کد خبر: 768354
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸
شمارش معكوس براي مداخله مجدد در طرابلس
در پي قدرت‌يابي داعش در ليبي و خطر اين گروه تروريستي براي مرزهاي اروپا، غرب بار ديگر در فكر مداخله نظامي در اين كشور است.
در پي قدرت‌يابي داعش در ليبي و خطر اين گروه تروريستي براي مرزهاي اروپا، غرب بار ديگر در فكر مداخله نظامي در اين كشور است. رئيس ستاد مشترك ارتش امريكا گفته كه اين كشور به همراه متحدان اروپايي مي‌خواهد اقدامات قاطعانه نظامي را براي متوقف كردن داعش در ليبي انجام دهد. ناظران معتقدند مداخله زميني در ليبي محقق نخواهد شد بلكه غرب تنها به بمباران مواضع داعش در اين كشور اكتفا خواهد كرد.
به گزارش «جوان»، امريكا و ائتلاف ضدداعش كه در 16 ماه گذشته نتوانسته‌اند اين گروه تروريستي را در سوريه و عراق متوقف كنند حالا به فكر مداخله در ليبي هستند تا آنچه را كه روند رو به رشد داعش در اين كشورتعبير مي‌كنند را بگيرند. همزمان با اعلام آمادگي دولت امريكا براي آغاز جنگي جديد با داعش در ليبي، وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) جمع‌آوري اطلاعات در اين كشور آفريقايي را آغاز كرده است. ژنرال جوزف دانفورد، رئيس ستاد مشترك ارتش امريكا روز چهارشنبه در سفر خود به اروپا گفت: «امريكا مي‌خواهد اقدامات قاطعانه نظامي را براي متوقف كردن داعش در ليبي انجام دهد، در حالي كه همچنان از روند سياسي براي تشكيل يك دولت كارآمد در اين كشور حمايت مي‌كند.» اين در حالي است كه اكنون هواپيماهاي شناسايي امريكا بر فراز آسمان ليبي كه عمليات جمع‌آوري اطلاعات را برعهده دارند به شدت بر پيگيري و رهگيري افزايش حضور در اين كشور تمركز كرده‌اند.  به گزارش شبكه خبري سي‌ان ان، دانفورد نسبت به ايجاد دستوركاري درباره گزينه‌هاي ارتش امريكا براي همكاري با متحداني چون فرانسه، ايتاليا و انگليس در ليبي طي چند هفته آتي ابراز اميدواري كرد. اخيراً گزارش‌هايي در مورد ورود ۵۰۰ نيروي زميني امريكايي، روسي، انگليسي و فرانسوي به ليبي منتشر شد، البته نه براي برقراري امنيت و ثبات بلكه براي از بين بردن تهديدهاي داعش و افزايش نگراني آنها در مورد تسلط داعش بر نفت ليبي كه پس از حملات مكرر اين گروه به اين مناطق نفتي صورت مي‌گيرد.   در سال 2011 اعضاي پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) عمليات هوايي در ليبي را ترتيب دادند كه منجر به سقوط معمر قذافي و پس از آن ورود ليبي به جنگ داخلي شد. پس از سقوط معمر قذافي، ليبي رنگ آرامش به خود نديده و دولت مستقلي در اين كشور روي كار نيامده و دهها گروه تروريستي در ليبي مشغول جنگ بايكديگر هستند، هرچند غربي‌ها به گفته خودشان نيات خيرخواهانه‌اي در ليبي دارند و تلاش مي‌كنند تروريست‌ها را در اين كشور نابود كنند ولي كارشناسان مسائل سياسي در ليبي اعلام كرده‌اند، مداخلات غربي در اين كشور عامل دامن زدن به بحران ليبي است و ادامه اين مداخلات اين كشور را به نابودي مي‌كشاند.
  
مداخله زميني انجام نمي‌شود
هرچند مقامات امريكايي از مداخله گسترده در ليبي خبر مي‌دهند اما يك كارشناس خاورميانه در گفت و گو با «جوان»، با بيان اينكه مداخله غرب در ليبي به مداخله زميني منتهي نخواهد شد، گفت: «شايد اعضاي ناتو همان كاري كه در عراق و سوريه انجام مي‌دهند را در ليبي نيز تكرار كنند و تنها به بمباران مواضع داعش در ليبي اكتفا كنند زيرا باتوجه به گسترده بودن خاك ليبي امكان مداخله زميني وجود ندارد.» به گفته اين كارشناس، هدف اصلي ناتو از مداخله در ليبي جلوگيري از تسلط داعش به مناطق هلال نفتي ليبي و جلوگيري از گسترش اين گروه به كشورهايي مثل مالي و تونس است و بيشتر در راستاي تأمين منافع فرانسه انجام مي‌شود كه در مالي حضور قدرتمندي دارد.  روزنامه رأي اليوم، روز چهارشنبه در تحليلي درباره نيات اصلي غرب از مداخله در ليبي نوشت: «مداخله جديد امريكا واروپا در ليبي، اگر صحيح باشد ناشي از خطر تهديدات داعش و بهره‌برداري از اين موضوع براي اشغال ليبي و تقسيم آن بين كشورهاي اشغالگر است، همانطور كه در سال ۱۹۴۵ در جنگ جهاني دوم پس از شكست ايتاليا و كشورهاي همسايه‌اش اتفاق افتاد.»
  
قدرت داعش فراتر از سوريه و عراق
داعش با پيشروي در سوريه و عراق توانست بخش‌هاي گسترده‌اي از خاك اين كشورها را اشغال كند و الان دامنه فعاليتش را به شمال آفريقا كشانده تا در اين منطقه نيز قدرت خود را تثبيت كند، روند پيشروي تروريست‌هاي «انصار بيت‌المقدس» شاخه داعش در ليبي در مناطق نفت‌خيز اين كشور در ماه‌هاي اخير حاكي از اين مسئله است. به گزارش سايت فري بيكن، مركز مطالعات تروريسم امريكا تعداد تروريست‌هاي داعش در ليبي را بين 3 تا 10 هزار تن اعلام كرده است. بر اساس اين گزارش، انتقال تروريست‌هاي داعش به ليبي به خاطر عقب‌نشيني‌هاي اين گروه در عراق و سوريه است. اخبار 24 ليبي گفته است سازمان جاسوسي امريكا «سيا» هم عملياتش را در اين كشور افزايش داده است. برخي تحليلگران معتقدند باتوجه به مقدور نبودن ورود نيروهاي داعش به عراق و سوريه اين افراد اكنون وارد ليبي شده‌اند اما نمي‌توان ناديده گرفت كه تعدادي از تروريست‌ها با تداوم حملات هوايي و جنگ عليه آنها در مناطقي چون رقه به جايي چون ليبي فرار كرده باشند. گزارش سايت فري بيكن حاكي از اين است كه قدرت‌يابي داعش در ليبي به تحولات عراق و سوريه ارتباطي ندارد و دستور كار داعش فراتر از مرزهاي اين دو كشور است. ابوبكر البغدادي، سركرده داعش در دومين سالگرد خلافت خودخوانده خود مي‌خواهد نشان دهد دامنه قدرت اين گروه توسعه يافته است. روزنامه انگليسي ديلي تلگراف، اخيراً از انتقال ابوبكرالبغدادي به ليبي براي جلوگيري از دستگيري توسط سرويس‌هاي اطلاعاتي غربي در عراق و سوريه خبر داد.
  
نزديكي داعش به مرزهاي اروپا
نزديك شدن داعش به مرزهاي اروپا در ليبي در مداخله احتمالي غرب در اين كشور مؤثر بوده است چراكه تروريست‌ها سعي دارند دامنه فعاليت خود را به اروپا گسترش داده و به گفته تكفيري‌ها شاخه «اندلس» را در اين قاره تأسيس كنند. حملات دوگانه داعش به پاريس در سال 2015 نيز در اين راستا انجام شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار