کد خبر: 792846
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰

اشتباه‌‌ها و خطاهای مجریان تلویزیونی، گزارشگران ورزشی و رسانه‌ها همیشه مورد توجه مردم بوده و هست؛ اما با حضور شبکه‌های اجتماعی و طبیعتاً افزایش سرعت اطلاع‌رسانی، اینگونه به اصطلاح «گاف‌ها» بیشتر به چشم می‌آیند و در مدت زمان کوتاهی در اختیار طیف وسیعی از مردم قرار می‌گیرند.

پخش فوتبال

گستره‌ی وسیع واکنش مردم نسبت به خطاهای احتمالی در رسانه‌ها، موضوعی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان از وجوه مثبت و منفی متعددی برخوردار است؛ اینکه اهالی رسانه از تلویزیون و رادیو گرفته تا رسانه‌های مکتوب بدانند اشتباه‌هایشان که ممکن است سهوی یا بر اساس عدم دانایی باشد، در جامعه بازخورد خواهد داشت و مورد نکوهش قرار خواهند گرفت می‌تواند منجر به این شود که رسانه‌ها با دقت و دانش بیشتری با مخاطبانشان رو به رو شوند. اما ار طرفی این اتفاق می‌تواند با ایجاد نوعی روحیه عافیت‌طلبی در بین اهالی رسانه‌ آنها را به تولید و پخش برنامه‌هایی خنثی و روتین سوق دهد تا مبادا گافی را مرتکب شوند.

در سال‌های اخیر بارها شاهد بوده‌ایم که رفتار نادرست یک مجری تلویزیونی یا اشتباه‌هایی که در گزارش‌های فوتبالی یا اخبار رخ می‌دهد، موجی گسترده را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته که به مرور به جامعه هم کشیده شده و واکنش‌های فعالان این حوزه، رسانه‌ها و مردم را هم در پی داشته است؛ ماجرای «علیرضا علیفر و امیر دولاب» که اخیراً رخ داد، مصداق بارز این موضوع است.

به همین منظور خبرنگار سرویس رسانه ایسنا در گفت‌وگویی با دو تن از اهالی رسانه که به شکل تخصصی در حوزه ورزش فعالیت دارند، به تحلیل این اتفاق و واکنش جامعه نسبت به آن پرداخته است تا نظر آنها را درباره‌ی بازخورد رسانه‌ای این قبیل اشتباهات جویا شود.

علی جوادی، سردبیر سابق روزنامه «خبر ورزشی» که در حال حاضر دبیری بخش ورزش روزنامه «جام‌جم» را برعهده دارد، در این زمینه معتقد است که اگر اشتباهی رخ می‌دهد باید نقد شود و فرد مورد انتقاد هم ناراحت نشود؛ به هر حال همیشه احتمال خطا وجود دارد؛ به عنوان مثال در مسابقات یورو ۲۰۱۶ از گزارشگران تازه‌کار و جوانی استفاده شده است تا ببینند چه اندازه می‌توانند در این عرصه موفق باشند. تا کنون عادت کرده بودیم جواد خیابانی، عادل فردوسی‌پور، پیمان یوسفی، محمدرضا احمدی و مزدک میرزایی مسابقات فوتبال را گزارش کنند؛ بنابراین طبیعی است که با حضور گزارشگران جوان، میزان احتمال بروز خطا افزایش پیدا کند.

او با بیان اینکه به طور کلی خطاها و اشتباه‌ها برای فضای مجازی بسیار جذاب است، یادآور شد: حضور فضای مجازی در میان رسانه‌ها باعث شده است که دامنه‌ی انعکاس اخبار خطاهای افراد افزایش پیدا کند. به هر حال معتقدم اخبار خطاها باید انعکاس داده شود تا منجر به بهبود و اصلاح شود؛ البته منظور من هر نوع انتقادی نیست و حتما باید انتقاد سازنده باشد تا بتواند تاثیر خودش را بگذارد؛ یعنی انتقادی که تخریب نداشته باشد و راه‌حل نشان دهد.

همچنین حمید قاسمی، مدیر رادیو ورزش که معتقد است «هدف رسانه‌ها روشن‌گری است»، در این زمینه اظهار کرد: رسانه باید تلاش کند کند تا چشم بینا و گوش شنوای افکار عمومی باشد. این موضوع طبیعی است که اگر اشتباهی در عالم رسانه و به ویژه در دنیای فوتبال رخ دهد تا این اندازه برجسته شود و واکنش‌هایی را به دنبال داشته باشد؛ چراکه هر دوی آنها از ارزش‌های خبری بالایی برخوردار هستند.

او ادامه داد: اما در این میان نباید بحث اخلاق رسانه‌ای فراموش شود. همیشه احتمال اشتباه وجود دارد و فکر می‌کنم در این مواقع کار درست این است که پس از بروز اشتباه عذرخواهی شود که این عذرخواهی نسبت به اشتباه پیش‌آمده و تبعاتی که در پی دارد، متفاوت خواهد بود. این یک نگاه استاندارد حرفه‌ای است که در دنیا مورد توجه قرار دارد. این طبیعی است که رسانه‌ای دوست دارد موضوعات را منعکس و آثار آن را پیگیری کند، اما اینکه اخلاق حرفه‌ای رعایت نشود و شخصیت افراد مورد توهین قرار بگیرد، بسیار اشتباه است.

قاسمی با بیان اینکه همیشه احتمال بروز اشتباه وجود دارد، خاطرنشان کرد: چگونگی برخورد با اشتباهات بسیار حائز اهمیت است. اشتباهات باید منجر به بهبود و اصلاح شوند. کاملا مشخص و واضح است که اگر برخورد رسانه‌ها با اشتباهات در راستای تخریب افراد باشد، امری غیرحرفه‌ای محسوب می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار