کد خبر: 765091
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهد بخشی از آلودگي كلان‌شهرها ناشي از تردد خودروها در سطح شهر است و از راه‌هاي كاهش تردد مردم در سطح شهر، كاهش مسير براي سوخت‌گيري خودروها يا افزايش جايگاه‌هاي سوخت است. با توجه به پراكندگي جايگاه‌هاي سوخت و ميزان توقف در ترافيك جايگاه‌ها هر فرد براي سوخت‌گيري به اجبار مسافتي اضافي مي‌پيمايد كه خود باعث ترافيك و آلودگي هوا مي‌شود. با توجه به میانگین سوختگیری هر خودرو به میزان 20 لیتر، روزانه حدود 100 هزار خودرو به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کنند که پراکندگی آنها، میزان توقف در ترافیک و جایگاه‌ها و مسافت اضافی طی شده یکی از عوامل اصلی ایجاد ترافیک و مصرف بنزین اضافی است.
راضیه کشاورز

آنچه مسلم است اینکه با توجه به اتلاف وقت، صرف هزینه و آلودگی محیط زیست، بخش هنگفتی از سرمایه‌های ملی هدر می‌رود، و نگران‌کننده‌تر آنکه جایگاه‌های سوخت موجود به خاطر قدیمی بودن و عدم بهره‌گیری از نوآوری‌های این صنعت، آلوده‌ترین نقاط شهرهای آلوده هستند و تهدید جدی برای سلامتی شهروندان است.از سوی دیگربه دلیل عدم توجیه اقتصادی، سرمایه گذاران علاقه‌ای برای ساخت جایگاه بزرگ در شهر ندارند در حالی‌که آمار خودروها هر روز بیشتر می‌شود و عدم تعادل آن با تعداد نازل‌های بنزین نگرانی‌های یادشده را تشدید می‌کند. در همین راستا و به منظور رفع معضلات ذکر شده، طرح ساخت جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان، برای نخستین بار در کشور در شهر اصفهان به تعداد 50 جايگاه نیز با حمايت شهرداري اصفهان و در راستای بهبود کیفیت هوای شهر در حال انجام است. این مینی پمپ بنزین‌ها در راستاي كاهش آلودگي هوا با ايده‌هاي نو به اصفهان آمده‌اند.

جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان مطابق با استانداردهای روزدنیا

شهردار اصفهان در گفتگو با "جوان" به اهداف اجرای طرح ساخت جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان در شهر اشاره و تصریح می‌کند: چند هدف عمده و کلی در این زمینه دنبال شد که مهمترین آنها صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی به دلیل کاهش سفرهای درون شهری و ترددهای اضافه برای سوختگیری، کمک به کاهش آلودگی هوا به علت تجهیز جایگاه‌ها به سیستم بازیافت بخارات بنزین که در طولانی مدت موجب کاهش آمار بیماری‌ها خواهد شد، کاهش زمان سوختگیری و به تبع آن کوتاه شدن صف جایگاه‌ها است.
مهدی جمالی‌نژاد ادامه می‌دهد: این جایگاه‌ها در بحث زیست‌محیطی به دلیل بهره‌مندی از سیستم بازیافت بخارات بنزین موجب جلوگیری از انتشار بخارات بنزین و سایر آلاینده ها در محیط جایگاه خواهد شد و نیز با کاهش مسیر تردد و سفرهای درون شهری که به قصد سوختگیری انجام می‌شوند، تاثیر به‌سزایی در کاهش مصرف اکسیژن و تولید گازهای سمی از قبیل منوکسیدکربن دارند.
شهردار اصفهان به بیان ویژگی های جایگاه‌های کوچک و مدرن بنزین اشاره می کند و می گوید: ویژگی های خاصی بر اساس استاندارد های روز دنیا در این پمپ ها پیش بینی شده که می توان به نیاز حداقلی به زمین، متناسب بودن طرح جایگاه‌ها با سیما و منظر شهری، اجرای سریع، جلوگیری از انتشار بخارات بنزین از باک خودروها و نیز از مخزن جایگاه‌ها و همچنین عدم ریزش بنزین، بالا بودن ضریب ایمنی، انطباق با استانداردهای روز دنیا، بهره‌مندی از سیستم پردازش‌کننده کیفی و کمی بنزین به صورت آنلاین و مستمر با مرکز و ارتباط آن با مراکز پخش فرآورده‌های نفتی که امکان اعمال مدیریت کیفی بر عرضه سوخت را فراهم می‌کند و همچنین ایجاد اشتغال برای 150 نفر در مرحله اول و 230 نفر پس از عملیات اجرایی و دائم که در شرایط بیکاری موجود قابل توجه است ،اشاره کرد.

احداث جایگاه‌های توزیع سوخت در 27 نقطه شهر اصفهان

امروزه برای همگان واضح است که عدم مکان‌گزینی بهینه مراکز خدمات شهری در بیشتر کلان‌شهرها چه معضلات عظیمی در رفت و آمدهای داخل شهر ایجاد کرده و حجم بالای تردد شهروندان و سفرهای بی مورد و مکرر تا چه اندازه بر مشکلات زیست محیطی و ترافیکی افزوده است. لذا با توجه به مسائل و مشکلات ذکر شده، مکان‌گزینی صحیح مراکز خدمات شهری می‌تواند جابجایی روزانه را روان‌تر و ضمن صرفه‌جویی‌ اقتصادی از اتلاف وقت شهروندان جلوگیری کرده و محیط زیست سالم و زندگی مطلوبی که مورد نظر برنامه‌ریزان شهری است را به ارمغان بیاورد.شهردار اصفهان در این خصوص اظهار می کند: جانمایی نقاط مناسب برای احداث جایگاه‌های توزیع سوخت کوچک شهری با تشکیل تیمی متشکل از کارشناسان معاونت‌های حمل و نقل و ترافیک و خدمات شهری اصفهان، نمایندگان شهرداری‌های مناطق 15‌گانه، سازمان محیط زیست و شرکت پخش فرآورده‌های نفتیانجام شده است.وی ادامه می دهد: در گام نخست به بررسی بیش از 200 نقطه پیشنهادی پرداخته شده که پس از ممیزی‌های متعدد، در نهایت تعداد 27 نقطه تایید و در دستور کار قرار گرفته است.جمالی نژاد تصریح می کند:هم اکنون در 20 نقطه کار احداث جایگاه تمام و جایگاه‌ها آماده بهره‌برداری هستند.وی یادآور می شود:در انتخاب مکان این جایگاه‌ها عواملی چون حجم تردد وسایل نقلیه موتوری، بافت جمعیتی، تعداد جایگاه‌های فعال فعلی، حجم ترافیک در ساعات مختلف شبانه روز، تراکم مراکز جذب سفر و به خصوص وجود زمین‌هایی که امکان ایجاد جایگاه‌ها به لحاظ استانداردهای گوناگون در آن وجود داشته است مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی کارشناسان، هر هکتار جنگل در مدت یک سال 2.5 تن اکسیژن تولید می‌کند؛ این در حالی‌ست که می‌توان به ازای هر کیلومتر کاهش تردد غیرضروری در شهر، سالانه معادل میزان اکسیژن تولیدی 0.2 هکتار جنگل در مصرف اکسیژن صرفه‌جویی کرد که در صورت در نظر گرفتن 5 کیلومتر مسافت اضافی برای هر بار سوختگیری این عدد به ازای هر جایگاه نزدیک به یک هکتار می شود.صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی به دلیل کاهش سفرهای درون شهری و ترددهای اضافه جهت سوخت‌گیری، کمک به کاهش آلودگی هوا به علت تجهیز جایگاه‌ها‌ به سیستم بازیافت بخارات بنزین که در طولانی‌مدت موجب کاهش آمار بیماری‌ها خواهد شد و کاهش زمان سوختگیری و به تبع آن کوتاه شدن صف جایگاه‌ها، مهم‌ترین اهداف اجرای طرح احداث جایگاه‌های کوچک سوخت رسان در اصفهان به شمار می‌روند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار