کد خبر: 758313
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
سينما رفتن هم سبك و سياقي دارد
فرهنگ، لازمه زندگي است.
هليا شيرجعفري

حتي كوچك‌ترين مسائلي را هم كه فكرش شايد به ذهنتان خطور نكند، داراي فرهنگ خاص خود هستند، مانند فرهنگ استفاده از وسايل نقليه عمومي، فرهنگ رانندگي، فرهنگ ترافيك، فرهنگ غذا خوردن و انواع و اقسام فرهنگ‌هاي ديگر. رفتن به مكان‌هاي عمومي مانند تئاتر، سينما، موزه و نمايشگاه نيز از اين قاعده مستثني نيستند. اما به راستي اين كلمه فرهنگ به چه معناست؟ فرهنگ، در لغت به معناى ادب، تربيت، علم و دانش و مجموعه آداب و رسوم است. بياييد با هم نگاهي به رفتار مناسب يا همان فرهنگ درست سينما رفتن بيندازيم تا با مشكلات كمتري خصوصاً در فضاي سينما مواجه شويم. به اين شكل هم خودمان اوقات بهتري خواهيم داشت و هم اسباب آسودگي ديگران را فراهم مي‌كنيم و مزاحم آنها نمي‌شويم.

سكانس اول: ژانرهاي سينمايي را بشناسيد

همانطور كه همه ما به خوبي مي‌دانيم، فيلم‌ها در ژانرهاي متفاوت دسته‌بندي شده‌اند. سعي كنيد حتي در حد بسيار مبتدي هم كه شده با انواع ژانرهاي فيلم آشنايي داشته باشيد. ببينيد با كدام نوع از فيلم احساسات شما بيشتر برانگيخته مي‌شود؟ آيا كسي هستيد كه عاشق فيلم‌هاي اكشن و جنايي و همينطور رمزآلود هستيد و دوست داريد كه از شدت هيجان و استرس اينكه لحظه بعد چه اتفاقي خواهد افتاد، روي صندليتان ميخكوب شويد؟ يا نه، مايليد تا فيلمي نسبتاً آرام و بدون تنش ببينيد و شايد نهايتاً كمي هم علاقه به پايان‌هاي غم‌انگيز داشته باشيد و بخواهيد چند قطره اشك هم در پايان بريزيد. همينطور شايد فيلم‌هاي درام خانوادگي و داستان‌هاي روزمره را ترجيح دهيد!

حال، ببينيد كه قرار است با چه كساني به سينما برويد؟ اگر به عنوان مثال كودك خردسالي داشته باشيد، قطعاً او را همراه خود، به تماشاي فيلم ژانر وحشت نمي‌بريد.

بعد از اينكه ژانر مورد علاقه‌تان را مشخص كرديد، وقت آن است كه نگاهي به فيلم‌هاي درحال اكران بيندازيد. در بين اين فيلم‌ها ببينيد كه آيا فيلمي با ژانر مورد علاقه شما در حال اكران است يا نه؟ اگر نبود، به سراغ اولويت‌هاي بعدي‌تان برويد يا اگر دوست داشتيد از چند نفر از اطرافيان پرس‌و‌جو كنيد؛ ممكن است آنها از ميان فيلم‌هاي در حال اكران، فيلمي را به شما معرفي كنند كه به سليقه شما نزديك‌تر است. اما راه ديگري هم هست؛ نگاهي به خلاصه داستان فيلم‌ها بيندازيد ببينيد از كليت داستان خوشتان مي‌آيد يا نه؟ شايد شيوه بالا هميشه، صدق نكند اما در اكثر مواقع مي‌تواند باعث شود تا فيلمي را انتخاب كنيد كه پشيمان نشويد، زيرا اگر به ديدن فيلمي برويد كه مطابق با سليقه شما نيست، هم پول خود و هم زمان با ارزشتان را از دست داده‌ايد.

سكانس دوم: تمهيدات قبل از رفتن به سينما

قبل از رفتن به سينما يكسري كارهايي هستند كه انجامشان باعث آسودگي خودمان خواهد بود و البته از ايجاد مزاحمت براي ديگران نيز جلوگيري خواهد كرد.

- بليت‌ها را از قبل خريداري كنيد: فيلمي كه قصد رفتن به آن را داريد از قبل انتخاب كنيد و در رابطه با آن، در اينترنت مطالعه كنيد. اكثر سينماها داراي وب سايت اينترنتي و خريد آنلاين بليت هستند. با خريد آنلاين زمان كمتري را از دست مي‌دهيد و لازم هم نيست در صف‌هاي طولاني فروش بليت انتظار بكشيد.

- جاي پارك مناسب پيدا كنيد: شايد باورتان نشود اما اين مسئله از اهميت زيادي برخوردار است. برخي از سينماها داراي پاركينگ اختصاصي هستند، پس به موقع به آنجا برويد تا بتوانيد از اين امكان استفاده كنيد. اگر هم سينمايي كه مي‌خواهيد برويد، پاركينگ اختصاصي ندارد، يك پاركينگ عمومي نزديك پيدا كنيد. اين طوري خيالتان راحت‌تر خواهد بود.

- حتماً به موقع از خانه خارج شويد تا قبل از شروع فيلم به سينما برسيد و صندلي خود را پيدا كنيد. قبل از وارد شدن به سالن حتماً رديفي كه صندليتان در آن قرار دارد و شماره صندليتان را چك كنيد.

- قبل از شروع فيلم، خوراكي‌هايي را كه مي‌خواهيد، تهيه كنيد اما در عين حال توجه داشته باشيد كه خوراكي‌هايي كه تهيه كرده‌ايد، بسته‌بندي مناسب داشته باشند كه باعث ايجاد سر و صدا نشود و همينطور حواستان باشد كه مقدار زيادي هم خوراكي نخريد؛ قرار است فيلم را با دقت ببينيد نه اينكه دائماً حواستان به خوردني‌هايتان باشد.

سكانس سوم: آداب تماشاي فيلم

حالا شما در سالن نشسته‌ايد و فيلم در حال نمايش است؛ چه كارهايي باعث آزار و اذيت شما مي‌شود؟ همان كارها، ديگران را نيز آزرده مي‌كند. پس بياييم از انجام برخي كارها دوري كنيم:

- اگر به هر دليلي دير به سينما رسيديد و فيلم آغاز شده بود، به آرامي وارد سالن شويد و نور چراغ قوه تلفن همراه خود را مدت زيادي روشن نكنيد؛ اين كار به شدت ديگران را آزار مي‌دهد. تلاش كنيد هر چه زودتر صندليتان را پيدا كنيد.

- حتماً تلفن همراه خود را خاموش كنيد يا روي حالت سايلنت (بي صدا) قرار دهيد.

- اگر با همراه، به ديدن فيلمي رفتيد، ميان فيلم با هم صحبت نكنيد يا راجع به صحنه فيلم حرف نزنيد.

- اگر خوراكي تهيه كرده‌ايد، تمام سعي‌تان را بكنيد تا بسته‌بندي آن را بدون ايجاد سر و صدا باز كنيد.

- اگر ميان فيلم، از صحنه‌اي يا ديالوگي خوشتان نيامد، حرف‌هاي ركيك نزنيد و اظهار‌نظر نكنيد يا اگر صحنه‌اي نشان داده شد كه دوست داشتيد يا حتي آهنگين بود، شروع به دست زدن نكنيد! با ايجاد سروصداي زياد نه تنها فيلم را خوب نمي‌بينيد، بلكه خود را براي ديگران فيلم مي‌كنيد.

سكانس چهارم: پس از نمايش فيلم

فيلم به پايان رسيده و تيتراژ پاياني فيلم در حال پخش است. چراغ‌هاي سالن را كم‌كم روشن مي‌كنند و ديگران آرام‌آرام از جايشان بلند مي‌شوند و به طرف درهاي خروجي مي‌روند. اين صرفاً يك پيشنهاد است؛ لطفاً بلافاصله پس از پايان فيلم، به سمت در‌هاي خروجي هجوم نبريد، نگاهي به تيتراژ پاياني بيندازيد.

هنگامي كه از جاي خود بلند مي‌شويد، چه چيزي نظر شما را به خود جلب مي‌كند؟ زباله‌ها! چطور وقتي مهمان داريد يا به مهماني مي‌رويد آشغال نمي‌ريزيد؟ سالن سينما چه فرقي با آنجا دارد؟ اگر هم دوست داريد آشغال بريزيد، پس در خانه خودتان هم اين كار را انجام دهيد، منظره قشنگي دارد؟! زباله‌ها را با خود ببريد. بيرون هر سالن سينما چندين سطل زباله موجود است.

سكانس آخر: سينما بخشي از زندگي است

سينما رفتن جزء تفريحات بسيار خوب و سالم است. كم نيستند افرادي كه حقيقتاً با عشق، فيلم مي‌بينند و آن را تنها به منزله يك تفريح به حساب نمي‌آورند. فيلم و سينما جنبه‌هايي از زندگي را به ما نشان مي‌دهند كه شايد در زندگي عادي‌مان متوجه آن نشويم. اما حتي سينما رفتن هم نيازمند رعايت يكسري قوانين و رعايت كردن فرهنگ آن است. تمام كارهايي كه گفته شد صرفاً در جهت فراهم آوردن اسباب راحتي خود شماست. ما به سينما مي‌رويم تا از اوقاتمان لذت ببريم، نه اينكه دائماً به اين فكر باشيم كه براي گرفتن بليت دير كرده‌ايم، اتومبيل خود را جاي بدي پارك كرده‌ايم، دير رسيده‌ايم يا جاي ما را كسي ديگر گرفته و غيره و غيره. پس با رعايت نكات بالا سينما برويد و از ديدن فيلم مورد ‌علاقه‌تان نهايت لذت را ببريد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر