کد خبر: 771851
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹
عربستان قصد دارد با طرح ایده «فریز کردن تولید نفت» ایران را از سوی اعضای دیگر اوپک تحت فشار قرار دهد تا روند افزایش تولید و بازگشت به بازار را متوقف نماید.
تسنیم: وزاری نفت عربستان و روسیه امروز در دوحه توافق کردند که میزان تولید نفت خود را بیش از این افزایش ندهند و سطح تولید را در حد ماه ژانویه حفظ کنند. بر اساس آمارهای آژانس بین المللی انرژی، عربستان در ماه ژانویه، 10.2 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد. تولید نفت روسیه هم در این ماه روزانه 10.9 میلیون بشکه نفت بود که بالاترین رقم بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر محسوب می شود.

قیمت جهانی نفت از اواسط سال 2014 میلادی تاکنون به دلیل افزایش عرضه و کاهش تقاضا حدود 70 درصد افت کرده و بسیاری از کشورهای وابسته به درآمدهای نفتی از جمله روسیه و عربستان را با فشارهای مالی فزاینده و کسری بودجه کم سابقه ای مواجه ساخته است.

عربستان پیش از این بارها درخواست ها برای همکاری در زمینه کاهش تولید را رد و اعلام کرده بود که تنها در صورتی در چنین طرحی مشارکت خواهد کرد که تولید کنندگان دیگر و از جمله ایران هم در این کاهش تولید مشارکت کنند.

به دنبال لغو تحریم های ایران که موجب افزایش درآمدهای نفتی ایران و جلب توجه سرمایه گذاران بین المللی به سوی بازار بکر و پرسود این کشور خواهد شد، ریاض قصد دارد مانع از منتفع شدن تهران از تاثیرات مثبت لغو تحریم ها شود و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نمی کند. چندی پیش روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز مدعی شد که عرضه عمومی سهام شرکت سعودی آرامکو نیز با هدف منحرف کردن توجه سرمایه گذاران از اقتصاد ایران صورت می گیرد.

ایران پس از اجرایی شدن برجام قصد دارد به سرعت سهم از دست رفته خود از بازار نفت را پس بگیرد. مقامات نفتی ایران پیش از لغو تحریم ها وعده داده بودند که تهران بلافاصله بعد از اجرایی شدن برجام روزانه 500 هزار بشکه به تولید خود خواهد افزود و این افزایش را در طی 6 ماهه بعد از لغو تحریم ها به یک میلیون بشکه خواهد رساند. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در نشست ماه دسامبر اوپک در واکنش به درخواست ها برای مشارکت تهران در روند کاهش تولید تاکید کرده بود که تا زمانی که تولید ایران به سطح قبل از تحریم ها (2.5 میلیون بشکه در روز) نرسد، این کشور حتی حاضر نخواهد بود درباره کاهش تولید صحبت کند.

با توجه به اینکه سطح تولید نفت عربستان و روسیه در حال حاضر در بالاترین رقم ها قرار دارد، به نظر می رسد که هدف از طرح توقف افزایش تولید در مقطع زمانی فعلی، تحت تاثیر قرار دادن تلاش های ایران برای بازگشت به بازار است.

عربستان قصد دارد با تقویت ایده توقف افزایش تولید، ایران را از سوی اعضای دیگر اوپک تحت فشار قرار دهد تا روند افزایش تولید و بازگشت به بازار را متوقف نماید. این در حالی است که در طول سال های تحریم، بخش عمده ای از سهم ایران از بازار توسط عربستان تصاحب شده و اگر قرار باشد تلاشی برای کاستن از مازاد عرضه جهانی صورت پذیرد، این ریاض است که باید از حجم تولید خود بکاهد، نه اینکه با طرح ایده فریز شدن تولید، به صورت غیرمستقیم، ایران را مسئول هر گونه کاهش بیشتر قیمت نفت جلوه دهد.

دیروز یک مقام ارشد وزارت امور خارجه روسیه نیز با تلاش برای کشاندن پای ایران به ایده توقف افزایش تولید گفته بود، مسکو تمایل دارد، شاهد بهبود روابط ایران و عربستان باشد، زیرا در مقطع زمانی فعلی، باید اقدامی مشترک برای تاثیرگذاری بر قیمت نفت صورت پذیرد.

عربستان و روسیه، نیمی از درآمدهای خود را از فروش انرژی تامین می کنند در حالی که اقتصاد متنوع ایران به لطف تحریم های غرب وابستگی خود به درآمدهای نفتی را کاهش داده و این امیدواری وجود دارد که با رشد و رونق اقتصادی و افزایش درآمدهای مالیاتی، این کشور بتواند وابستگی خود به درآمدهای نفتی را بیش از پیش کمتر کند. با توجه به این وضعیت، بدون شک افت قیمت نفت بیش از ایران به ضرر عربستان و روسیه خواهد بود و این کشورها که با استفاده از موقعیت حذف ایران از بازار عرضه روزانه نفت خود را به بالای 10 میلیون بشکه در روز رسانده اند، باید به جای انداختن توپ کاهش تولید در زمین ایران، دست از زیاده خواهی در بازار بردارند و بشکه های نفتی کمتری به سوی بازار ارسال کنند، تا بازار جهانی نفت به سوی توازن مجدد حرکت کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار