کد خبر: 761157
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
قاسم غفوري

پس از مواضع جمهوري اسلامي ايران از جمله اعضا تيم هسته‌اي مبني بر اينكه مصوبه كنگره و اوباما در باب رواديدها نقض برجام است، جان كري وزير امور خارجه آمريكا در نامه‌اي ادعاي اقدام آمريكا براي عدم نقض برجام را سر داده و حتي راهكارهايي نظير ويزاي تجاري 10 ساله را مطرح كرده است.

در باب مصوبه كنگره آمريكا يك نكته كليدي وجود دارد و آن اينكه اين مصوبه صرفا براي ايرانيان و محدود شدن سفر آنها به آمريكا نمي‌باشد كه كري ادعاي صدور گذرنامه تجاري 10 ساله را مطرح مي‌كند بلكه اتباع 38 كشور كه با آمريكا منع رواديد دارند اگر در طول 5 سال اخير و بعد از اين به ايران سفر داشته ديگر شامل منع رواديد نمي‌شوند و با محدوديت و نظارت مواجه مي‌شوند. اين يعني اينكه هيچ گردشگر و تاجري به ايران نيايد كه عملا همان تحريم است .در باب نامه كري يك نكته مهم وجود دارد و آن اينكه وي ادعا دارد كه آمريكا قانون را چنان اجرا مي‌كند كه به برجام لطمه وارد نشود اين امر چند نكته كليدي دارد:

نخست آنكه قانون مصوب آمريكا براي بلند مدت مي‌باشد و بر اساس قوانين آمريكا هيچ كس تا سالها نمي‌تواند آن را ابطال سازد چنانكه اكنون سران آمريكا ادعا دارند كه به دليل مسائل قانوني نمي توانند تحريم ها را بردارند و صرفا تعليق مي‌كنند. نكته اينجاست كه دولت اوباما يك سال حيات دارد و صرفا تعهدات آن مبني بر اينكه اجازه نقض برجام را نمي‌دهد يك سال دوام دارد و رئيس جمهور بعدي آمريكا به راحتي مي‌تواند اين امر را رد و قانون را عليه ايران اجرا سازد.

دوم آنكه مصوبه كنگره و اوباما شايد در ظاهر تاثيري بر اقتصاد و تحريم ايران نداشته باشد اما بار رواني آن عملا پيامدهاي منفي بسياري به همراه دارد. هر فرد و تاجري كه بخواهد به ايران سفر كند با اين ملاحظه كه ديگر نمي تواند به آمريكا سفر كند عمل قيد سفر و يا روابط اقتصادي با ايران را خواهد زد. اين يعني ادامه تحريم‌ها و همان جمله كري كه در گذشته گفته بود بنياد تحريم‌ها دست نمي خورد. آمريكا با اين قوانين ، يا اقداماتي نظير تحريم حزب‌الله، سوريه مسئله حقوق بشر و آزمايش‌هاي موشكي ايران ابعاد جديد تحريم عليه ايران را اعمال مي‌كند در حالي كه در ظاهر ادعا دارد تحريم‌ها تعليق شده است.

در نامه كري آمده اين تغییرات جدید برای کسب روادید که در کنگره تصویب شده است و دولت اختیار توقف اجرای آن را دارد، به هیچ وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود بر طبق برجام را اجرا کنیم، و ما [این تغییرات را] به گونه‌ای اجرا می‌کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند. بدین منظور ما بالقوه ابزارهای متعددی را در اختیار داریم، شامل [صدور] ویزاهای تجاری ده ساله چند بار ورود، برنامه‌هایی برای تسریع در [صدور] ویزاهای تجاری و اختیار توقف اجرای قانون که طبق این مصوبه جدید به ما داده شده است.

نكته مهم در اين جملات ، واژه «منافع اقتصادی مشروع ایران » است. اين واژه داراي ابهام بسياري است چرا كه مشروع از نظر ايران و آمريكا كاملا متفاوت است. آمريكا هر اقدامي را كه به توسعه هسته‌اي، موشكي و آنچه حمايت ايران از تروريسم و رفتارهاي ثبات زدا در منطقه مي‌نامد رفتار غير مشروع مي‌داند لذا قطعا محدوديت‌ها و تحريم را به اين بهانه ها اعمال مي كند. واژه مشروع راه فرار آمريكا است كه با زيركي در نامه كري قرار گرفته است.

واهي بودن ادعاي كري را در سخنان ساير مقامات آمريكا مي‌توان مشاهده كرد.«آدام زوبین» معاون امور تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا که چند روز اخیر در نشست ویژه اندیشکده شورای آتلانتیک حضور داشت

با اشاره به برخی تحریم‌های دیگر بر ایران گفت: «مهیا شدن تجارت با ایران با نهایی شدن این موضوع فرق دارد. با ایران قرارداد بستن قبل از روز اجرا موجب تحریم می‌شود و من به کسانی که قصد داد و ستد با ایران را دارند توصیه می‌کنم با کارشناسان مشورت کنند. این را بگویم که این توافق تاثیری بر تحریم‌های غیر مرتبط با این موضوع که موجب شده فعالیت‌های ایران را در منطقه و در تمامی جهان مختل کرده ندارد. ما به تداوم حمایت ایران از تروریسم و فعالیت‌های بی‌ثبات ساز منطقه، موضوع حقوق بشر و برنامه موشکی آن‌ها مواجهه می‌کنیم و بر این اساس تحریم‌های سنگین بر سپاه پاسداران، نیروی قدس سپاه و برخی مقام‌های ارشد آن‌ها و البته حزب‌الله لبنان گروه تروریستی بین‌المللی که ایران حامی آن است، به قوت خود باقی خواهد ماند.» اين نوع كلمات نشان مي‌دهد كه آمريكا از يك سو به دنبال استمرار تحريم‌هاست و از سوي ديگر به دنبال اجراي سناريوي حذف توان دفاعي و منطقه‌اي ايران در لواي نام مقابله با تروريسم و تهديدات منافع آمريكاست

سوم آنكه اين مصوبه يك نكته كليدي ديگر دارد و آن قرار دادن ايران در ليست كشورهاي خطرناك و حامي و گرفتار تروريسم است يعني ايران برابر با عراق و سوريه‌اي شده كه با شديدترين بحرين‌هاي امنيتي مواجه هستند و تروريسم در آنها موج مي‌زند. قرار داشتن ايران در اين ليست يعني ايجاد هراس از ايران در جهان كه از يك سو بر معادلات تجاري ايران تاثير منفي شديدي دارد و از سوي ديگر انزجار و هراس جهاني از اتباع ايراني در سراسر جهان را رقم مي زند كه تهديدي براي جان اتباع ايراني است. در اصل ايراني‌ها به عنوان تروريست‌هاي بالقوه‌اي معرفي مي‌شوند كه جهان بايد از آنها بترسد. اين امر تبديل شدن ايراني‌ها به شهروند درجه دو و حتي تهديد امنيت كشورها مي‌شود

در يك كلام مسئله مهم در اين مصوبه متهم شدن ايراني به عنوان تروريسم و معرفي ايران به عنوان كانون تروريسم است كه هزينه‌هاي بسياري دارد. اين امر دقيقا توجيه كننده فشارهاي آمريكا بر ايران از سالهاي گذشته و‌ آينده به بهانه امنيت جهاني خواهد بود.

مصوبه اوباما و كنگره بعد از گزارش آمانو كه ايران را به فعاليت‌هاي هسته‌اي مخفي متهم كرده صورت گرفته است. قرار دادن اينها كنار هم و اتهامات مطرح مبني بر حمايت ايران از تروريسم در منطقه برابر با ايجاد هراس از ايران در جهان و توجيه اعمال تحريم‌ها و تهديدات عليه ايران است در حالي در ظاهر ادعاي تلاش براي امنيت آمريكا سر داده مي‌شود.

نكته مهم آنكه هر چند كري در ظاهر نامه اجراي برجام را ارسال مي كند اما فضاي رسانه‌اي غرب براي معرفي ايران به عنوان محور تروريسم و تهديد جهان و برجسته سازي نام ايران در محدوديت‌هاي همچنان فعال است و اين يعني همان ايران هراسي و اقنا افكار عمومي براي تحريم و فشار بر ايران لذا نامه كري به هيچ عنوان با فضاي منفي كه در جهان عليه ايران ايجاد شده قابل رفع نمي‌باشد و نامه كري را بايد حقيقتا يك فريب كاري و لاف دانست

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار