کد خبر: 864754
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
نماینده مردم مهاباد در مجلس: کاهش منابع دامی به علت شیوع تب برفکی در دو سال اخير موجب گرانی گوشت در بازار شده است
2 سالي مي‌شود که تب برفکي مهمان ناخوانده دامداري‌هاي کوچک و بزرگ آذربايجان غربي شده است. با اينکه هر ساله اقدامات بسياري براي کنترل اين بيماري انجام مي‌شود، اما باز هم تب برفکي در اين استان جولان مي‌دهد و دام‌هاي دامداري‌ها بسياري را از بين مي‌برد. معضلي که طي سال‌هاي اخير با واردات دام‌هاي غيرمجاز و قاچاق شروع شده و حالا به گفته نماینده مردم مهاباد با گسترش بيماري تب برفکي، توازن عرضه وتقاضا در بازار گوشت برهم زده و افزايش قيمت گوشت را براي مردم رقم زده است. با اين تفاسير اگر دولت باز هم برنامه‌اي جامع براي پيشگيري از بيماري تب برفکي نداشته باشد و جايگزيني براي دا‌م‌هاي تلف شده در استان نيابد، خيلي زود بيماري گسترش بيشتري مي‌يابد و قيمت گوشت هم گران‌تر مي‌شود.
نويسنده: ميترا شهبازي

تب برفکي سالها بود که به عنوان معضلي لاينحل شناخته مي‌شد و در نبود واکسن‌هاي اين بيماري، دام‌هاي زيادي تلف و دامداران بسياري ورشکست مي‌شدند. حالا چند سالي است که واکسن اين بيماري مهلک در کشور توليد مي‌شود و ديگر نيازي به تهيه واکسن‌هايي با هزينه‌هاي گزاف نيست، با اين حال همچنان تعداد بيشماري از دامدارن محلي در آذربايجان غربي باز هم توان خريد آن را ندارند. همين امر نيز نمي‌گذارد بيماري تب برفکي از آذربايجان غربي که بيماري‌اي غيربومي و وارداتي از طريق دام‌هاي قاچاق است، به طور کامل ريشه‌کن شود. لازم به ذکر است که واکسن‌هاي دام‌‍هاي سبک درحال حاضر توسط دولت تهيه مي‌شود و دام‌هاي سنگين همچون گاو بايد توسط دامداران خريداري شود که اغلب دامداران در اين زمينه ناتوان هستند. همين امر نيز زمينه گسترش بيماري را افزايش مي‌دهد و راه را براي تلفات بيشتر دام‌ها باز مي‌کند. معضلي که با کاهش دام شروع مي‌شود و به گراني روز افزون گوشت مي‌انجامد.

دام‌هاي جدید جایگزین دام‌های تلف شده شوند

با توجه به اينکه قيمت گوشت طي چند ماه گذشته روند صعودي خود را در حال طي کردن است و دولتمردان هنوز نتوانسته‌اند جلوي اينن معضل را بگيرند، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی مي‌گويد:« کاهش منابع دامی براثر شیوع تب برفکی در طی دوسال گذشته، توازن عرضه وتقاضا در بازار گوشت را برهم زده است؛ زیرا دولت تلفات ناشی از بین رفتن دام‌های دامداران را بر اثر تب برفکی را به نحو جامع بر طرف نکرده است.»

جلال محمود زاده با اشاره به اينکه اگر انتظار داریم بازار گوشت به تعادل منطقی نرخ برسد، باید بازار عرضه و تقاضا را به نوعی تنظیم کرد، مي‌افزايد:«دولت باید منابع دامی جدید را جایگزین دام های تلف شده براثر تب برفکی کند، اما متاسفانه این مهم توسط دولت برای جبران خسارت ناشی از تب برفکی برای دامداران به نحو منطقی عملیاتی نشده است.»

وی ضمن اشاره به ماهيگيري دلالان از وضعيت موجود، ادامه مي‌دهد:« نفوذ دلالان در بازار گوشت نتیجه عدم توانمندی وزارت کشاورزی برای تنظیم بازار است و این در حالی است که وزارت کشاورزی می تواند از ظرفیت های تعاونی روستایی، میادین میوه و تربار و شهرداری ها با عرضه تولید به مصرف گوشت مدد بگیرد.»

تب برفکي همچنان در کمين دام‌هاست

با توجه به استمرار چند ساله تب برفکي در آذربايجان غربي درحال حاضر، مقدمات اجرای پروژه تحقیقاتی مصوب تعیین سطح ایمنی بیماری تب برفکی در گاوداری‌های استان آذربایجان غربی توسط بخش تحقیقات دامپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با همکاری اداره کل دامپزشکی آغاز شده است.

محقق بخش دامپزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی با اشاره به ضرورت پيشگيري از اين بيماري مي‌گويد:« بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی به شدت مسری است که در بیشتر مناطق کشور به صورت بومی دیده می شود.»

علیرضا آذروندی با تاييد اين موضوع که تلفات دام‌ها طي چند سال اخير و عدم جايگزيني آنها منجر به افزايش قيمت گوشت شده است، مي‌افزايد:« ابتلای گاو و گوسفند، سبب کاهش تولید گوشت و شیر و گاهی بروز تلفات در دام ها شده است، سالیانه خسارت اقتصادی زیادی را به بخش دامی کشور وارد می‌کند و فقط مختص به استان آذربايجان غربي نيست.» لازم به ذکر است که سال گذشته 4 هزار و 286 رأس گاو و گوسفند بر اثر تب برفکي در آذربايجان غربي تلف شده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار