کد خبر: 817967
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
به بهانه انتشار اثر تاريخي «درباره حزب خلق مسلمان»
حزب خلق مسلمان از جمله احزاب و سازمان‌هاي سياسي ـ اسلامي بود كه
استاد سيدهادي خسروشاهي
حزب خلق مسلمان از جمله احزاب و سازمان‌هاي سياسي ـ اسلامي بود كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي با هدف تحكيم پايه‌هاي نظام اسلامي و جلب و جذب جوانان و افرادي كه مي‌خواستند در اين راستا گام بردارند، تأسيس شد.
هدف و برنامه حزب طي مرام‌نامه و اساسنامه تبيين و پس از تصويب نهايي شوراي مركزي حزب چاپ و منتشر شد كه مورد استقبال و توجه مردم مسلمان ايران و محافل سياسي قرار گرفت.
هيئت مؤسسان نخستين حزب اغلب شخصيت‌هاي فرهيخته و شناخته شده‌اي بودند كه علاوه بر سوابق مبارزاتي هميشه در زمينه‌هاي علمي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي فعال و در اين باره بارها دستگير و زنداني يا تبعيد شده بودند. هيئت اصلي مؤسسان 10 نفر بودند كه اسامي آنها چنين بود:
سيد‌صدرالدين بلاغي، سيد‌غلامرضا سعيدي، شيخ غلامرضا گلسرخي، سيد‌هادي خسروشاهي، حاج كريم انصاريان، هاشم شبستري‌زاده، محمد فيروزآبادي، دكتر علميه، موسي شيخ‌زادگان و حسن شريعتمداري. البته بعدها افراد و شخصيت‌هاي محترم ديگري به حزب ملحق شدند كه آنها جزو هيئت مؤسسان محسوب نمي‌شدند، بلكه به عنوان عضوي در شوراي مركزي حزب پذيرفته شده بودند.
البته با توجه به شرايط سياسي خاص پس از پيروزي انقلاب و براي جلوگيري از هر‌گونه تفرقه و كار خارج از چارچوب قانون به پيشنهاد آيت‌الله شريعتمداري اينجانب همراه مرحوم شيخ غلامرضا گلسرخي در قم به خدمت امام خميني رسيديم و موضوع تأسيس حزب را با ايشان در ميان گذاشتيم كه پس از استماع آرا و نظرات ايشان و واگذاري امر به خود ما از طرف معظم له و انجام امري كه تكليف شرعي تشخيص مي‌دهيم، تشكيل حزب خلق مسلمان به‌طور رسمي اعلام شد و حزب علاوه بر تهران در شهرستان‌ها هم شعباتي داير كرد و به فعاليت پرداخت.
اما چند ماه پس از آغاز فعاليت‌ها انحرافات خاصي توسط بعضي از عناصر نفوذي و مشكوك كه اصولاً عضو حزب نبودند، توسط يكي از عناصر وابسته به حزب به وجود آمد كه نشان از توطئه‌اي گسترده داشت....
به‌‌رغم همه سعي و تلاش ما متأسفانه سرانجام چپ‌نمايي كودكانه و همكاري غير معقول و نامشروع ـ عناصر مشكوك ـ با سازمان‌هاي سكولار و چپ قلابي ـ بدون تصويب هيئت تأسيس و عدم استماع نصيحت‌ها و تذكره‌هاي هيئت مؤسسان ـ ادامه يافت و همين امر موجب شد تقريباً همه اعضاي اصلي و شناخته شده حزب به‌طور دسته جمعي استعفا دهند و انحلال حزب كه تنها توسط هيئت مؤسسان قابل اجرا بود توسط اينجانب اعلام شد.
رساله‌اي كه در معرفي آن سخن مي‌رود، مجموعه چند مصاحبه و يادداشت اينجانب درباره اين حوادث و در واقع چگونگي پيدايش و انحلال حزب خلق مسلمان است كه نخست در مطبوعات تهران، از جمله ويژه‌نامه «جوان» مورخ نيمه خرداد سال 1389، دو ماهنامه چشم‌انداز مورخ شهريور و مهر سال 1388، در پاسخ ويژه‌نامه اعتماد مورخ 6/4/1387 و نشريه بعثت چاپ قم منتشر شده‌اند كه اكنون پس از ويرايش و تكميل همراه با چند عكس و سند تقديم علاقه‌مندان مي‌شود. به اميد آنكه توفيق تكميل كتاب مستقل «تاريخ پيدايش و انحلال حزب خلق مسلمان» با اسناد و مدارك تاريخي بي‌شمار نصيب شود و با نشر آن حقايق بسياري بر عموم مردم مسلمان ايران و علاقه‌مندان به تاريخ احزاب سياسي روشن گردد.
بي‌ترديد هر‌گونه نقد منطقي و نظريه اصلاحي و يادداشت تكميلي را با كمال ميل پذيرا هستيم و از تذكار نكات مفيد و قابل تصحيح در تكميل، تنظيم و چاپ كتاب اصلي استقبال خواهيم كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر