کد خبر: 766140
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰
واكنش معكوس سكه و دلار در روز اجراي برجام
در‌ حالي اعلام شده بود با اجراي برجام دلار و طلا ارزان خواهند شد كه قيمت‌هاي درج‌ شده در تابلوي صرافي‌ها حكايت از صعودي شدن مدار قيمت‌ها دارد.
به گزارش «جوان» در حالی که انتظار می‌رفت بیشترین و سریع‌ترین تأثیر برجام در بازار دلار رخ بدهد اما روز گذشته با واکنش منفی مواجه شد، به نحوی که ابتدا حواله‌های ارزی با افزایش قیمت مواجه هستند و سپس بازار تهران قیمت بالاتری نسبت به روز گذشته تجربه کرد.
به گزارش تسنيم، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان و فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با قرائت بيانيه‌اي مشترك، به‌صورت رسمي آغاز «روز اجراي» برجام را اعلام كردند.  از آنجا كه ايران به تعهدات خود عمل نموده است، دیروز تحريم‌هاي مالي و اقتصادي ملي و چندجانبه مربوط به برنامه هسته‌اي ايران منطبق با برجام برداشته شد.
 با اجرايي شدن برجام و لغو تحريم‌ها بازار سرمايه و ارز در داخل كشور فوراً واكنش نشان داده و مدار صعودي را پيش گرفتند، البته شاخص بورس كه با شروع معاملات صبح ديروز طي 40 دقيقه اول، بيش از هزار واحد رشد كرده بود، از ساعت 9:35 نزولي شد و سرانجام به 65 هزار و 424 واحد رسيد.
 ولي در بازار ارز قيمت‌ها روند صعودي را در حالي طي مي‌كنند كه دولتي‌ها قبلاً اعلام كرده بودند با اجراي برجام دلار ارزان خواهد شد.
بر همين اساس، دلار كه روز شنبه در بازار 3 هزار و 580 تومان هم قيمت خورده بود ديروز با اجراي برجام 3 هزار و 635 تومان قيمت خورد و پيش‌بيني مي‌شود باز هم تغييراتي در مدار افزايشي داشته باشد.  خبرهاي رسيده از بازار حكايت از تلاطم شديد در قيمت‌ها دارد. برخي از صراف‌ها مي‌گويند اعلام اخباري مانند تداوم تحريم‌هاي غيرهسته‌اي و همچنين اجازه رئيس‌جمهور امريكا براي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران از جمله دلايل افزايش قيمت‌هاست.
يكي از صراف‌هاي خيابان فردوسي مي‌گويد، افزايش قيمت درهم امارات و كاهش قيمت نفت از مهم‌ترين دلايل افزايش قيمت دلار در روز جاري مي‌باشد.
صراف ديگري درباره تأثير برجام بر بازار ارز اين‌طور مي‌گويد كه هنوز كاري انجام نشده كه دلار ارزان شود، بايد ابتدا قيمت اجناس كاهش يابد سپس منتظر ارزاني بود.
 يكي ديگر از فعالان بازار ارز از شلوغي معاملات خريد و فروش ارز مي‌گويد و تأكيد دارد كه صراف‌ها بيشترين خريداران دلار در بازار هستند.  ديروز نرخ دلار در تابلوي صرافي‌ها 3 هزار و 635 تومان درج شد، اما احتمال تغيير اين قيمت وجود دارد. همچنين صرافي‌ها يورو را با نرخ 3 هزار و 920 تومان و پوند را با نرخ 5 هزار و 180 تومان به متقاضيان در بازار آزاد، فروش رساندند.
 ديروز در بازار سبزه‌ميدان نرخ هر گرم طلاي 18عيار 94 هزار و 170 تومان اعلام ‌شد، ضمن آنكه در بازارهاي جهاني هر اونس طلا هزار و 89 دلار قيمت خورد. ديروز سكه‌فروش‌هاي سبزه‌ميدان هر قطعه سكه تمام‌بهار آزادي طرح جديد را 926 هزار تومان، سكه تمام‌بهار آزادي طرح قديم را 925 هزار تومان، نيم‌سكه بهار آزادي را 467هزار تومان، ربع‌سكه بهار آزادي را 254 هزار تومان و سكه يك‌گرمي را 172هزار تومان فروختند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار