کد خبر: 864424
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
جمعی از خیرین سلامت به همراه دکتر مهرابی بهار؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بیمارستان حجازی بازدید و با مشکلات این بیمارستان از نزدیک آشنا شدند.
 

ساعت حدود ۱۰ صبح را نشان می دهد و جمعیتی از چهره های آشنا، نامدار و  نیکوکار در حوزه سلامت و بهداشت شهر مشهد در بیمارستان حجازی گرد هم جمع شده اند.

بیمارستان حجازی با داشتن ۴۰۰ بیمار روانی که دیگر امکان بازگشت به محیط خانواده را ندارند؛ یکی از بیمارستان های قدیمی شهر مشهد با قدمتی بیش از ۶۰ سال است.

این بیمارستان در سال ۱۳۳۶ به همت دکتر حجازی جهت نگهداری بیماران روانی پراکنده در سطح شهر ساخته شد و اکنون خیرین سلامت شهر مشهد در کنار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفته اند تا مشکلات این بیمارستان را جهت ارائه خدمات بهتر به بیماران تا حد توان برطرف کنند.

 در ابتدای این مراسم دکتر مهرابی بهار به همراه دکتر خدایی؛ قائم مقام معاونت اجتماعی دانشگاه و خیرین سلامت از بخش مردان و زنان بیمارستان بازدید و در ادامه در تالار اجتماعات بیمارستان برای بیان نیازها و تصمیم گیری  در راستای رفع مشکلات جمع می شوند.

مهندس دانشور؛ دبیر شورای مشارکت های مردمی بیمارستان دکتر حجازی و ابن سینا در خصوص شرایط این دو بیمارستان، گفت: امسال اتفاقات خوبی برای بیماستان حجازی در حال رقم خوردن است.

بیمارستان اعصاب و روان در مشهد ساخته می شود

 وی ادامه داد: خانواده غروی یکی از خانواده های خیری است که بنا دارد ۳۰ هزار مترمربع  زمین در خیابان شاهنامه واقع در سه راهی فردوسی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد جهت ساخت یک بیمارستان برای بیماران اعصاب و روان اختصاص دهد.

دبیر شورای مشارکت های مردمی بیمارستان دکتر حجازی و ابن سینا ابراز داشت: در این میان اتفاق خوشایند دیگر بازدید چند روز اخیر دکتر بحرینی؛ معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بیمارستان حجازی و تلاش های این معاونت جهت بازسازی این مرکز درمانی می باشد.

مهندس دانشور بیان داشت: شورای مشارکت های بیمارستان حجازی و ابن سینا از فروردین سال ۹۳ کار خود را در این دو مرکز آغاز و در این مدت مشکلات اساسی این دو مرکز احصاء و درحد توان جهت رفع آن ها اقدام شده است.

کار درمانی در بیمارستان ابن سینا ایجاد شده است

وی تاکید کرد: یکی از لازمه های اساسی در بیمارستان های روانی ایجاد کار درمانی است؛ که این مهم در بیمارستان ابن سینا در فضایی دو هزار متر مربعی در دست اقدام است.

مهندس دانشور ادامه داد: در حال حاضر با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان  هزار متر مربع از مجموعه کار درمانی در دو ساختمان ۵۰۰ متری ساخته شده است و با همین مقدار هزینه دو ساختمان دیگر به متراژ ۵۰۰ متر مربع در هر ساختمان در دست ساخت است.

دبیر شورای مشارکت های مردمی بیمارستان دکتر حجازی و ابن سینا خاطر نشان کرد: در داخل بیمارستان ساختمان نیمه کاره وجود داشت که تکمیل و اکنون به عنوان مجتمع فرهنگی از آن استفاده می شود، این در حالی است؛ که اورژانس فعال بیمارستان نیز بازسازی مختصری شده است.

مهندس دانشور اظهار داشت: در این میان ساختمانی نوساز به مدت سه سال اما بسیار غیر اصولی ساخته شده است. اکنون با رسیدگی اصولی به این ساختمان در تلاش جهت تبدیل آن به پاراکلینیک و به کار بردن قسمتی از ساختمان جهت استفاده کلاس های درس دانشجویان هستیم.

وی گفت: در حال حاضر طبقه دوم ساختمان آماده است و بر اساس برآوردهای مالی صورت گرفته ۲۵۰ میلیون تومان دیگر نیاز است تا ما بتوانیم از ساختمان پاراکلینیک استفاده کنیم.

دبیر شورای مشارکت های مردمی بیمارستان دکتر حجازی و ابن سینا راه اندازی دستگاه سی تی اسکن بیمارستان ابن سینا را امری ضروری دانست و در ادامه بیان داشت: بسیاری از بیماران بیمارستان ابن سینا جهت انجام سی تی اسکن مجبور به انتقال به دیگر بیمارستان ها هستند که با راه اندازی این دستگاه این مشکل رفع می شود.

سالن ورزشی دو منظوره در بیمارستان ابن سینا ایجاد می شود

مهندس دانشور تصریح کرد: بیمارستان دارای امور و هزینه های روزمره و ماندگار است؛ از جمله هزینه های ماندگار می توان به ساخت سالن ورزشی دو منظوره با متراژ دو هزار متر مربع در دو طبقه با هزینه ای بالغ بر دو میلیارد تومان اشاره کرد.

اورژانس بیمارستان ابن سینا در مساحتی بالغ بر ۷۰۰ مترمربع ساخته می شود

وی در تکمیل صحبت خود افزود: ساخت اورژانس بیمارستان در مساحتی بالغ بر ۷۰۰ مترمربع با هزینه ای نزدیک به یک و نیم میلیارد تومان نیز از دیگر برنامه های ماندگار برای این بیمارستان است که کمک دانشگاه و همراهی خیرین را نیاز دارد.

دبیر شورای مشارکت های مردمی بیمارستان دکتر حجازی و ابن سینا به هزینه های روزمره اشاره و خاطر نشان کرد: غذا، لباس، ایزی لایف، ملحفه، پتو، دمپایی و مواد شوینده از مهمترین نیازهای هر روز این بیماران است.

مهندس دانشور در پایان بیمارستان حجازی مشهد را فاقد بودجه دانست و تاکید کرد: هزینه غذای این بیماران روزانه در سه وعده غذایی بالغ بر ۱۰ میلیون تومان می باشد و این در حالی است که تنها در مصرف ایزی لایف باید بیمارستان ماهانه سه میلیون تومان هزینه کند.

 در ادامه مهندس شرکا از خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تشکر از تلاش پرسنل بیمارستان حجازی، گفت: پرسنل این بیمارستان با توجه به شرایط بیماران خود بسیار فداکار و ایثارگر هستند و در مسیر خدمت به جامعه بشریت حرکت می کنند که این جای تشکر و سپاسگزاری دارد.

بیمارستان حجازی نیازمند منبع درآمد پایدار است

وی تصریح کرد: باید بیمارستان حجازی با توجه به بیمارانی که درک مناسبی از اطراف و شرایط خود ندارند و این هزینه های درمان و نگهداری از این بیماران را بالا می برد؛ منبع درآمد پایداری را برای خود ایجاد و علاوه بر همت دانشگاه و خیرین به این حوزه نیز چشم داشته باشد.

در پایان این مراسم دکتر محرری؛ رییس بیمارستان حجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت:از سال ۹۳ که شورای مشارکت های مردمی در دو بیمارستان ابن سینا و حجازی راه اندازی شده است، حضور پر رنگ و فعالی جهت رفع مشکلات بیماران دیده شده است.

رییس بیمارستان حجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: بیمارستان حجازی بسیار مظلوم است و این بیماران آن گونه که باید دیده نمی شوند گرچه با ایجاد شورای مشارکت های مردمی و حضور گروه بانوان حامی تا اندازه ای حس آرامش و امنیت در وجود پرسنل ایجاد شده است.

تندیس دکتر حجازی ساخته و در بیمارستان نصب می شود

دکتر خدایی در پایان این نشست خیرخواهانه، گفت: باید تندیسی از دکتر حجازی ساخته و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نصب شود تا مردم و دانشجویان با انسان های نیکوکاری چون این افراد بزرگ اندیش آشنا شوند.

وی ادامه داد: موسسات میزبانان خورشید، طوس و راه سلامتی به همت دانشگاه در این سال ها تاسیس شده است و ما نیز تلاش داریم تا این شعار که در مشهد بیماری به دلیل نداشتن هزینه درمان از درمان بازنخواهد ماند را اجرایی کنیم.

هیچ بیماری به اندازه اعصاب و روان گستردگی ندارد

قائم مقام معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: در جهان هیچ بیماری به اندازه اعصاب و روان گستردگی ندارد به نحوی که از هر چهار نفر یک نفر دارای بیماری روحی و روانی است.

دکتر خدایی اظهار داشت: متاسفانه نگاه به این بیماران بسیار بد بینانه بوده است و حتی مسئولان آن گونه که باید به بیماران روانی توجه نشان نمی دهند.

وی حضور خیرین سلامت را جهت کمک به بیماران روانی بسیار مهم دانست و ابراز داشت: این که خیرین سلامت در این دو بیمارستان بر مشکلات موجود اشرافی بالاتر از ما دارند نشان می دهد تنها نیاز این گونه مراکز مالی نیست؛ بلکه داشتن محبت و حس نوع دوستی نسبت به این بیماران نیز بسیار مهم است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار