کد خبر: 842459
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
در نشست اعلام برنامه‌هاي نوروز 96 تلويزيون مطرح شد
مرتضي ميرباقري، معاون سيما در نشست اعلام برنامه‌هاي نوروزي شبكه‌هاي تلويزيوني، مدعي شد تلويزيون در بهترين شرايط مخاطب قرار دارد و در نظرسنجي‌ها ضريب نفوذ تلويزيون در مخاطبانش افزايش داشته است.
محمدصادق عابديني
مرتضي ميرباقري، معاون سيما در نشست اعلام برنامه‌هاي نوروزي شبكه‌هاي تلويزيوني، مدعي شد تلويزيون در بهترين شرايط مخاطب قرار دارد و در نظرسنجي‌ها ضريب نفوذ تلويزيون در مخاطبانش افزايش داشته است.
شامگاه سه‌شنبه ميرباقري معاون سيماي سازمان صداوسيما به همراه مديران تعدادي از شبكه‌هاي تلويزيوني در نشست خبري حاضر شدند. حضور بالاي 160 خبرنگار و اصحاب رسانه باعث شد تا اين نشست بزرگ‌ترين رخداد خبري صداوسيما از زمان انتصاب عبدالعلي علي‌عسگري به سمت رياست رسانه ملي باشد. طي اين نشست ميرباقري با تشريح برنامه‌هاي تلويزيون در نوروز 96 و سال‌هاي آينده، از برنامه‌ريزي براي توليد چندين مجموعه تلويزيوني خبر داد و گفت: كنداكتور برنامه‌هاي نمايشي صداوسيما تا سال 97 بسته شده است.
   توليد 100 سريال تلويزيوني
معاون سيما با اشاره به همزماني اعياد مذهبي با نوروز در سال‌هاي آينده گفت: در شش سال آينده، نوروز ما با اعياد شعبان و رجب همراه خواهد بود. اين نكته قابل تأمل است و رسانه ملي جشنواره بزرگ توليدات خود را براي نوروز آماده مي‌كند. وي افزود: امسال در ادامه نوروز با انتخابات و ماه مبارك رمضان توالي داريم و توليدات ما بايد تأمين‌كننده اين نيازها نيز باشد.
ميرباقري با مقايسه توليدات صدا‌و‌سيما نسبت به سال‌هاي گذشته تأكيد كرد: وقتي كارمان را شروع كرديم 20 سريال در دست توليد بود كه تنها هفت مجموعه به مرحله توليد رسيده بود. اين در حالي است كه ما جدول پخش تلويزيون را تا سال 97 بسته‌ايم و كمتر كارگردان، نويسنده و تهيه‌كننده‌اي هست كه تجربه سريال‌سازي داشته باشد و در حال حاضر در صدا و سيما مشغول به كار نباشد. معاون سيما گفت: با وجود شرايط اقتصادي كشور، 100 سريال را فعال كرده‌ايم و قراردادها را به خوبي بسته‌ايم و دوستان ما 30 درصد از نرخ‌هاي توليدات تلويزيون را پايين آورده‌اند تا هزاران نفر مشغول به كار باشند.
معاون سيما در ادامه به برنامه‌هاي نوروز 96 اشاره كرد و گفت: نوروز امسال 211 قسمت سريال داريم كه 120 قسمت آن توليدي و مابقي تأميني است.
وي افزود: 30 فيلم در شبكه نمايش و 15 فيلم در شبكه كودك در نوروز امسال پخش خواهيم كرد. 466 مستند نوروزي هم تدارك ديده‌ايم كه از اين ميزان 133 مستند از طريق شبكه مستند به روي آنتن مي‌رود.
مركز صبا نيز 600 قسمت انيميشن آماده كرده است كه 211 قسمت آن از شبكه كودك پخش خواهد شد.
    پاسخ معاون سيما به سؤال «جوان»
مرتضي ميرباقري در بخشي از سخنانش به نظر‌سنجي‌هايي اشاره كرد كه در آن وضعيت مخاطبان رسانه ملي در بهترين شرايط ممكن است. معاون سيما گفت: تعداد مخاطبان تلويزيون طبق نظرسنجي ايسپا و ساير نظرسنجي‌هاي بيروني در سال ۹۵، رشد ۱۴ درصدی داشته است.
هر بيننده به طور متوسط در روز چهار ساعت تلويزيون مي‌بيند. ضريب نفوذ تلويزيون با فاصله از ماهواره بيشتر است و بر اساس اين يافته‌ها متوسط استفاده از تلويزيون در ميان مخاطب روزانه چهار ساعت است كه رقم خوبي براي جذب مخاطب به شمار مي‌رود. شكل برنامه‌سازي برعهده ما و ديگري است. اكنون ۸۰ درصد مردم تلويزيون مي‌بينند و حتي در الگو‌برداري‌هاي بومي شده نيز هيچ برنامه خارجي به اين ميزان مخاطب نداشته است. وي در پاسخ به سؤال «جوان» درباره كپي كاري برنامه‌هاي تلويزيون از برنامه‌هاي پر مخاطب ماهواره‌اي و جذب آگهي‌هاي تلويزيون در يكي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي نشانه‌ مخاطب داشتن آنهاست، مدعي شد كه شايد ما ساختار برنامه‌هايمان با برنامه‌هاي ماهواره‌اي مشابه باشد ولي از نظر محتوا با آنها متفاوت هستيم.
ميرباقري در پاسخ به ديگر سؤال «جوان» پيرامون نبود برنامه‌هاي تخصصي شعر و كتاب در سيما با وجود تأكيدات مقام معظم رهبري بر ادبيات و شعر فارسي، بدون اينكه نامي از برنامه خاصي ببرد، مدعي شد در تلويزيون چنين برنامه‌هايي وجود دارد. اين در حالي است كه مهم‌ترين برنامه حوزه شعر و ادبيات در تلويزيون كه «قند پهلو» شبكه آموزش بود، تعطيل شده است.
   مديران شبكه‌ها از برنامه‌هاي نوروزي گفتند
ادامه اين نشست و در حالي كه جاي خالي برخي از مديران شبكه‌ها از جمله پورمحمدي مدير شبكه سه و پورحسين مدير شبكه چهار سيما كاملاً به چشم مي‌آمد، عليرضا برازش مدير شبكه يك درباره رويكرد اين شبكه براي ايام نوروز گفت: شبكه يك با شعار شبكه هر ايراني با هدف اينكه همه انسجام و‌ وحدت داشته باشند پر سابقه‌ترين شبكه تلويزيوني است.
گفتمان انقلاب اسلامي، خانواده و اقتصاد سه اولويت اصلي شبكه يك سيماست. با اين تعريف برنامه‌هاي نوروزي اين شبكه ساخته شده‌اند. مستند ايران در قسمت‌هاي جديد آماده پخش در نوروز است. بخش ايران ما برگزيده مستندهاي اهالي مستند در جشنواره‌هاي داخلي و خارجي است.
از نظر سياسي جهان در سالي كه گذشت، برنامه دستپخت و پايان هر شب جنگ بوي عيدي در ۱۳ شب مردم را با آداب و ‌رسوم بخش‌هاي مختلف آشنا مي‌كنند. آفتاب شرقي و انيميشن شكرستان نيز ديگر ويژه‌هاي نوروزي شبكه يك هستند.
در ادامه محمدرضا جعفري جلوه مدير شبكه دو سيما نيز گفت: شبكه دو سيما با شعار شبكه خانواده همه طيف برنامه‌ها را براي گروه‌هاي سني مختلف شامل مي‌شود.
در نوروز ۹۶ علاوه بر سريال «مرز خوشبختي» دو برنامه خاطره‌انگيز و محوري «كلاه قرمزي» و «محله گل و بلبل» پخش خواهد شد. مجموعه برنامه‌هاي اختصاصي كودكان نيز صبح‌ها و بعد‌از‌ظهرها، مستند «شهر به شهر» ويژه نوجوانان و «مسابقه محله» از شبكه دو سيما در عيد سال جديد روي آنتن مي‌روند.
وي همچنين با اشاره به اجراي عموهاي فيتيله‌اي در قالب يك مسابقه بيان كرد: اين مسابقه هفته‌اي يك قسمت پخش خواهد شد. جعفري جلوه همچنين خاطر‌نشان كرد: موضوع ايثارگري نيز با اداي دين به شهداي مدافع حرم در ۱۳ برنامه ۱۰ دقيقه‌اي با نام «از آسمان» نوروز ۹۶ پخش مي‌شود. با راهيان نور نيز همراه خواهيم بود.
مجيد زين العابدين مدير شبكه پنج سيما نيز درباره برنامه‌هاي نوروزي اين شبكه گفت: توليدات نمايشي شبكه تهران نيز آغاز شده است اما فعلاً براي پخش يكي از سريال‌هاي مهران مديري در شبكه نمايش خانگي به طور تأميني تصميم گرفته‌ايم. همچنين فيلم‌هاي سينمايي و برنامه‌هاي تاك شو نيز از ديگر ويژه‌هاي نوروزي شبكه تهران هستند.
محمدحسين محمدزاده مدير شبكه قرآن و معارف سيما نيز عنوان‌كرد: اين شبكه با ارائه برنامه‌هاي معنوي «روز از نو» ويژه سال تحويل با محوريت سوره حجرات را دنبال مي‌كند. در برنامه «نور علي نور» نيز هر روز يك صفحه از قرآن كريم با بيان نكات آموزشي و ترجمه آن تلاوت خواهد شد.
 سليم غفوري مدير شبكه مستند سيما نيز گفت: شبكه مستند به عنوان شبكه‌اي تخصصي محور كار خود را برمعرفي جاذبه‌هاي ايران قرار داده است و به موضوعات اجتماعي و زيست محيطي نيز مي‌پردازد. اين شبكه پخش مجموعه‌اي براي ارائه تك قسمت‌هاي مستند ‌را در نظر دارد. محمد سرشار مدير شبكه كودك نيز بيان كرد: جشنواره نوروزي اين شبكه از ۲۴ اسفند تا ۱۳ فروردين ادامه خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار