کد خبر: 766826
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی گفت: ما باید در آفریقای جنوبی تصویر مناسبی از ایران که در راستای منافع نظام باشد به مخاطب ارائه بدهیم که در ذهن مخاطب بنشیند و این شعار ما در دیپلماسی عمومی است.
ايسنا: شهروز فلاحت‌پیشه در پاسخ به سوالی درباره جایگاه فرهنگی و دینی ایران در آفریقای جنوبی اظهار کرد: حضور ایران پس از انقلاب اسلامی در صحنه امروز آفریقای جنوبی همراه بوده است با سقوط نظام آپارتاید در آن کشور؛ لذا در حوزه فرهنگی موضوعات قابل طرح مشترک متنابهی میان دو کشور قابل حصول است؛ موضوعاتی نظیر رد نگاه آپارتاید، آزادی‌خواهی و احترام به نوع بشر را می‌توانیم به شکل مشخص به عنوان سرلوحه کاری برای خود بر شماریم و در کنار آن موضوعات مختلف فرهنگی را میان طرفین طرح کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه دینی با توجه به تنوع دینی در آن کشور و فضای گفتمان بین دینی و نیز علایق دولت آفریقای جنوبی در خصوص زندگی مسالمت آمیز ادیان از یک سو و حضور اقلیت مسلمان در آن کشور -البته با ریشه‌های تاریخی و فرهنگی مختلف- نیز یک فضای تعاملی به منظور طرح نزدیکی بین دو ملت از دریچه نگاه دینی را می‌توان مورد توجه قرار دهد. از سوی دیگر ما می‌توانیم در تعامل با برخی از موسسات فرهنگی که در این کشور وجود دارد فرصت‌ فعالیت‌های فرهنگی در این کشور را مورد ارزیابی قرار بدهیم و برنامه‌هایی مفید ارائه بدهیم.

وی گفت: البته مانند خیلی از نقاط جهان موسساتی در این کشور حضور دارند که بر اساس سیاست‌های خود عملکردشان به نوعی در رابطه با معرفی اسلام و شاید به شکل خاص در رابطه با شیعه همراه با برخی سیاه نمایی‌ها و بعضا سوالات شبهه‌آمیزی باشد. بنابراین طرف ایرانی باید با یک درایت و ظرافتی در این عرصه ورود پیدا کند. ما ظرفیت‌های بسیار زیادی در کشور داریم که از این ظرفیت‌ها می‌توانیم بهره ببریم. ما باید با سیاست و درایت به شبهه‌های مطرح شده پاسخ دهیم و توجه داشته باشیم که ما برای وصل کردن آمده‌ایم و مباحث ما در بحث دینی تبیینی است و درصدد تقریب حوزه‌های فرهنگی و دینی هستیم. قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی عمومی قابل توجه است و می‌تواند در حوزه فرهنگی و دینی بسیار کارآمد باشد. ما می‌توانیم از این قدرت نرم نه تنها در آفریقای جنوبی بلکه در سایر کشورها نیز بهره ببریم.

رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی تصریح کرد: اینکه می‌گوییم فرهنگ ایرانی باید در آن سرزمین معرفی و آشناسازی شود، فرهنگ را شامل تمام ارزش‌ها و هنجارهایی تعریف می‌کنیم که معرفی از کلیت ایران اسلامی برای جامعه مخاطب است. ایران از نظر فرهنگی عقبه طولانی دارد و باید برای معرفی و نشر این فرهنگ برنامه‌ریزی اساسی داشته باشیم. در فرمایشات مقام معظم رهبری تمدن نوین اسلامی را داریم که رسالت معرفی و تبیین این تمدن نوین در حد زیادی می‌تواند بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نمایندگان فرهنگی آن در نقاط مختلف جهان باشد.

بوکوحرام و داعش تهدیدی برای همه کشورها هستند

فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی در باره حضور گروه های داعش و بوکوحرام در کشور آفریقای جنوی ادامه داد: موضوع بوکوحرام و داعش بحث پذیرفته شده‌ای در آفریقای جنوبی نیست ولی در هر حال این گروه‌ها یک تهدیدی برای همه کشورها محسوب می‌شوند. شاید در آینده آفریقای جنوبی هم، آن‌ها به عنوان یک تهدید به حساب بیایند. ما برای تبیین گفتمان فرهنگ اسلامی و ایرانی در آفریقای جنوبی حاضر می‌شویم و این حضور و یا اقدامات ما نباید باعث ایجاد حساسیت و شکاف فرهنگی با طرف مقابل شود و افرادی در مقابل ما جبهه گیری کنند. هدف ما بسط این گفتمان برای توسعه دوستی دو ملت است و نه چیزی غیر از آن.در خصوص گفتمان‌های دینی از جمله مرتبط با دین مبین اسلام نیز ما باید یک صورت وضعیت دقیق از آن را در آفریقای جنوبی کسب کنیم.

نگاه ما در دیپلماسی عمومی باید نگاه بهره‌مندی از فرصت‌ها و مبتنی بر برنامه‌ریزی باشد

وی تاکید کرد: در رابطه با برنامه استراتژیک باید ببینیم چطور می‌توانیم یک تصویر قابل قبول از جمهوری اسلامی ایران و نیز رحمانیت اسلام را در جهان نشان بدهیم. نگاه ما در دیپلماسی عمومی باید نگاه بهره‌مندی از فرصت‌ها و مبتنی بر برنامه‌ریزی باشد. در حوزه روابط بین‌الملل و تعامل بین کشورها یک بخشی از تعاملات در قالب روابط دیپلماتیک و سیاسی صرف تعریف می‌شود که از طریق وزارت امور خارجه، سفارت خانه‌ها و دیپلمات‌ها این روابط پیگیری می‌شود و در کل روابط دولت با دولت‌هاست در کنار آن رابطه دیپلماسی عمومی که رابطه ملت‌ها با یکدیگر است و در این رابطه مردم با مردم در ارتباط قرار می‌گیرند و این بحث متفاوت از رویکرد بخش سیاسی است.

وی ادامه داد: در عین حال باید بدانیم پشتیبان و تامین کننده اثربخشی دیپلماسی عمومی در خارج از کشور برگرفته از کمک فضای سیاسی نیز است. اگرچه این یک ارتباط دو طرفه است و در بسیاری از موارد دیپلماسی عمومی به کمک تلطیف فضای سیاسی می‌آید.در دیپلماسی عمومی مهمترین هدف بحث اصلاح تصویر ایران در ذهن مخاطب خارجی است.

رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی با بیان اینکه «ما در عرصه فرهنگی وظیفه رسالت گفتمان انقلاب اسلامی و معرفی ایران امروز و ارائه تصویر الهام بخش از ایران را در دستور کار خود داریم» تصریح کرد: در کنار آن باید بررسی کنیم که تصویر ایران در منطقه و جهان چگونه است و باید واکنش‌ها را اصلاح کنیم. ما به هر حال نیازمند شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها، ضعف‌ها و قوت‌ها در منطقه هستیم. با شناسایی و ترکیب این چهار متغیر باید برنامه‌ عمل استراتژیک داشته باشیم و اگر می‌خواهیم در ذهن و قلب مردم تحولی ایجاد کنیم باید در دیپلماسی عمومی اقدامات اثرگذاری را انجام بدهیم. ممکن است در مقام عمل نیروهای مداخله‌گری در محل برای ما ایجاد مشکل کنند اما ما با توجه به اصل آینده‌نگری و نیز برنامه‌ریزی استراتژیک می‌توانیم در این راستا موفق باشیم.

فلاحت‌پیشه یادآور شد:‌ در ایران دین از فرهنگ جدا نیست و دین جزء فرهنگ ایران است ما هرگز نمی‌توانیم ایران را بدون آن تصور کنیم. ما در حوزه دیپلماسی عمومی بر روی فرهنگ دینی نیز کار می‌کنیم. یکی از استوانه‌های مهم در دیپلماسی عمومی این است که ما بتوانیم طرف مقابل را به فرهنگ خود علاقه‌مند کنیم.در دنیای امروز کشوری قدرتمند است که صاحب هم قدرت نرم و هم قدرت سخت باشد.

وی افزود: اینکه ما بخواهیم از قدرت نرم خود در حوزه دیپلماسی عمومی نهایت استفاده را ببریم نیاز به کارهای جدی‌تری نسبت به آنچه در گذشته داریم را دارد. ما می‌توانیم از داشته‌های فرهنگی خود، از فضای ادبی و شعرای خود همچون حافظ و سعدی بهره ببریم و بخش قابل توجهی از فرهنگ این سرزمین را با آن مضامین و به دیگران عرضه کنیم ولی ابتدا باید اجزاء فرهنگی کشور مقابل را بشناسیم و پس از آن به معرفی فرهنگ خود که مثلا در اینجا به عنوان یک اقدام می‌تواند برگرفته از فضای ادبی ما باشد بپردازیم. ما باید از افرادی که در فرهنگ آن‌ها بزرگ شده‌اند بهره ببریم و با کمک آنها فرهنگ خود را به آن‌ها عرضه کنیم در کل ما نیازمند به یک اتاق فکر دیپلماسی عمومی در داخل کشور هستیم.

دیپلماسی عمومی ما متاثر از روابط سیاسی و در عین حال تلطیف کننده آن است

وی تاکید کرد: ما در دیپلماسی عمومی باید موضوعات محل بحث خود را مشخص کنیم. بر روی فرصت‌هایی که در سایر کشورها داریم باید سوار شویم و از داشته‌های خود از هر طریقی همچون آموزش زبان، برگزاری نشست‌ها و سمینارهای فرهنگی، تبادلات دانشجویی و همچنین از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باید بهره ببریم. ما در عرصه دیپلماسی عمومی می‌توانیم از تاریخ و فرهنگ کشور خود نهایت بهره را ببریم تا سایرین با فرهنگ ما آشنا شوند. ما باید دیپلماسی عمومی خود را در قالب یک برنامه عرضه کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بعضی از موضوعات، موضوعات روز جهان است ولی شاید ما هرگز در دیپلماسی عمومی به آن فکر و توجه نکرده باشیم. موضوعاتی همچون محیط زیست که بحث امروز جهان است. ما باید بر روی این عرصه طرح موضوع کنیم. همچنین یکی دیگر از مسائل روز بحران کم آبی در جهان و هدایت و مدیریت آن است.

وی گفت: ما در کشور راهکارهای تاریخی همچون حفر قنات را داشته‌ایم که خیلی از کشورها با این موضوع آشنا نیستند. سد سازی در علم نوین مهندسی اگرچه کارآمدی‌های فراوانی داشته است ولی به بیان خود دست اندرکاران این حرفه در خیلی موارد ساخت سد سبب هدر رفتن آب به واسطه تبخیر آن می‌شود در حالی که قنات نه تنها سبب نمی‌شود آب به هدر برود بلکه مزیت‌های فراوان دیگری نیز دارد.


دیپلماسی عمومی در جهان
فلاحت پیشه تاکید کرد: یک موضوعی که در دیپلماسی عمومی اهمیت زیادی دارد این است که دیپلماسی عمومی ما متاثر از روابط سیاسی است، یعنی اگر روابط سیاسی خوبی با یک کشوری داشته باشیم در آن کشور دیپلماسی عمومی ما راحت‌تر مسیر خود را می‌پیماید. بعضا در کشورهایی که اینگونه نیست طرف مقابل از روش‌هایی کاملا حرفه‌ای در مقابل دیپلماسی عمومی ما ایستاده یا آن را کم اثر می‌کند و البته یکی از هنرهای دیپلماسی عمومی نیز عرضه خود در اینگونه شرایط نامساعد است. ما در دیپلماسی عمومی باید داستان ایران را بگوییم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در خیلی از موضوعات باید برای خود برند سازی جهانی داشته باشد. ما در حوزه‌هایی همچون ادبیات کلاسیک،‌ شعر، اخلاق،‌ عرفان، هنر و خیلی از موضوعات دیگر می‌توانیم در جهان برند باشیم و در دیپلماسی عمومی از آن بهره ببریم. ما اگر بتوانیم در موضوعات مختلف در جهان گروه مرجع شویم خیلی از مسائل را راحت‌تر می‌توانیم پیش ببریم.

رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی ادامه داد: کشورهایی در جهان در موضوعاتی به عنوان گروه مرجع برای مخاطبان شناخته می‌شوند با ابزارهای مختلف. و همین کشورها در خیلی موارد مباحثی را طرح می‌کنند که ناصحیح است ولی می‌بینید که خیلی‌ها حرف او را باور می‌کنند. شعار سیاست خارجی ما استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است در این شعار یک دنیا معنا نهفته است ما در حوزه سیاسی حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و صاحبان زر و زور بر اساس این اصل به خوبی می‌دانند که طرف ایرانی چه در دستگاه سیاسی و چه در دستگاه دیپلماسی عمومی پذیرای زورگویی نیست.

رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی ادامه داد: در مذاکرات1+5 حرف ما برد- برد بود در مذاکرات و تعاملات بین فرهنگی نیز حرف ما همین است. ما باید در دیپلماسی عمومی به دنبال کنسرسیوم‌های فعال بین فرهنگی باشیم؛ یعنی بر اساس ظرفیت‌های سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی بین‌المللی موضوعات خود را بیان کنیم و واقف باشیم که تک صدایی جواب نمی‌دهد. اگر با سایر کشورها و نهادهای فرهنگی بین المللی در چارچوب منافع ملی خود و نظام و در موضوعات مورد علاقه و روز جهان که مورد اقبال افکار عمومی جهان نیز است همکار شویم تاثیر بیشتری خواهیم گذاشت.

وی تاکید کرد: در دیپلماسی عمومی ما باید از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نهایت استفاده را بکنیم؛ جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از نهادهای بین‌المللی فعال است و سالانه حق عضویت پرداخت می‌کند و ما باید از این بستر برای ترویج دیپلماسی عمومی خود بهره ببریم.

یکی از منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران قرآن کریم است

فلاحت پیشه تصریح کرد: یونسکو یک برند و فرهنگ شناخته شده در جهان است ما در خیلی از موضوعات با این سازمان هم علاقه هستیم و می‌توانیم دستاوردهای خود را در قالب بسته‌های یونسکو عرضه کنیم و این می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. یونسکو تقویم سالیانه‌ای دارد که روزهای جهانی همچون روز فلسفه، آب، خانواده، شعر و خیلی از مسائل دیگر در این تقویم نامگذاری شده است ما در تمام این مسائل حرف برای گفتن داریم. یکی از منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، قرآن کریم است ما می‌گوییم قرآن معجزه است و از این معجزه می‌توانیم در قدرت نرم بهره ببریم، قرآن 1400 سال پیش برای جهانیان عرضه شده است و در آن مضامین مختلفی آمده که به زبان امروز قابل عرضه برای افکار عمومی در جهان است. برای نمونه وقتی در آیات الهی خداوند می‌فرماید ... بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید... این یعنی همان بحث " توسعه پایدار" که بحث روز یونسکو و سازمان ملل است و یا مثال‌های زیاد دیگری که اهل فن بدان واقفند و باید استخراج و به زبان فهم بین الملل عرضه به روز شود. ما در این عرصه می‌توانیم حرف زیادی برای گفتن داشته باشیم.

رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی اضافه کرد: بسیار خوب است که ما یک نمایشگاهی از علم در قرآن ارائه کنیم و گفته‌ای علمی را از قرآن استخراج و به نمایش عموم بگذاریم. یکی از مشکلات ما در دیپلماسی عمومی این است که ما این فضاها را بدین شکل مورد توجه قرار نمی‌دهیم و دستگاه‌های ما با این رویکرد تخصصی مرتبط با دیپلماسی عمومی کشور در این عرصه ورود پیدا نکرده‌اند.خیلی از کشورهای جهان امروزه موسسات، مراکز و آکادمی‌های علمی و تخصصی در حوزه دیپلماسی عمومی دارند و در این عرصه مشاوره می‌دهند ولی ما به این حوزه ورود پیدا نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل روز در دیپلماسی عمومی مسائل روز جهان در موضوعاتی نظیر مباحث مرتبط با خانواده و فرزندان است ما در این رابطه حرف بسیار زیادی برای گفتن داریم یا مثلا خیلی از کشورهای آفریقایی در مباحث ابتدایی بهداشتی به دنبال یادگیری و آموزش هستند ما می‌توانیم از طریق وزارت بهداشت و تهیه بروشورها یا بسته‌های آموزشی با برند ایرانی آن‌ها را کمک کنیم و همین می‌تواند بخشی از قدرت نرم دیپلماسی عمومی ایران باشد. افرادی که می‌خواهند در دیپلماسی عمومی وارد شوند باید دانش بین رشته‌ای داشته باشند و فرصت‌های مختلف را بشناسند. دنیای غرب اکنون از مادیات پر شده است و ما می‌توانیم با طرح مباحثی همچون عرفان، فلسفه و دین آن چیزی که فضاهای آن در نزد ایشان خالی است را پرکنیم و الگویی از خود به جهان ارائه بدهیم. نمونه دیگر کلیات دیوان سعدی است که یکی از کتاب‌هایی است که می‌تواند در دیپلماسی عمومی به ما کمک زیادی کند چرا که سعدی یکی از بزرگترین جامعه شناسان تاریخ بوده و هست و ما از این ظرفیت بزرگ که در یونسکو نیز ثبت شده است می‌توانیم به زبان ساده بهره ببریم و مردم جهان را با مباحث دنیا آشنا کنیم.

وی ادامه داد: ما در دیپلماسی عمومی به افراد ناتوان و کم توان توجه زیادی نکرده‌ایم. چه اشکال دارد که ما کلیات دیوان سعدی را به خط بریل تهیه کنیم و آن را در یک روز خاص مثلا روز عصای سفید در تقویم یونسکو و با همکاری و برند یونسکو برای این گروه از مخاطبان عرضه کنیم که علاوه بر یک اقدام انسانی در حوزه دیپلماسی عمومی با استفاده از این قدرت نرم در افکار عمومی بسیار اثرگذار نیز باشیم.

وی گفت: ما در سخنان سعدی این شعر را داریم که بنی آدم اعضای یکدیگرند این همان تفکر جهان وطنی است که می‌توانیم در دیپلماسی عمومی از آن بهره ببریم و افکار عمومی را به سمت خود جلب کنیم. وظیفه ما در دیپلماسی عمومی معرفی خودمان است. ما در آفریقای جنوبی مباحث مشترکی همچون بحث نلسون ماندلا را داریم. ریاست محترم جمهوری ما در سازمان ملل بحث جهان عاری از خشونت را مطرح کردند و همین شعار می‌تواند برای ما یک برند باشد و باید در حوزه دیپلماسی عمومی بر روی آن کار کنیم. نگاه‌مان را باید بر حوزه‌های کاری رایزن فرهنگی امروز عوض کنیم مراکز مطالعات فرهنگی ایران را با طرف مقابل باید پیوند بدهیم و ارتباط کاری مراکز دانشگاهی خود را باید در بین تمام کشورهایی که می‌خواهیم با آن‌ها تعاملات فرهنگی داشته باشیم افزایش بدهیم و فراموش نکنیم که ما برای وصل کردن آمده‌ایم. ما در آفریقای جنوبی می‌توانیم از ظرفیت گردشگری نیز استفاده کنیم در هفته‌های گذشته هیئتی از آفریقای جنوبی برای بازدید کوتاهی به ایران آمدند که آن‌ها از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به شهرهای ابیانه، اصفهان و کاشان سفر کردند و در آن جا موضوعاتی که توجه آن‌ها را جلب کرد معماری، غذای ایرانی و طبیعت بود که ما می‌توانیم از این ظرفیت‌ها بهره ببریم. ما اگر می‌خواهیم یک کار قوی و اثربخش داشته باشیم باید از تمامی ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد بهره ببریم و همواره قبل از مطرح کردن مباحث مختلف با طرف خارجی باید بسترهای آن را آماده کنیم.

دیپلماسی عمومی و سیاسی دو بازوی متحد همدیگر هستند

فلاحت پیشه تاکید کرد: ما در دیپلماسی عمومی بهترین حرف را باید در زمان و بستر مناسب آن بزنیم چرا که اگر اینگونه نباشد ممکن است بازی را ببازیم. در برنامه توسعه نظام و آموزش و پرورش ما این ضعف را داریم که بچه‌های ما با دیپلماسی عمومی آشنا نمی‌شوند. دیپلماسی عمومی و سیاسی دو بازوی متحد همدیگر هستند که باید در صحنه بین‌المللی از هر دو نوع دیپلماسی کمک بگیریم تا کشتی ایران را که در دریای پرتلاطمی امروز در حرکت است از هر جهت مصون بداریم. دستگاه دیپلماسی عمومی و دستگاه سیاسی باید دقیقا متوجه باشد که چگونه رفتار کند. اکنون مسأله عربستان یکی از مسائلی است که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است و ما باید در دیپلماسی عمومی برنامه‌هایی برای این موضوع داشته باشیم. در دیپلماسی عمومی ما باید به عنوان یک ضربه گیر و باز کننده مسیر در این جا عمل کنیم تا این کشتی در این دریای پرتلاطم حفظ شود. در شرایط پسا تحریم نیز دیپلماسی عمومی بسیار تاثیرگذار است. ما در دیپلماسی عمومی همچون یک سرباز باید همواره آماده باشیم. اکنون با اتفاقاتی که در برجام رخ داده است فضای بازی برای دیپلماسی عمومی به وجود آمده است که باید از آن بهره ببریم. قبلا در تفکر جهانی و نزد بیشتر دولت‌های خارجی این گونه بود که هرگز نباید یک فکر و اندیشه مثبت از ایران را به مردم خود نشان دهند و خوشبختانه اکنون این موضوع تا حدودی کم رنگ‌تر شده والبته همواره باید بدانیم در دیپلماسی عمومی حساب دولت‌ها را باید از ملت‌ها جدا کنیم.

رایزن فرهنگی باید خود را وقف منافع کشور خود در محل ماموریتش کند

وی یادآور شد: روابط سیاسی ما با آفریقای جنوبی روابط خوبی است و گفت‌وگویی که با مقامات فرهنگی آن داشته‌ایم مبین آن بوده است که فضای خوبی را برای عرضه دیپلماسی عمومی در این کشور داریم و در عین حال باید از فرصت‌هایی همچون دانشگاه‌ها، هنر، نمایشگاه کتاب و موضوعات دیگر فرهنگی بهره فراوان را ببریم. یکی از چالش‌هایی که شاید در آفریقای جنوبی با آن روبرو باشیم مربوط به حوزه اقدامات دینی مجموعه‌های مرتبط با کشورهایی است که در منطقه با آنها مشکل داریم ولی باید بدانیم که دولت آفریقای جنوبی نیز خود بر روی مباحث دینی کنترل دارد. در آفریقای جنوبی ما در مسائل دانشگاهی و فرهنگی مانعی نداریم ولی همانگونه که ما در داخل کشور با بحث کمبود بودجه روبرو هستیم در مورد مسائل فرهنگی و لجستیک نیز در خارج از ایران با محدودیت‌هایی روبرو هستیم. ما برای اینکه در این عرصه موفق شویم باید تجربیات قبلی را با اقدامات فعلی پیوند بزنیم. رایزن فرهنگی باید خود را وقف منافع کشور خود در محل ماموریتش کند گاهی حتی این موضوع در رابطه با خانواده‌های ما هم مصداق دارد. باید از پتانسیل ایرانی‌های مقیم آفریقای جنوبی نیز بهره ببریم. طبقات اجتماعی و اقتصادی خوبی از ایرانیان در این سرزمین زندگی می‌کنند. ما باید در آفریقای جنوبی یک تصویر مناسبی از ایران امروز به مخاطب ارائه بدهیم که در ذهن مخاطب بنشیند و آن تصویر باید در راستای منافع نظام باشد و این شعار ما در دیپلماسی عمومی است. ما در دیپلماسی عمومی باید ببینیم که دیگران در این عرصه چه اقداماتی انجام داده‌اند و باید کارکردهای رقبای فرهنگی خود را رصد کنیم. در دیپلماسی عمومی ما باید همواره سواد خود را در رابطه با اقدامات روز و دانش تخصصی این رشته افزایش دهیم. به همین منظور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ما یک مجله الکترونیک با عنوان "دیپلماسی عمومی در جهان" را مدتی است در دستور کار خود داریم و چند شماره از آن نیز عرضه شده است و در آن بر روی این حوزه تخصصی و ارائه مطالب مفید و مرتبط با این دانش بین رشته‌ای برای علاقمندان اطلاعات مفیدی را ارائه کرده‌ایم.

رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی در ادامه با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و غربی مبنی بر معرفی چهره اسلام و با بیان اینکه ما در دیپلماسی عمومی باید به این نامه توجه زیادی داشته باشیم، گفت: این نامه در قالب یک اقدام دیپلماسی عمومی و یک گفتمان جهانی طرح شده است و برای اینکه ذهن مخاطب و به خصوص مهمترین قشر آن‌ها یعنی جوانان تحت تاثیر قرار بگیرد باید ذهن مخاطب را متوجه واقعیت این نامه کنیم. باید در گفتمان‌های خود از آن بهره ببریم این نامه یک اقدام فرهنگی به زبان نرم است. نامه به زبان‌های مختلف ترجمه شده است اما اگر می‌خواهیم اثربخشی آن بیشتر باشد باید مباحث مصداقی و مطابق با درک فرهنگ کشورها را از این نامه استخراج و عرضه کنیم در این راستا دستگاه دیپلماسی عمومی باید وارد شود و این البته کار ساده‌ای نیست، چرا که بستر فرهنگی کشورها با هم متفاوت هستند و یک تیم و گروه متبحر باید در این عرصه وارد شود تا این گفتمان به حالت مصداقی عرضه شود. مجددا تاکید می‌کنم که وظیفه ما در حوزه دیپلماسی عمومی آن است که ذهن مخاطب خارجی را با بهره مندی از تمامی فرصت‌ها نسبت به کلیت ایران اسلامی متوجه و اصلاح سازیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار