کد خبر: 866000
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
همزمان كه نماينده سازمان ملل در امور يمن ديپلماسي خود را درباره بندر الحديده تشديد كرده، منابع خبري گزارش دادند امريكا در يمن نيرو پياده كرده است...
همزمان كه نماينده سازمان ملل در امور يمن ديپلماسي خود را درباره بندر الحديده تشديد كرده، منابع خبري گزارش دادند امريكا در يمن نيرو پياده كرده است؛ اقدامي كه ظاهراً با هدف مبارزه با القاعده صورت گرفته است. مقامات يمني مي‌گويند امريكايي‌ها بيش از هر چيزي به منابع انرژي مناطق نفت‌خيز يمن چشم دوخته‌اند.
 
اسماعيل ولد الشيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن در سفر خود به اردن با عبدالله دوم، پادشاه اين کشور ديدار و درباره تلاش‌هاي منطقه‌اي براي حل بحران يمن گفت‌وگو خواهد کرد. الشيخ احمد امروز نيز به رياض سفر مي‌کند تا با عبد ربه منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي يمن ديدار کند. وي سفر منطقه‌اي خود را با عمان شروع کرده بود. الشيخ احمد تلاش مي‌کند طرف‌هاي يمني را به قبول راهکار ويژه خود درباره بندر الحديده وادار کند. اين راهکار شامل عقب‌نشيني انصارالله از اين بندر و تحويل آن به يک طرف سوم بي‌طرف در ازاي توقف عمليات نظامي ائتلاف در ساحل غربي و توافق با مسئله درآمدها و پرداخت حقوق کارمندان است. الحديده رگ حياتي يمن محسوب مي‌شود و بيش از 80 درصد نيازهاي اوليه يمني‌ها از طريق اين بندر تأمين مي‌شود.
 
سعودي‌ها طي چند ماه گذشته تبليغات گسترده‌اي درباره احتمال اقدام نظامي درباره اين بندر به راه انداخته‌اند تا انصارالله را مجبور به عقب‌نشيني كنند، اما رهبران انصارالله اين درخواست سعودي‌ها را رد كرده‌اند و نسبت به ديپلماسي مغرضانه ولدشيخ هشدار داده‌اند. همزمان كه نماينده سازمان ملل تلاش مي‌كند بر اساس خواست سعودي‌ها بندر الحديده را از كنترل انصارالله خارج كند، منابع خبري گزارش دادند امريكا در بخشي از خاك يمن نيروي نظامي مستقر كرده است. شبکه خبري الميادين گزارش داد که نيروهاي نظامي امريکا وارد فرودگاه شرکت «پترومسيله» در سيئون در استان حضرت موت واقع در شرق يمن شدند. ناظران معتقدند، ‌امارات و امريکا درباره چگونگي تعامل با مناطق جنوبي يمن و مشخصاً مناطق حساس و مهم و نفت‌خيز با يکديگر هماهنگي دارند. تحولات ميداني جنوب يمن به گونه‎اي است که امارات مي‌خواهد بر بيشتر مناطق جنوبي مهم و استراتژيک مانند عدن و جزيره سقطري و منطقه باب المندب و حضرموت مسلط شود.  رسانه‌هاي اماراتي گزارش دادند هدف از استقرار اين نيروها مبارزه با القاعده است.
 
اين ادعاي رسانه‌هاي اماراتي در حالي است كه از زمان آغاز تجاوز عربستان به يمن نوعي اتحاد حداقل در سطح تاكتيكي بين القاعده و عربستان سعودي و امارات شكل گرفته است، چراكه همگي آنها دشمن مشترك به نام انصارالله دارند. بر خلاف ادعاي رسانه‌هاي اماراتي، مقامات يمني معتقدند هدف اصلي امريكا تسلط بر مناطق نفت‌خيز يمن است. محمد احمد ابوحربه، معاون استاندار شبوه تأکيد کرد که اشغالگران امريکايي و اماراتي مناطق وسيعي از استان شبوه را به بهانه مبارزه با گروه‌هاي تروريستي تحت اشغال خود درآورده‌اند، اما هدف اصلي اين اشغالگري تسلط بر چاه‌هاي نفت و طرح گاز مايع اين استان است. براساس اين گزارش، وي اشغال مناطق گسترده‌اي از استان شبوه توسط گروه‌هاي مزدور موسوم به نخبگان شبوه به بهانه مبارزه با تروريسم را محکوم و بر انزجار مردم يمن از چنين اقدامي تأکيد کرد.
 
پيشتر برخي منابع يمني گزارش دادند نيروهاي امريکايي و اماراتي بر ميادين نفت و گاز استان «شبوه» واقع در جنوب شرق يمن سيطره يافتند. بر اساس گزارش الميادين، نيروهاي امريکايي و اماراتي پس از مجبور کردن عناصر مسلح وابسته به علي محسن الاحمر و حزب اخواني الاصلاح وابسته به عربستان به ترک و تخليه ميادين نفت و گاز استان شبوه واقع در جنوب يمن، بر آن مسلط شدند. تحليلگران معتقدند ‌عمليات نظامي اخير نيروهاي اماراتي و امريکايي در استان شبوه گواه بر صدق اين ادعاست که سناريوي مشترکي بين دو کشور وجود دارد و شايد اين سناريو منجر به تقسيم جنوب يمن به دولت‌هاي کوچک و مناطق فدرالي تقسيم شود به‌خصوص اينکه داراي مناطق مهم و نفتي و استراتژيکي است.
  
هشدار براي غافلگيري
محمد ناصر العاطفي، وزير دفاع دولت نجات ملي يمن با اشاره به اينكه راهبرد جنگي کشورش در برابر ائتلاف سعودي به مرحله جديدي انتقال يافته اعلام كرد، موارد غافلگيرکننده‌اي در راه است که براي متجاوزان نظامي و اقتصادي بسيار دردناک خواهد بود. وي افزود که اولويت‌هاي اين مرحله حساس و مهم تقويت جبهه‌هاي داخلي و فرامرزي با ابزارهاي مادي، انساني، سلاح و تجهيزات مدرن و کوشش براي تقويت پيروزي بر نيروهاي متجاوز است تا حاکميت، وحدت و استقلال اراضي و مردم تأمين شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار