کد خبر: 758403
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸
نمايندگان 165 گروه معارض سوري در رياض گرد هم آمدند
عربستان همچنان در حمـــايت از گروه‌هاي تروريستي سنگ تمام گذاشته و با گردآوردن گروه‌هاي به اصطلاح «معارض» در رياض، سعي در متحد كردن آنها در مقابل دمشق دارد.
عربستان همچنان در حمـــايت از گروه‌هاي تروريستي سنگ تمام گذاشته و با گردآوردن گروه‌هاي به اصطلاح «معارض» در رياض، سعي در متحد كردن آنها در مقابل دمشق دارد. نشست رياض مغاير با توافقات نشست وين انجام مي‌شود. اين گردهمايي در شرايطي برگزار شد كه قرار است نشست مذاكرات صلح سوريه دو هفته ديگر در نيويورك برگزار شود.
به گزارش «جوان»، پس از شكست‌هاي متعدد تلاش‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي براي متحد كردن مخالفان سوري توسط حاميان عربي آنها كه به شكست سخت و افزايش پراكندگي و شكاف در مخالفان سوري منجر شد، اين بار عربستان كه اين روزها نوك پيكان حمايت از افراط‌گرايي است، ميزبان گروه‌هاي به اصطلاح «معارض» است تا قدرت و امكانات خود را براي پيچيدن نسخه جديدي براي سوريه بيازمايد. نشست موسوم به «معارضان سوري» در رياض براي رسيدن به اتحاد عليه دمشق كه رويكرد مشترك درباره آينده سوريه ناميده مي‌شود، از روز سه شنبه برگزار ‌شد و تا روز پنج شنبه (10 دسامبر) ادامه دارد و گفت‌وگوهاي معارضان در رياض براي رسيدن به توافق مشترك پيش از برگزاري نشست صلح سوريه كه قرار است اواخر دسامبر در نيويورك آغاز شود، برگزار مي‌شود.
در نشست رياض165 شخصيت سياسي و نظامي ائتلاف (مخالفان خارج‌نشين) و جريان‌ها و طيف‌هاي سياسي مستقل از خارج و داخل سوريه و 20 نفر از ائتلاف مخالفان شركت مي‌كنند و همچنين 15 كرسي هم به گروه‌هاي نظامي وابسته به الجيش الحر داده شده است.  گزارش‌هاي رسانه‌اي حاكي است هيئت‌هاي معارضان دعوت شده به اين نشست كه حدوداً 65 نفر هستند از روز دوشنبه وارد عربستان شده‌اند. به گزارش الجزيره، اين نشست با حضور نمايندگان 165 گروه‌ سياسي مخالف سوريه و نمايندگان بيش از ۱۵ گروه مسلح برگزار مي‌شود، اين در حالي است كه برخي از شخصيت‌ها از حضور در اين نشست انصراف دادند. معارضان خارج‌نشين سوريه موسوم به «ائتلاف ملي معارضان»، هيئت هماهنگي ملي تغيير دموكراتيك سوريه [از معارضان داخلي سوريه كه دمشق آن را به عنوان معارض سياسي به رسميت مي‌شناسد] و معارضان «نشست قاهره» [معارضان داخلي سوريه] از شاخص‌ترين گروه‌هاي شركت‌كننده در اين نشست به شمار مي‌روند.  رياض تلاش گسترده‌اي را براي متحد كردن گروه‌هاي مخالف سوري در راستاي اهداف و منافع خود آغاز كرده است و براي مشروعيت‌بخشي به دخالت‌هاي خود، پاي استفان دي ميستورا، نماينده سازمان ملل در امور سوريه و طرف‌هاي بين‌المللي به زعم خود را هم به وسط كشيده است تا آنچه در سطح ميداني از طريق تروريست‌هاي مورد حمايت خود نتوانسته كسب كند، در صحنه سياسي به دست آورد.  سمير نشار، عضو ائتلاف معارضان خارج‌نشين به «خبرگزاري فرانسه» گفته كه مأموريت سختي در انتظار معارضان سوري خواهد بود و يكي از مهم‌ترين اهداف اين نشست رسيدن به رويكردي مشترك و روشن درباره آينده سوريه، دوره انتقالي قدرت و جايگاه «بشار اسد» رئيس جمهور اين كشور خواهد بود. گروهك تروريستي جيش‌الاسلام اعلان كرد كه زهران علوش، سركرده اين گروه در اين نشست غايب خواهد بود.
  
دعوت از تروريست‌ها
عربستان از نمايندگان برخي گروه‌هاي مسلح كه در فهرست گروه‌هاي تروريستي قرار دارند نيز دعوت به عمل آورده است كه از آن جمله مي‌توان به «الجبهه الجنوبيه»، «جيش الاسلام» و «احرار الشام» اشاره كرد. حتي گروه جبهه النصره كه در ليست تروريستي شوراي امنيت سازمان ملل قرار دارد نيز به اين نشست دعوت شده است. دو روز پيش «فارين پاليسي» در گزارشي از حضور برخي تروريست‌هاي سوريه در اين نشست ابراز نگراني كرد و نوشت: ‌«امريكا مانعي در برابر حضور [گروهك تروريستي] احرار الشام در مذاكرات صلح ايجاد نكرده اما درباره ارتباطات آن با شاخه القاعده در سوريه ابراز نگراني كرده است.» به‌رغم اعلام رژيم رياض مبني بر حضور همه گروه‌هاي معارض دولت سوريه براي شركت در نشست رياض، كردهاي سوريه به اين نشست دعوت نشده‌اند. اين در حالي است كه برخي از گروه‌هاي كرد نقش مؤثري در تحولات ميداني و شكست داعش ايفا كرده‌اند.
  
نشست از پيش شكست خورده
عربستان درحالي اين گروه‌ها را به نام معارضان معرفي مي‌كند كه در واقع گروه معارض واحد و متشكلي در سوريه وجود ندارد و اكثر گروه‌ها در چند سال اخير به گروه‌هاي تروريستي داعش و جبهه النصره پيوسته‌اند كه نمونه آن را مي‌توان بين گروه‌هاي آموزش ديده مشاهده كرد. 50 معارض سوري آموزش ديده توسط غرب كه به سوريه وارد شدند به محض ورود به اين كشور همه تسليحات خود را به گروه النصره تحويل دادند و بيعت خود را با اين گروه اعلام داشتند. بسياري از ناظران و منتقدان نشست رياض، برخي از حاضران را نمايندگان گروه‌هاي تروريستي دانسته و درباره ماهيت اين كنفرانس و همچنين اتفاق نظر و نتيجه‌بخشي آن ابراز ترديد كرده‌اند. اين گروه‌ها در نشست‌هايي كه در روسيه، مصر و تركيه، برگزار كرده‌اند نتوانسته‌اند به موفقيتي دست پيدا كنند.  به گزارش الميادين، قدري جميل، دبير حزب اراده مردمي سوريه تأكيد كرد كه نشست رياض از پيش شكست خورده است. جميل افزود: «طرف‌هاي مهمي از مخالفان سوريه به اين نشست دعوت نشده‌اند. سعودي‌ها از گروه‌هايي براي حضور در نشست رياض دعوت كردند كه كميته تدوين فهرست تروريسم در حال بررسي اسامي آنهاست.» حتي خبرگزاري فرانسه نيز ديروز در گزارشي اعلام كرد: « به نظر مي‌رسد با اختلافات شديدي كه ميان آنها وجود دارد، حتي سعودي‌ها نيز براي متحد كردنشان راه آساني در پيش ندارند.»
  
نشست رياض مغاير با وين
اين نشست كه بدون رضايت طرف‌هاي درگير در بحران سوريه انجام مي‌شود در تضاد با توافق نشست وين انجام مي‌شود. حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه كشورمان برگزاري نشست معارضان سوري در رياض را مغاير بيانيه وين ۲ دانست و گفت: «اقدامات خارج از اين بيانيه مورد تأييد تهران نيست.» به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، اميرعبداللهيان هفته گذشته با انتقاد از برگزاري نشست معارضان سوريه در عربستان گفت: «اين قبيل اقدامات شتابزده غيرسازنده ارزيابي‌ مي‌شود.» در مذاكرات بين‌المللي براي صلح در سوريه كه 23 آبان در وين برگزار شد، كشورهاي شركت‌كننده درباره برگزاري انتخابات در مدت 18 ماه و گذار سياسي شش ماهه در سوريه به توافق رسيدند. بر اساس بيانيه وين، قرار شد ليست گروه‌هاي تروريستي و معارض از هم تمييز داده شوند ولي حضور همه گروه‌ها در رياض در مغايرت با توافقات وين انجام شده است. با اين اوصاف، اين نشست جهت‌گيري ضد ايراني را دنبال مي‌كند، چراكه ايران براي اولين‌بار در نشست‌هاي مربوط به سوريه در وين دعوت شده بود؛ چيزي كه رياض هميشه با آن مخالف بوده و ايران را به تنش‌آفريني در منطقه متهم مي‌كند.  يكي از صدها هزار سند افشا شده از وزارت خارجه، وزارت كشور و وزارت دفاع عربستان توسط «ارتش سايبري يمن» كه ماه مي منتشر شد، نشان مي‌دهد رياض در‌صدد راه‌اندازي يك شبكه تلويزيوني به زبان‌هاي فارسي و انگليسي براي هدف قرار دادن ايرانيان و شيعيان در منطقه خليج فارس است. اظهارات ضد‌ايراني وزير خارجه عربستان در ماه‌هاي اخير عليه ايران نيز حاكي از اين مسئله است.
  
طغيان رياض عليه واشنگتن
نشست گروه‌هاي تروريستي در رياض نوعي دهن‌كجي سعودي‌ها به واشنگتن و اروپا نيز است چراكه مقامات غربي در ماه‌هاي اخير با عقب‌نشيني از مواضع سابق خود بارها اعلام كرده‌اند بشار اسد، رئيس جمهور سوريه مي‌تواند در دوره انتقالي قدرت در سوريه حضور داشته باشد ولي اين مطلوب سعودي‌ها نيست و آنها همچنان به بركناري اسد از قدرت پيش از دوره انتقالي اصرار دارند، از طرفي اين نشست در شرايطي برگزار مي‌شود كه طرف‌هاي ذي نفع در بحران سوريه قرار است اواخر دسامبر در نيويورك نشستي را برگزار كنند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
0
0
داستان عربستان "داستان چی فکر می کردیم "چی شد ست.همه فکر
می کردند"با مرگ عبدالعزیز عربستان
مسیر مثبتی را دنبال کند.اما بدتر شد.
تا مردم عربستان به خود نیایند"تغییر مثبتی در افکار سیاستمداران انجا رخ نخواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار