کد خبر: 799427
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
سخنگوي انرژي اتمي: توافق هسته‌اي را نقض كنند، ظرف 45روز به ۱۰۰ هزار سو مي‌رسيم
شش ماه بعد از اجراي برجام، هشدار‌ها درباره آماده شدن براي بازگشت‌پذيري در صورت نقض توافق هسته‌اي، در تهران بيشتر از هر موقع ديگري شنيده مي‌شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي هفته پيش از مقام‌هاي هسته‌اي خواسته بود خود را براي غني‌سازي در درجات مورد نياز كشور آماده كنند. حالا رئيس سازمان انرژي اتمي مي‌گويد تدابير لازم براي «بازگشت‌پذيري سريع» در صورت نقض برجام صورت گرفته و سخنگوي او، پا را از اين هم فراتر گذاشته و هشدار داده، اگر غربي‌ها برجام را نقض كنند، ايران ظرف 45روز به توليد ۱۰۰هزار سو دست پيدا مي‌كند.

به گزارش «جوان»، در واشنگتن انتخابات رياست جمهوري امريكا با تعيين نامزد‌هاي نهايي دو حزب جمهوريخواه و دموكرات به مرحله سرنوشت‌ساز خود رسيده و ترامپ كه همين پنج‌شنبه، برجام را «بدترين توافق ‏تاريخ» خوانده و بار ديگر از لزوم لغو آن سخن گفته، اختلاف خود با هيلاري كلينتون دموكرات را به يك تا 4 درصد كاهش داده است. ناظران اندكي پيش‌بيني مي‌كنند ترامپ در صورت رئيس‌جمهور شدن، توافق هسته‌اي با ايران را كنار بگذارد ولي او احتمالاً اقدامات تحريك‌كننده بيشتري عليه توافق هسته‌اي با ايران انجام خواهد داد؛ موضوعي كه باعث شده از همين حالا زنگ‌هاي هشدار در تهران به صدا دربيايد. رهبر انقلاب روز 25 خرداد ماه در جمع كارگزاران جمهوري اسلامي به مواضع نامزد‌هاي انتخابات رياست جمهوري امريكا اشاره كردند و گفتند: «برجام را پاره كنند، آن را آتش مي‌زنيم.»  ديپلمات‌ها در تهران تاكنون سخني نگفته‌اند دال بر اين كه امريكا صريحاً توافق هسته‌اي با ايران را نقض كرده و بيشتر به اقدامات خلاف روح برجام از طرف مقابل اشاره كرده‌اند؛ موضعي كه البته ديپلمات‌هاي روس نيز آن را تأييد مي‌كنند.

سرگئي ريابكوف، معاون وزير خارجه روسيه و مذاكره‌كننده ارشد روسيه در توافق هسته‌اي ايران روز گذشته در گفت‌وگو با اينترفكس به نگراني تهران از تأخير در اجراي تعهدات از طرف امريكا و اتحاديه اروپا و اثر آن بر تضعيف برجام اشاره كرد و گفت: «همكاران ايراني ما به درستي خاطرنشان كردند با وجود اينكه تعداد قابل توجهي از تحريم‌هاي ايالات متحده و اتحاديه اروپا لغو شده است اما شركت‌هاي بين‌المللي عجله‌اي براي بازگشت به ايران ندارند. اين موضوع اتهام قصور واشنگتن و بروكسل (اتحاديه اروپا) را روشن مي‌كند.»

تحت چنين شرايطي، سيگنال‌هاي بيشتري از تهران ارسال مي‌شود كه منعكس‌كننده تصميم‌گيري در سطوح بالا درباره آماده شدن براي بازگشت به شرايط صفر برجامي است. سخنان هفته قبل علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي كه از حاميان مذاكرات توافق هسته‌اي و مدافعان برجام بوده، نشان‌دهنده جدي شدن بحث‌هايي در سطوح عالي درباره تدوين نوعي مكانيسم ماشه براي بازگشت به شرايط «صفر توافق» است. لاريجاني هفته قبل در نطق پيش از دستور خود تأكيد كرد: «لازم است سازمان انرژي اتمي مطابق قانون مربوطه طرح ... غني‌سازي در درجات مورد نياز كشور را آماده كند و مجلس شوراي اسلامي را در جريان امر قرار دهد.» سخناني كه با شعار « مرگ بر امريكا»و «الله‌اكبر» در مجلس جديد روبه‌رو شد.  علي‌اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي در تازه‌ترين موضع‌گيري خود، گفته كه اگر منظور لاريجاني «بازگشت‌پذيري در صورت نقض برجام» بوده باشد، «پيش‌بيني‌هاي لازم را كرده‌ايم.» البته صالحي از همان ابتداي توافق، مسئله بازگشت به شرايط صفر برجام را مطرح كرده بود، ولي موضع‌گيري اخير او نشان‌دهنده برنامه‌ريزي‌هاي جزئي‌تر در اين خصوص است.

صالحي همچنين درباره هشدارهاي اخيرش در خصوص شكل‌گيري توطئه عليه ايران در موضوع برجام و اظهارات سخنگوي دولت در اين باره گفت: «با توجه به موضع‌گيري‌هاي نابجا و متناقض روزهاي اخير برخي مسئولان اروپايي، اعضاي كنگره امريكا و مقامات سازمان ملل عليه كشورمان، اين موضوع به يقين در شوراي عالي امنيت ملي بررسي مي‌شود.»  

سخنگوي سازمان انرژي اتمي موضع صالحي را ديروز با جزئيات بيشتر تكرار كرده و گفته كه درصورت نقض برجام «از سوي غربي‌ها، ايران قادر است در 45روز به توليد ۱۰۰هزار سو دست يابد.» بهروز كمالوندي با بيان اينكه برخي اقدامات طرف مقابل خلاف روح برجام است، اضافه مي‌كند: «در صورت تأييد نقض برجام طرف مقابل در هيئت نظارت و ملغي شدن برجام زمان بازگشت‌پذيري ايران همان گونه كه رهبري معظم هم فرمودند مي‌تواند در 45روز باشد كه ما مي‌توانيم به توليد 100هزار سو دست پيدا كنيم.»
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
2
0
مایه تاسف و حسرت است . چرا مدیران کشور اگر نگوئیم خائن ساده لوح هستند . مگر بد عهدی و حیله گیری وسلطه طلبی امریکا بر کسی پوشیده است . اگر این مدیران حتی از هیچ جنایت و توطئه و00000 امریکا بی اطلاع باشند . حداقل باید از خودشان بپرسند 37 سال چرا امریکا در خلیج فارس حضور دارد؟
پاسخ ها
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
شیطان بزرگ برازنده ترین لقب امریکا است.مذاکره با شیطان تکلیفش روشن است.
ناشناس
| United States
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
خيانت برخي ها در اختلاسگري وهمراهي با اختلاسگران دردش از خيانت امريكا بيشتر است او دشمن هست ولي اين دزدان چي !!!!!!!!!!!!!!!!!!؟
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
1
0
روتچیلد ها بعد از جنگ جهانی دوم(که خودشان ایجاد کردنند)امریکا رابوسیله در اختیار گرفتن منابع مالی وبورس وبیمه وبانکها تسخیر نموده اند.حزب جمهوری خواه امریکا وحزب کارگر انگلیس متعلق به انهاست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
1
0
روحانی خیال میکرد با تعظیم وکرنش در مقابل امریکا ایشان را در پیش مردم محبوب خواهد کرد واین ذهی خیال باطل است که امریکا فرصت بازسازی 45 روزه به ایران دهد به یقین باید باور داشت که حتی فرصت 45 ساعته هم به ایران نخواهد داد درود خدا بردکتر احمدی نزاد ولعن ونفرین بر پایمال کنندگان خون شهدای هسته ای
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
1
0
متاسفانه برخی به قول ترکیه ای ها حافظه ماهی مانند دارند یعنی بلافاصله فراموش میکنند چه بلاهایی بر سرشان آورده اند و صد البته اینگونه اشخاص به سمت مدیریتهای جوامع با همین ابزار رسانه سوق داده میشوند تا با حافظه پاک شده انبوه جامعه را مجدد به سمت تله های قدیمی سوق دهند.
رضوانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
1
1
به کوری چشم دلواپسان برجام اجرا شده سنگ اندازی مخالفان برجام در داخل کمتر از دشمنان نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
ايول
ناشناس
| United States
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
بسيار عالي دمت گرم
مجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
1
0
دوره استفاده تبلیغاتی از سند برجام به سر آمده و برجام دیگر برگ برنده دولت نیست! اما نخبان باید حواسشان جمع باشد، دولت وارد بازی خطرناک جدیدی شده و با ورود به مباحث فرهنگی و اعتقادی و ایجاد چالش در این حوزه ها بدنبال یارکشی می باشد و سعی دارد خود را برای انتخابات سال آینده تجهیز کند! همچنین ذهن مردم را از مهمات کشور منحرف سازد! برای مقابله با این سیاست باید ظرافت به خرج داد و به جنبه های انحرافی دولت بیشتر پرداخت تا به فراموشی سپرده نشود!
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
1
0
این ....نبود که توی مجلس مث زنان... جیغ میکشید که : بخدا این برجام عالیه و ..... حالا چی شده که مث زنان ... که رها شدن توی خیابون و کسی اعتنایی بهشون نداره افتاده به ... خوری....
میدونم این را منتشر نمیکنی اما همین که خودت تنها هم بخونی برام کافیه جوان آنلاین
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
1
0
رهبری که گفتند ظرف یک سال و نیم . اینا چرا می گن 45 روز ؟ نکه 45 روزشون مثل همان برداشته شدن تحریمها « بالمره » است؟ !!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
0
0
جوان جان!
شما که نظرها را جهت تار اعمال می فرمائید...!!! فرجام بد برجام بر اکثریت مردم عزیز و فهیم مشخص شده است و کتمان آن فایده ندارد ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار