کد خبر: 769876
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸
باز هم پاي ماهواره در ميان است
نخستين اعمال جراحي زيبايي پلاستيك پس از پايان جنگ جهاني اول براي مجروحان جنگي كه دچار آسيب‌هاي جدي در قسمت صورت شده بودند انجام گرفت.
رضا فيضي*

پس از آن در جنگ جهاني دوم سربازان چيني براي تغيير چهره خود از عمل جراحي پلاستيك استفاده مي‌كردند. از آن زمان به بعد افراد براي زيبايي صورت از جراحي پلاستيك استفاده كردند. انجام جراحي پلاستيك موجب شد تا پزشكان زيادي به اين عمل دست بزنند و در نتيجه آمار مشكلات بعد از عمل افزايش پيدا كرد. گرايش به زيبايي از اميال طبيعي هر فرد است اما در ايران هم اكنون عمل جراحي زيبايي رواج بسياري پيدا كرده و سن مراجعه‌كنندگان به اعمال زيبايي از سن 15 سال گزارش شده است. اعمال جراحي زيبايي در رويكردهاي مختلف بين جامعه‌شناسان، روانشناسان، نظريه‌پردازان و متخصصان پزشكي مورد بحث قرار گرفته است. طبق اين گفت‌و‌گوها و آمار ارائه شده، افراد اعمال زيبايي را انتخاب خود در مقابل فشارهاي خانوادگي، كنترل بر خود، اعتماد به نفس، استقلال، به قدرت رسيدن، ايجاد هويت، جذابيت، رقابت با همسالان و خود‌كم‌‌بيني مي‌دانند.

 

 چرا از قيافه خود راضي نيستيم؟

سؤال اين است كه چه عامل يا عواملي باعث مي‌شود افراد به رغم تحمل مشقت و رنج و هزينه، باز خواهان جراحي‌هاي زيبايي باشند يا به چه علت از چهره يا اندام خود ناراضي نيستند. تغيير نظام ارزش‌گذاري اجتماع و فرهنگ در ايجاد اين معضل نقش اساسي دارد. آنچه ديروز زيبا بود، امروز مايه شرم و خجالت است. معيارهاي سنجش افراد از شايستگي‌هاي اخلاقي، اجتماعي، مذهبي و... به زيبايي ظاهر و ‌آراستگي مفرط تغيير جهت داده و جامعه نيز براي اين افراد اهميت زيادي قائل مي‌شود.

 تبليغات رنگارنگ ماهواره‌اي براي رنگ ما

تبليغات گسترده، مداوم و رنگارنگ رسانه‌اي، به ويژه ماهواره يكي از عوامل آرامش، احساس رضايت و شادي را زيبايي معرفي مي‌كنند و استفاده از فنون جراحي را براي تماشاگران مفيد جلوه مي‌دهند؛ تبليغاتي كه هدفي جز رنگ كردن مخاطب و آب كردن كالاهاي بنجل خود ندارند.

ميل به زيبايي و زيبا بودن بخشي از فطرت انسان بوده و كاملاً طبيعي به نظر مي‌رسد و تقريباً همه افراد دوست دارند با دستكاري بخشي از بدن خود به آرزوي زيبايي خود جامه عمل بپوشانند. برخي براي تحقق اين خواسته، آنچنان تمايل نشان مي‌دهند كه حاضر هستند وقت، سرمايه روحي رواني مفرط، هزينه‌هاي گزاف و... را به جان بخرند تا مبادا آمال و آرزوهايشان نقش بر آب شود، حتي گاهي اين جراحي‌ها به عادت تبديل شده و فرد به كرات عمل مربوط به يك عضو را تكرار مي‌كند يا پس از رفع نقص يك عضو، به فكر جراحي و ترميم ديگر اعضاي خود مي‌افتد.

 زيبايي به چه قيمت؟

جوانان به زيبايي روي مي‌آورند چون آن را يك عمل براي شكل‌دهي يك قدرت مي‌دانند. در كشور ما عمل زيبايي به يك اپيدمي تبديل شده است و جامعه جوان كشور هر روز با موج جديدي از اين جراحي زيبايي مواجه مي‌شود.

عمل‌هاي زيبايي از سر شروع و به پا ختم مي‌شوند. متأسفانه انجام بسياري از اين عمل‌ها آن هم با هزينه‌هايي سنگين، گاهي اوقات منجر به ناقص شدن عضوي از بدن شخصي كه مورد عمل جراحي زيبايي قرار گرفته، مي‌شود. درصد بالايي از اين اعمال جراحي حتي به مرگ بيمار ختم مي‌شود. جالب اينجاست كه بسياري از اين عمل‌ها در مطب‌هاي خصوصي انجام مي‌شود.

 يك خاطره غم‌انگيز

اگر داراي نقص عضو يا مشكلي باشيم بله اين عمل درست است، چون خداوند زيباست و زيبايي‌ها را دوست دارد و يك فرد حالا در هر نقشي كه باشد، دختر، همسر، مادر و... بايد به زيبايي و سلامت روح و جسم اهميت بدهد اما به ياد دارم كه در يك روز باراني ساعت حدود 5 بعد از ظهر بود كه وارد مطب فوق تخصص گوش، حلق و بيني و زيبايي شدم.

روي صندلي مقابل يك خانم ميانسال نشستم. او آرام آرام گريه مي‌كرد و اشك مي‌ريخت. جعبه دستمال كاغذي را از روي ميز برداشته، به طرف او بردم و گفتم: «بفرماييد»، نگاهي به من انداخت، دستمالي برداشت و پرسيد: «شما هم براي جراحي زيبايي بيني آمده‌ايد؟» در پاسخ اين خانم گفتم: «نه. گوشم درد مي‌كرد آمدم تا دليلش را بدانم.» گفت: «خب، خدا را شكر». وقتي دليل شكرگزاري‌اش را جويا شدم در جوابم گفت: «دخترم براي اينكه بتواند ديگران را به خود جذب كند، اصرار به عمل زيبايي بيني كرد. او را به اينجا آورديم تا با انجام اين عمل به خواسته دروني‌اش برسد اما متأسفانه بعد از عمل ديگر به هوش نيامد.» او در حالي كه اشك مي‌ريخت گفت: «من همين يك فرزند را داشتم...»

 زيبايي مصنوعي ارزش ندارد

خداوند متعال انسان‌ها را متفاوت آفريد و اين متفاوت بودن است كه انسان را زيباتر جلوه مي‌دهد. در غير اين صورت اگر همه انسان‌ها يك شكل باشند، زيبايي وجود نخواهد داشت. تصور كنيد در يك مهماني هستيد كه همه افراد شبيه هم هستند و شبيه به هم دست به عمل جراحي زده‌اند، مثل پروتز كردن لب، عمل زيبايي بيني، گوش، چانه و عمل كردن ديگر اعضاي بدن.

دختران و پسراني كه در سنين پايين دست به اين گونه عمل زيبايي مي‌زنند، ديگر چه لطافت و حسني خواهند داشت؟ واقعاً چه موقع مي‌توانند از زيبايي خدادادي خود لذت ببرند؟ آنها وقتي در سنين بالاتر دچار مشكل شدند چه كار انجام خواهند داد؟ اصلاً كاري از دستشان بر‌خواهد آمد؟

به اين نكته توجه و تأكيد داشته باشيم كه هر چند زيبايي ظاهري حق هر فرد است اما بهتر است كمي هم به زيبايي درون بينديشيم چون زيبايي ظاهري از بين مي‌رود اما زيبايي درون هيچ گاه از بين رفتني نيست و حتي بعد از مرگ فرد هم به نيكي از او ياد مي‌شود. به گفته يكي از بزرگان كسي كه به زيبايي درون دست يافته باشد ديگر زيبايي برون را نمايش نمي‌دهد.

*

كارشناس فرهنگي

 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر