کد خبر: 818208
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
به بهانه انتشار اثر تاريخي «درباره شهيد نواب صفوي» ازسوي استاد سيد هادي خسروشاهي
مجموعه‌اي از مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهاي روزنامه‌ها و نشريات مختلف با، استاد سيدهادي خسروشاهي...
سيد محمود خسروشاهي
كتابي كه هم‌اكنون در معرفي آن به خوانندگان ارجمند جوان سخن مي‌رود، مجموعه‌اي از مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهاي روزنامه‌ها و نشريات مختلف با والد ماجد، استاد سيدهادي خسروشاهي است كه موضوع همه آنها فعاليت و نوع مبارزه فدائيان اسلام و نقش شهيد نواب صفوي در اين حركت بنيادين تأثيرگذار است.
در واقع اين مجموعه شامل بخش‌هايي از خاطرات مستند والد ماجد در باره حوادث دوران نهضت ملي شدن صنعت نفت و نوع فعاليت‌هاي فدائيان اسلام در صحنه سياسي كشور و نقش آنها در به پيروزي رساندن ملي شدن صنعت نفت به گواهي شاهدان عيني و عناصري است كه خود حضور چشمگير در عرصه اقدامات داشتند و به همين دليل در ضمن مجموعه «خاطرات مستند» ايشان منتشر مي‌شود. البته اين خاطرات علاوه بر مسائل سياسي روز مربوط به آن برهه و دوران پيش از آغاز نهضت شامل مسئله فعاليت فدائيان اسلام در حوزه علميه قم و برخورد مراجع و علماي بزرگ و فضلا و طلاب حوزه علميه قم با اين جريان هم است.
استاد سيدهادي خسروشاهي قبل از ورود به حوزه علميه قم از زمان اقامت در تبريز با اين جريان اسلامي در تماس و ارتباط بودند و پس از حضور در قم و ادامه تحصيلات در حوزه علميه قم به‌طور عيني و عملي در جريان اين اقدامات قرار مي‌گيرند و خود به عنوان يك طلبه نوجوان هوادار حركت فدائيان اسلام شاهد حوادث گوناگون و مشكلاتي هستند كه رهبري فدائيان اسلام در قم با آنها روبه‌رو بوده‌اند... و اكنون به بيان پاره‌اي از اين مسائل و نكات در قالب پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگاران جرايد و مجلات پرداخته‌اند و به عنوان «خاطراتي مستند» حقايق مسائل را روشن مي‌سازند.
البته بايد اشاره كرد چون اين مصاحبه‌ها چه شفاهي و چه كتبي در فرصت‌ها، مناسبت‌ها يا فاصله‌هاي زماني مختلف انجام گرفته است اين امكان وجود دارد در اشاره به برخي از خاطرات و نقل چگونگي حوادث نوعي تكرار وجود داشته باشد كه با توجه به اهميت موضوعات مي‌تواند در كشف حقايق تاريخي راهگشا باشد.
يادآوري اين نكته هم بي‌مناسبت نيست كه والد ماجد علاوه بر اين كتاب مجموعه مصاحبه‌ها و كتاب‌هاي ارزشمند ديگري نيز درباره فدائيان اسلام و رهبري شهيد آن به نام‌هاي «فدائيان اسلام؛ تاريخ، عملكرد و انديشه» و «زندگي و مبارزه شهيد نواب صفوي» دارند كه بارها تجديد چاپ شده و در اختيار عموم قرار گرفته‌اند و اين كتاب سومين كتاب راجع به اين حركت تأثيرگذار در جامعه ايراني و بين مردم مسلمان و نسل جوان با ايمان است.
علاوه بر اينها كتاب پر محتواي ديگري تحت عنوان «مباني فكري ـ فقهي مبارزات فدائيان اسلام» آماده چاپ شده است كه بازنويسي و تكميل سخنراني مبسوط ايشان در همايش بزرگداشت شصتمين سال شهادت نواب صفوي است كه از سوي مؤسسه تاريخ معاصر در دي ماه سال گذشته، سال 1394 در مركز فرهنگي سيدالشهدا در تهران برگزار شد و اكنون پس از تكميل، اضافات و ويرايش در آستانه چاپ مستقل قرار دارد.
هرگونه نقد منطقي يا پيشنهاد اصلاحي را پذيرا هستيم.
اميد مي‌بريم كه انتشار اين اثر پژوهشي، محققان تاريخ معاصر، به ويژه دوران نهضت ملي ايران را به كار آيد و باعث غناي هرچه بيشتر مطالعات و تحقيقات آنان گردد، ان‌شاء‌الله.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر