کد خبر: 760710
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
باورش سخت است، اما خيلي از چيزهاي ظاهراً مفيد و سالمي كه مي‌خوريم منشأ بيماري آن هم از نوع خطرناك آن است. مثلاً فكرش را مي‌توانيد بكنيد كه قزل‌آلاي پرورشي، كنسرو گوجه فرنگي و پيراشكي سرطانزا باشد؟
مترجم: بهنام صدقي

بايد گفت نه تنها اينها سرطانزاست، بلكه خوردني‌هاي ديگري هم وجود دارند كه به شدت سرطانزا هستند. 10 ماده غذايي زمينه‌ساز بروز سرطان را با هم مرور مي‌كنيم.

1- هر چيزي كه برچسب «رژيم غذايي» دارد

مواد غذايي رژيمي بيش از آنكه مفيد باشند، براي سلامتي زيان‌آور هستند. اينكه مي‌گويند فلان چيز نوشيدني رژيمي است يا يك وعده غذايي با برچسب كم‌چرب! خيالات است و هيچ واقعيتي در رابطه با اين نوع از مواد غذايي وجود ندارد. اين مواد غذايي ملقب به رژيمي با يكسري افزودني‌هاي شيميايي تركيب شده و حاوي آرد تصفيه شده، شكر و مواد قندي هستند. نتايج تحقيقات انجام شده توسط محققين نشان مي‌دهد كه در اين مواد غذايي رژيمي مقدار زيادي ماده آسپارتام كه رايج‌ترين شيرين‌كننده مصنوعي جايگزين قند است، وجود دارد. بر اساس دستاوردهاي علمي سازمان ايمني غذايي اروپا (سازمان غذا و دارو) اين شيرين‌كننده مصنوعي مسئول ايجاد طيف گسترده‌اي از بيماري‌ها از جمله سرطان، نقص مادرزادي (نقايص هنگام تولد) و مشكلات قلبي است. با اين تفاسير بهتر است مواد غذايي ارگانيك (آلي) را جايگزين مواد غذايي رژيمي كرد.

2- قزل‌آلاي پرورده

اگر در حال خريد قزل‌آلا از فروشگاه يا در حال سفارش آن در رستوران هستيد، از پرورده نبودن آن اطمينان حاصل كنيد. چون قزل‌آلاي پرورده از تركيب هيدروليزات ماهي و روغن ماهي تغذيه مي‌كند. آلاينده‌هاي شيميايي در چربي ماهي ذخيره مي‌شوند، به طوري كه كنسانتره قزل‌آلاي پرورده با كوكتلي خطرناك از جيوه، آنتي بيوتيك‌ها، مقاومت‌كننده‌ها در برابر شعله، آفت‌كش‌ها و ديگر مواد سرطانزا همراه است. قزل‌آلاي پرورده همچنين حاوي 30 برابر ميزان شپش دريايي است كه ماهي قزل‌آلاي وحشي دارد، جالب اينجاست كه بيش از 60 درصد قزل‌آلاي مصرفي در ايالت متحده پرورده است!

3- پيراشكي (دونات)

درجه حرارت بالاي به كار رفته به منظور توليد پيراشكي (دونات)، (درجه حرارت بيشتر از 248 درجه فارنهايت)، موجبات ايجاد ماده آكريل آميد را فراهم مي‌كند. آكريل آميد ايجاد شده در دونات يك ماده شيميايي سرطانزا و خطرناك است و اغلب مي‌توان آن را در سيگار، رنگ و پلاستيك يافت. پروفسور ديل هاتيس، استاد دانشگاه كلارك امريكا در اين باره مي‌گويد: من برآورد مي‌كنم كه آكريل آميد، اين ماده شيميايي هر ساله زمينه‌ساز بروز چند هزار سرطان در ايالت متحده است. چيپس سيب‌زميني و سيب‌زميني سرخ كرده نيز با درجه حرارتي بالغ بر 248 درجه فارنهايت گرم مي‌شود؛ درجه حرارتي كه اين مواد غذايي را به يك نگراني عمده سرطان تبديل كرده است.

4- كنسرو گوجه فرنگي

پوشش بسياري از غذاهاي كنسرو شده حاوي بيسفنول است. بيسفنول يك ماده شيميايي مرتبط با انواع مختلف سرطان، بيماري‌هاي قلبي و آسيب‌هاي روده است. با اين حال گوجه فرنگي‌هاي كنسرو شده به خاطر ميزان اسيديته بالايشان فوق‌العاده خطرناك هستند. سازمان غذا و دارو ايالت متحده بيسفنول را در دهه 1960 به ثبت رسانده است، در حالي كه اين تركيب خطرناك با سرطان و ديگر مسائل جدي مضر براي سلامتي پيوند داده شده است. با اين وجود مي‌توان به اين نتيجه رسيد مطالعاتي كه در اين زمينه سازمان غذا و دارو انجام داده بي‌نتيجه بوده است. حتي گزارشي كه در سال 2013 توسط گروه علمي آكادمي علوم امريكا منتشر شد نشان داد كه بيسفنول مسير عملكرد ژن‌هاي درون مغز موش آزمايشگاهي را نيز تغيير مي‌دهد. بنابراين به راحتي مي‌توان به عمق تأثيرگذاري اين ماده مخرب كه در داخل پوشش غذاهاي كنسرو شده است، پي برد.

5- گوشت فرآوري شده

در حال حاضر سازمان بهداشت جهاني گوشت فرآوري شده را در شاخه سيگار و آزبست طبقه‌بندي كرده است! در ماه اكتبر، سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد كه خوردن گوشت‌فرآوري شده همچون سوسيس، كالباس و ژامبون گوشت باعث بروز سرطان مي‌شود. شواهد و مشاهدات زيادي بر اساس مطالعات و تحقيقاتي كه در اين باره انجام شده، درباره مضرات گوشت فرآوري شده وجود دارد. سازمان بهداشت جهاني با ارائه گزارشي مدعي است كه خوردن حتي 50 گرم از گوشت فرآوري شده در روز (تقريباً دو برش از ژامبون) مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان را تا 18 درصد افزايش دهد.

6- پفيلا (ذرت بوداده)

بر اساس برخي مطالعات انجام شده مشخص شد كه توليدكنندگان ذرت بو داده با عمل پوشاندن اين ذرت‌ها با كيسه‌هاي يك بار مصرف شيميايي موجبات توليد ماده‌اي اسيدي به نام perfluorooctanoic) PFOA) را در اين مواد غذايي فراهم مي‌كنند. سازمان حفاظت محيط زيست، PFOA، اين ماده اسيدي را در دسته مواد سرطانزا طبقه‌بندي كرده و اعلام كرد كه افزايش مصرف اين ماده موجود در ذرت بوداده افزايش ابتلا به سرطان را در پي خواهد داشت. در سال 1993 نيز دكتر فرانك گيلند، در مقاله‌اي كه در نشريه طب كار نوشت، در نوشتار خود بر اهميت اين مطلب تاكيد كرد.

7- ميوه‌ها و سبزيجات كثيف

آزمايش‌هاي متعددي كه تاكنون روي ميوه‌ها و سبزيجات انجام شده نشان داده است كه اگر اين محصولات كثيف باشند، به خصوص اينكه اگر ميوه‌هايي همچون سيب، هلو و توت فرنگي كثيف باشند، حداقل 47 نوع از مواد شيميايي در درون آنها نهفته خواهد بود. نتيجه مطالعات محققان و صاحبنظران اين حوزه حاكي از اين است كه ميوه‌ها و سبزيجات كثيف احتمال ابتلا به سرطان را تا 80 درصد افزايش مي‌دهند.

8- چيپس سيب‌زميني

چيپس سيب‌زميني با موادي همچون چربي‌هاي ترانس، طعم‌دهنده‌هاي مصنوعي و يكسري از مواد نگهدارنده كه بدن اصلاً به آنها نيازي ندارد تركيب مي‌شود. وقتي كه چيپس سيب‌زميني در درجه حرارت بالا به درجه ترد شدن مي‌رسد، ماده‌اي به نام آكريل آميد را كه سرطانزا بوده و در سيگار يافت مي‌شود از خود توليد مي‌كند. با توجه به مطالعات انجام گرفته از سوي سازمان بهداشت جهاني، رابطه بين مصرف چيپس سيب‌زميني و ماده آكريل آميدي كه در درون آن نهفته است، با خطر ابتلا به سرطان‌هاي دهان، حلق، مري، حنجره، كليه، پستان، تخمدان و... بررسي شده است.

9- نوشيدني‌هاي گازدار

مشروبات غيرالكلي گازدار همچون نوشابه با قند و شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي عجين شده‌اند. اين يك واقعيت است كه خوردن اين مقدار از كالري در روز منجر به افزايش وزن و اپيدمي چاقي مي‌شود. با اين حال نوشيدني‌هاي گازدار، قند، شيرين كننده‌هاي مصنوعي و آسپارتام‌ها به عنوان عوامل سرطانزا شناخته شده‌اند. با توجه به مطالعات اخير، آسپارتام‌هاي موجود در نوشيدني‌هاي گازدار خطر ابتلا به تومورهاي سرطاني مغز را افزايش داده و مصرف اين قبيل از نوشابه‌ها خطر ابتلا به انواع سرطان خون از جمله لوسمي، لنفوم، ميلوم و... را در پي دارد.

10- محصولات تغيير‌يافته ژنتيكي

خطرات ناشي از ارگانيسم‌هاي اصلاح شده يا همان محصولات تغيير‌يافته ژنتيكي قبلاً توسط سازمان بهداشت جهاني به ثبت رسيده است. «GMOs» يا همان محصولات تغيير‌يافته ژنتيكي براي اولين بار در سال 1996 در جهان معرفي و شناخته شدند. مطالعات نشان مي‌دهد كه ابتلاي امريكايي‌ها به بيماري‌هاي مزمن از 9 درصد به 13 درصد افزايش يافته است. به همين دليل اوتيسم سر به فلك كشيده است، بنابراين افزايش استفاده از ارگانيسم‌هاي اصلاح شده ژنتيكي آلرژي غذايي را افزايش داده و اين روند رو به صعود منجر به افزايش شديد بيماري‌ها و مشكلات گوارشي مي‌شود.

منبع: www. boxnewsbox. com

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر