کد خبر: 801334
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
گزارش «جوان» از تنوع موضوعي آثار راه يافته به جشنواره فيلم مقاومت
با اعلام حضور 21 فيلم سينمايي به بخش مسابقه چهاردهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت شاهد آثار متنوعي هستيم كه هر كدام وجوه خاصي از مفهوم مقاومت را در برمي‌گيرند. اين تعداد فيلم از ميان 36 اثر سينمايي متقاضي به بخش مسابقه راه يافته‌اند.
جواد محرمي
با اعلام حضور 21 فيلم سينمايي به بخش مسابقه چهاردهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت شاهد آثار متنوعي هستيم كه هر كدام وجوه خاصي از مفهوم مقاومت را در برمي‌گيرند. اين تعداد فيلم از ميان 36 اثر سينمايي متقاضي به بخش مسابقه راه يافته‌اند. هيئت انتخاب بخش مسابقه سينماي ايران متشكل از بهروز اثباتي، پرويز شيخ‌طادي، حبيب‌الله كاسه‌ساز، علي غفاري و مهدي سجاده‌چي، اين آثار را واجد شرايط براي رقابت در جشنواره دانسته‌اند.

تحولات پر سرعت منطقه و جهان هر ساله به موضوع مقاومت ابعاد تازه‌تري مي‌دهد. جشنواره چهاردهم كوشيده در اين دوره از قافله اين تحولات عقب نماند و براي همين نسبت به سا‌ل‌هاي گذشته با رويكردي جامع‌تر به موضوعات حوزه مقاومت ورود كرده و به عنوان مثال موضوع متأخري چون فاجعه منا را نيز از قلم نينداخته است. احياي هويت ايراني‌– اسلامي، مقابله با اسلام‌هراسي و ايران‌هراسي، نقش اقتصاد مقاومتي در شكست تحريم‌هاي اقتصادي و سياسي، شهداي ترور و شهداي هسته‌اي افشاي چهره حقوق بشر امريكايي؛ نقش سبك زندگي ايراني‌- اسلامي در مقابله با جنگ نرم، تعداد ديگري از موضوعاتي را شامل مي‌شود كه جشنواره چهاردهم فيلم مقاومت در فراخوان خود به آنها توجه و تأكيد كرده است.

مزار شريف به كارگرداني عبدالحسن برزيده؛ تا آمدن احمد كاري از صادق صادق ‌دقيقي ؛ دلبري به كارگرداني سيدجلال اشكذري؛ سيانور كاري از بهروز شعيبي؛ ماهي سياه كوچولو اثر مجيد اسماعيلي؛ جشن تولد به كارگرداني عباس لاجوردي؛ اروند كاري از پوريا آذربايجاني، نفس به كارگرداني نرگس آبيار؛ هيهات كار مشتركي از هادي نائيجي،  هادي مقدم‌دوست، روح‌اله حجازي و دانش اقباشاوي؛ عين شين قاف به كارگرداني قاسم جعفري؛ باديگارد به كارگرداني ابراهيم حاتمي‌كيا؛ ايستاده در غبار كار محمدحسين مهدويان؛ تا دور دست به كارگرداني حسين قاسمي‌جامي؛ تگرگ و آفتاب كاري از رضا كريمي؛ بدون مرز به كارگرداني اميرحسين عسگري؛ پري دريايي كاري از اميرمسعود آقا‌باباييان؛ يتيم‌خانه ايران به كارگرداني ابوالقاسم طالبي، ماه گرفتگي به كارگرداني سيدمسعود اطيابي، امکان‌مينا به كارگرداني كمال تبريزي؛ روباه اثر بهروز افخمي، 21 فيلمي هستند كه به بخش مسابقه اين جشنواره راه پيدا كرده‌اند. از ميان اين آثار، فيلم‌هاي مزارشريف، دلبري، ماهي سياه كوچولو، تا آمدن احمد، عين شين قاف، باديگارد، ايستاده در غبار، تگرگ و آفتاب، بدون مرز و روباه تا به اين زمان رنگ اكران را به خود ديده‌اند و فيلم‌هاي سيانور، جشن تولد، اروند، نفس، هيهات، تا دور دست، پري دريايي، ماه گرفتگي و امكان‌مينا آثاري هستند كه هنوز به اكران عمومي نرسيده‌اند.

باديگارد، ايستاده در غبار و سيانور را از حالا مي‌توان جزو آثاري محسوب كرد كه به احتمال زياد تعدادي از جوايز اين جشنواره را به خود اختصاص خواهند داد. باديگارد را بايد تنها فيلمي به شمار آورد كه با ورود به‌موقع به موضوع شهداي هسته‌اي به مسئله مذاكرات هسته‌اي نيز تنه‌ زده است. اين فيلم با بي‌اعتنايي حيرت‌آور از سوي داوران جشنواره سي‌و‌چهارم فجر روبه‌رو شد و در هيچ كدام از بخش‌هاي اصلي حتي كانديدا هم نشد. اما فيلم ايستاده در غبار در جشنواره فيلم فجر با نامزد شدن در 9 بخش از سوي داوران با روي خوش مواجه شد و سه سيمرغ اين جشنواره را به خود اختصاص داد. سيانور نيز جزو فيلم‌هاي مطرحي است كه در اين دوره از جشنواره مقاومت حضور دارد و به زندگي مجيد شريف واقفي از اعضاي سازمان مجاهدين خلق پرداخته است. كسي كه به دليل اعتقادات اسلامي‌اش پيش از انقلاب از سوي اعضاي ماركسيست اين گروه كشته شد. يتيم خانه ايران ساخته ابوالقاسم طالبي نيز كه هنوز اكران عمومي نشده و در جشنواره فجر نيز نمايش محدودي داشت فيلمي است درباره قحطي ايران در زمان جنگ اول جهاني كه به دليل تحركات انگلستان به نفع متفقين به وقوع پيوست.
ماه گرفتگي ديگر فيلم راه يافته به جشنواره چهاردهم فجر است كه داستان آن در بستر فتنه سال 88 و مقاومت هشت ماهه ملي در برابر كودتاي مخملين روايت مي‌شود. ماه گرفتگي اولين نمايش خود را در جشنواره مقاومت خواهد داشت و احتمالاً از فيلم‌هاي پر بحث و جدل باشد. فيلم سينمايي هيهات نيز اثري چهار اپيزودي با چهار كارگردان مجزا درباره مفاهيم عاشورايي است كه در بستري اجتماعي روايت مي‌شود.

جشنواره چهاردهم را به لحاظ تنوع مضامين مي‌توان منحصر به فرد ناميد. خوشبختانه در اين دوره موضوع مقاومت متمركز و منحصر به دفاع مقدس و جنگ تحميلي نيست و موضوعات به روزتري كه جهان اسلام مبتلابه آنهاست و حتي موضوعات تاريخ معاصر مرتبط با انقلاب اسلامي و مفاهيمي كه در بستر اجتماعي اتفاق مي‌افتند نيز در جشنواره به چشم مي‌خورد. براي مثال فيلم جشن تولد با موضوع مدافعان حرم در جشنواره حضور دارد و فارغ از كيفيت فيلم صرف پرداخت به چنين مضموني كه به لحاظ زماني موازي با زمان فعلي در حال وقوع است جاي اميدواري دارد.

مطابق آنچه دبير جشنواره چهاردهم فيلم مقاومت از آن سخن گفته اين جشنواره در بخش بين‌الملل نيز تلاش دارد رويكرد جدي‌تري را دنبال كند كه البته هنوز برنامه‌هاي آن اعلام نشده است. جشنواره فيلم مقاومت پس از ناكامي جشنواره فيلم فجر در سمت و سو دادن به آثار منطبق با اهداف انقلاب اسلامي از اين ظرفيت برخوردار است كه بسترساز و جهت دهنده به آثار همسو با مضامين انقلابي باشد چرا كه مفهوم مقاومت از كليدي‌ترين موضوعات بنيادي انقلاب اسلامي است و همينطور كه آثار راه يافته به جشنواره امسال نشان مي‌دهد مي‌تواند همه آثار مرتبط با مفاهيم انقلاب اسلامي را در خود جاي دهد. افق پيش روي جشنواره مقاومت مي‌تواند ترسيم‌كننده جشنواره‌اي باشد كه در غياب آثار مرتبط با انقلاب اسلامي در جشنواره فيلم فجر، مكمل اين جشنواره شده و خلأ راهبردي سينماي انقلاب را تا حدود زيادي پوشش دهد. چهاردهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت با شعار «تجلي گفتمان فرهنگي انقلاب اسلامي» به همت بنياد فرهنگي روايت و انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس از 2 تا 9 مهر سال جاري در تهران برگزار مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار