا الان هم دارم. من عضو کمیسیون پزشکی فدراسیون قایقرانی هم بودم و جزو 4 پزشک آنجا فعالیت می‌کردم اما آن حس و حالی که در کشتی بود را در هیچ جای دیگر تجربه نکردم.

مصدومیت علیرضا دبیر باعث شد برای تحصیل به کانادا بروم

متولد 1347 در شهر مشهد هستم. البته بیشتر عمر خود را در تهران گذراندم. پدر من افسر نیروی هوایی بود و درنتیجه در پایگاه های مختلف نیروی هوایی زندگی کردیم اما بیشتر دوران تحصیل و پس از آن را در تهران گذراندم. 11 سال است که به همراه خانواده ام به کانادا مهاجرت کرده‌ام. گفتنی است که این موضوع نیز به کشتی برمی‌گردد. اگر یادتان باشد علیرضا دبیر پس از قهرمانی درالمپیک 2000 سیدنی به علت مصدومیت نتوانست به اوج بازگردد. او آن‌ سال‌ها در آکادمی المپیک پیش من می‌آمد و به غیر از دستش در پا نیز دچار مصدومیت بود. برای تشخیص مشکل دردهای شدید پا که با فعالیت شروع و تشدید می‌شد، میبایست تست تهاجمی انجام می‌شد که شامل کارگذاشتن ۴ سوزن بزرگ در ساق پا در حین دویدن بر روی تردمیل بود تا تغییرات فشار داخل ساق پا بررسی می‌شد اما چه کسی می‌توانست ورزشکار حرفه ای مانند دبیر را در آستانه مسابقات به انجام چنین تستی تشویق کند. این علامت سوال باعث شد که طرح تحقیقی را در این باره ارائه بدهم که امکانات انجام آن در دو دانشگاه در کانادا بود. وقتی پروپوزالم را فرستادم، مورد موافقت قرار گرفت و برای تحصیل به کانادا رفتم. وقتی هم درسم تمام شد، به عضویت هیات علمی دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور که سی و پنجمین دانشگاه معتبر دنیاست، درآمدم. در حال حاضر هم مشغول تدریس و تحقیق در آنجا هستم. نتیجه تحقیق من منجر به طراحی و ساخت انواعی از سنسورهای نوری شد که به روشی غیر تهاجمی امکانات تشخیصی این گروه از بیماریها را امکان پذیر میکند.  

دوره تخصصی پزشکی فوتبال را در اتحادیه فوتبال انگلستان پشت سر گذاشتم

مدرک پزشکی را سال 73 در دانشگاه آزاد تهران گرفتم. بعد برای تخصص پزشکی ورزشی به لندن رفتم و دوره تخصصی پزشکی ورزشی را در آنجا گذراندم. دوره تخصصی پزشکی فوتبال را در اتحادیه فوتبال انگلستان پشت سر گذاشتم. در کانادا هم دکترای  کلینیکال بیوفوتونیک را در دانشگاه بریتیش کلمبیا گذراندم. یک دوره فلوشیپ را در دانشگاه هاروارد گذراندم و در حال حاضر در یکی از مراکز تحقیقاتی دانشگاه یو بی سی  در حال تدریس و تحقیق بر روی کاربرد تکنولوژیهای پیشرفته نوری در پزشکی هستم. کارهای دانشگاه و امور مرتبط با کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کشتی وقت بسیاری از من می‌گیرد به نحوی که چند سال است با خانواده‌ام به سفر نرفته‌ام.

به غیر کارمندان رسمی که در اتحادیه جهانی کشتی کار می‌کنند، فرد دیگری حقوق ندارد. ما هم حقوقی نمی‌گیریم اما اگر قرار است به سفرهای خارجی کشتی برویم، هزینه بلیت و هتل‌مان با اتحادیه جهانی کشتی است. من اگر همان وقتی را که در کشتی می‌گذارم برای کارهای علمی‌ام بگذارم چندین برابر درآمد کسب می‌کنم. شاید رفتن به سفرهای مختلف در دنیا برای افراد تازه‌کار جذابیت داشته باشد اما برای من بعد از چندین سال کار کردن ایجاد مشکل هم می‌کند. حتی در دانشگاه ترجیح می‌دادند که من درگیر کشتی نشوم و بیشتر وقتم را بر روی کارهای تحقیقاتی بگذرانم اما من کشتی را دوست دارم. البته برای افرادی که تازه پست می‌گیرند و می‌خواهند  ارتباط بین‌المللی و  شخصیت ملی و بین‌المللی برای خود ایجاد کنند، چنین سفرها و حضورها در کشتی خوب است.

فکر نمی‌کنم کشتی‌های سنتی المپیکی شوند

در مورد حضور کشتی های سنتی در المپیک باید بگویم که فکر نمی‌کنم این اتفاق صورت بگیرد. دلیل من هم ضعف و قوت  و این حرف‌ها نیست بلکه IOC برای کشتی سهمیه گذاشته و به شدت پیگیر است که ورزشکاران رشته‌های المپیکی بیشتر نشوند. اگر قرار باشد کشتی در المپیک بماند،‌اولویت اول با فرنگی است، بعد آزاد و در آخر زنان. اگر این‌ها نباشد هیچ کشتی دیگری نمی‌تواند جای آن‌ها را بگیرد. اتحادیه جهانی به دنبال این است که تمرکز تمام رشته‌های کشتی زیر نظر این اتحادیه باشد.

کشتی در المپیک باقی خواهد ماند و رو به گسترش و پیشرفت است

فکر می‌کنم کشتی در المپیک باقی خواهد ماند و رو به گسترش و پیشرفت است. من آینده کشتی را خیلی خوب می‌بینم. اگر با همین روند ادامه بدهیم خیلی بهتر از این‌ها هم می‌تواند باشد. افرادی که سیاست‌گذاری می‌کنند، برایشان بسیار مهم است که مباحث پزشکی و حفظ و ارتقا سلامت ورزشکاران و مبارزه با دوپینگ در کشتی به جدیت تعقیب شود تا در حفظ این رشته در المپیک کمک شود.

مربیان و کشتی‌گیران درک کنند که سیستم جدید وزن کشی به نفع کشتی است

امیدوارم کشتی‌گیران و مربیان ما با سیستم جدید وزن‌کشی دچار مشکل نشوند و درک کنند که این موضوع به نفع کشتی خواهد بود. اگر این موضوع به خوبی جا بیفتد می‌تواند عملکرد بهتر کشتی‌گیران را در پی داشته باشد و سلامت بیشتر آن‌ها را تضمین کند. کشتی‌گیری که امروز نتایج خوبی بگیرد و چند سال از این مطب به آن مطب برود مطمئنا یک جای کارش ایراد داشته و با روح و هدف کشتی به عنوان یک رشته پهلوانی در تضاد است. دوم اینکه هرچه کشتی‌گیران بتوانند سطح تحصیلات و معلومات خود را بالا ببرند به نفع آن‌ها خواهد بود و بعد از دوران قهرمانی می‌توانند جایگاه‌های مدیریتی بالا را به دست بیاورند که این موضوع نیز به نفع کشتی خواهد بود. سومین مورد اینکه داوری در کشتی خیلی با برخی رشته‌های دیگر تفاوت دارد و به شدت بر روی نتیجه اثرگذار است. برای اینکه یک کشور کشتی‌اش رشد کند باید داوری قوی هم داشته باشد و در سیستم داوری کشتی جهان نفوذ پیدا کند. داوران ما علاوه بر اینکه باید به علم روز جهان در داوری مسلط باشند، باید به زبان انگلیسی هم تسلط کامل پیدا کنند که این ضعف بزرگ جامعه داوری ایران است. داوری که می‌خواهد آینده خود را تضمین کند باید حرفه‌ای باشد. داور باید باهوش باشد تا قوانین را به خوبی درک کند. باید ارتباط اجتماعی خوب داشته باشد. باید زبان انگلیسی را حداقل در حد برآورده کردن نیازهایش بداند و اینکه باید خوش استیل باشد. حضور افراد توانمند، متخصص و مسلط به زبان انگلیسی در رشد و ارتقا کشتی کشورمان بسیار موثر است. بطور مثال حضور آقای علی اکبر دودانگه در جلسات مرتبط به فعالیتهای اتحادیه جهانی برای ایران بسیار موثر بود و نقش مهمی در کسب جایگاه آقای خادم داشت چرا که او با تسلط خوبی که به زبان انگلیسی دارد موفق شد مذاکرات خوبی را به نفع ایران انجام دهد.

یکی از نکات بسیار مهم برای اتحادیه جهانی کشتی نظم و دیسیپلین است. به عنوان مثال یکی از کارهای جالب این است که اعضای هیات رییسه دیگر نمی‌توانند در هر کجای سالن مسابقات حضور داشته باشند و الان فقط در جاهای مخصوص خود باید بنشینند. در حالی که قبلا همه جا حتی کنار داوران و در رختکن هم حضور پیدا می‌کردند که این موضوع حواشی زیادی را به دنبال داشت. این هم از دستاوردهای خوب مدیریت لالوویچ بود.

تست سلامت کار خوبی است اما 90 درصد دوپینگها را نشان نمی‌دهد

انجام تست سلامت در کل خوب است و برای کشتی مفید اما کشتی‌گیران باید بدانند تست سلامت شاید یک دهم تست دوپینگ است و 90 درصد فرآیندهای تست دوپینگ در تست سلامت قابل ردیابی نیستند. بنابراین اگر کشتی‌گیری از تست سلامت موفق بیرون آمد به این معنا نیست که حتما از تست دوپینگ به سلامت بیرون می‌آید. البته اگر در تست سلامت رد شود، به احتمال قریب به یقین دوپینگی است. عزم اتحادیه جهانی کشتی سخت‌گیری حداکثری مقابل دوپینگ است. لالوویچ از اعضای هیات مدیره آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ هم هست و در این موضوع بسیار جدی است. ما برای اینکه کشتی در المپیک باقی بماند،‌ باید حواس‌مان خیلی جمع باشد تا میزان ارتکاب به دوپینگ در کشتی به حداقل برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار