کد خبر: 753671
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
سرنوشت ركن‌آبادي همچنان در ابهام
روند شناسايي جان‌باختگان فاجعه منا در حالي کند شده است كه همچنان از سرنوشت برخي حجاج ايراني خبري در دسترس نيست
جعفر تکبیری
روند شناسايي جان‌باختگان فاجعه منا در حالي کند شده است كه همچنان از سرنوشت برخي حجاج ايراني خبري در دسترس نيست؛ حجاجي كه در ميان آنها نام چهره‌هايي همچون غضنفر ركن‌آبادي سفير سابق جمهوري اسلامي ايران در لبنان نيز به چشم مي‌خورد و پرونده فاجعه منا را پيچيده‌تر از هر زمان ديگري مي‌كند. اين روند بار ديگر شايعات در خصوص احتمال ربوده شدن غضنفر ركن‌آبادي توسط نيروهاي امنيتي را تقويت مي‌كند، چراكه از ميان تمام جان‌باختگان اين فاجعه دردناك، به طرز مشكوكي هيچ اثري از پيكر يا نام ركن آبادي به چشم نمي‌خورد. اين سناريو زماني رنگ جدي‌تر به خود مي‌گيرد كه محمد جواد ظريف وزير امورخارجه كشورمان بدون اشاره به شهادت غضنفر ركن‌آبادي مي‌گويد: «ما و خانواده دكتر ركن آبادي منتظر بازگشت وي هستيم.»
حسن قشقاوي، معاون ظریف چندی پیش در گزارشي اعلام كرد ركن‌آبادي حين فاجعه منا از طريق خودروي امداد به بيمارستاني در عربستان منتقل شد. در عين حال روزنامه «يديعوت آحارونوت» اخيراً مطلبي در خصوص وجود يك گنج ايراني باارزش در دستان اسرائيلي‌ها منتشر كرد كه شبكه العالم به نقل از برخي تحليلگران اعلام كرد اين خبر، ربوده شدن ركن‌آبادي را تفسير مي‌كند و چه بسا اين گنج، همان ركن‌آبادي باشد.
بنابراين به نظر مي‌رسد پرونده مفقود شدن سفير سابق جمهوري اسلامي در لبنان، از آن دست پرونده‌هاست كه اما و اگرهاي زيادي درباره آن وجود دارد و نياز است با نگاهي بسيار جدي توسط دستگاه سياست خارجي مورد بررسي قرار بگيرد.

  چرا ركن‌آبادي؟
غضنفر ركن‌آبادي از سال 1389 تا سال 1393 به عنوان سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان مشغول فعاليت بوده و به عنوان يكي از بازوهاي اصلي تماس كشورمان با حزب‌الله لبنان به شمار مي‌رود. بنابراین شاید دشمن تصور کند با ربودن او بتواند اطلاعاتی به‌دست آورد. اين يكي از ادله‌هايي است كه مي‌تواند توجيه‌كننده طرح ربايش ركن‌آبادي در عربستان باشد.
اين نكته‌اي است كه سايت لبنان 24 نيز به آن اشاره مي‌كند و مي‌نويسد: «ركن‌آبادي، گنجي از اطلاعات بين‌المللي، به خصوص به علت ارتباطش با حزب‌الله در زمان حضورش در لبنان محسوب
مي‌شود.»
 
 چرا عربستان؟
حال شايد سؤال اين باشد كه چرا ركن‌آبادي بايد در عربستان ربوده شود؟‌پاسخ به اين سؤال را بايد در اهميت لبنان براي عربستان، اسرائيل و امريكا جست‌وجو كرد؛ اهميتي كه واسطه آن حضور حزب‌الله لبنان در اين كشور است.
حزب‌الله لبنان به عنوان يكي از بازوهاي اقتدارآفرين لبنان در منطقه كه سال‌هاست در مقابل نفوذ نظامي و سياسي رژيم‌صهيونيستي در خاورميانه ايستادگي جانانه كرده است، همواره يك جریان مهم در معادلات منطقه به شمار مي‌رفته و نقشه‌هاي شوم بسياري توسط رزمندگان حزب‌الله در داخل و خارج لبنان خنثي شده است.  اين در حالي است كه حزب‌الله دشمن شماره يك رژيم صهيونيستي نيز محسوب مي‌شود. از اين‌رو با در نظر گرفتن روابط پنهاني عربستان و رژيم صهيونيستي كه اسناد مختلفي نيز در اين خصوص بارها منتشر شده است، ‌بعيد به نظر نمي‌رسد عربستان واسطه‌اي براي ربايش اين ديپلمات ايراني باشد.
علاوه بر آنچه گفته شد، بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه عربستان‌سعودي سال‌هاست براي توسعه نفوذ خود در منطقه، به دنبال سيطره سياسي و نظامي در لبنان است و در اين راه سدي بزرگ و مستحكم به نام حزب‌الله لبنان در برابر خود مي‌بيند، از اين‌رو عربستان طرح‌هاي مختلفي را براي تضعيف و از بين بردن اين گروه نظامي و سياسي به مرحله اجرا درآورده است.
در همين ارتباط مي‌توان اشاره كرد كه عربستان براي به هم زدن روابط ارتش و حزب‌الله لبنان دست به جيب شده و به ارتش اين كشور قول داده با پرداخت 3 ميليارد دلار، واسط خريد تسليحات از فرانسه شود؛ ماجرايي كه ارتش لبنان نه تنها تمايلي به آن نشان نداد بلكه حتي با تقابل سنگيني كه به همراه حزب‌الله لبنان با عوامل عربستان نظير جبهه النصره و داعش داشت، عملاً به رويارويي با عربستان رفت.

  كتمان عربستاني‌ها
نكته‌اي ديگر كه باعث تقويت سناريوي ربايش ركن‌آبادي در عربستان مي‌شود، تكذيب شتابزده دستگاه تبليغاتي آل‌سعود در خصوص حضور سفير سابق ايران در لبنان در مراسم حج است.
در همين ارتباط شبكه العربيه در همان نخستين روزهاي وقوع اين حادثه تلخ و مطرح شدن موضوع ربايش ركن‌آبادي، طي ادعايي عجيب به نقل از برخي منابع آگاه خود گفته است نام غضنفر ركن‌آبادي در هيچ يك از مبادي ورودي عربستان ثبت نشده است.
بازوي رسانه‌اي دربار آل‌سعود در ادامه ادعاي خود آورده است: براساس بررسي‌هاي انجام شده نام ركن‌آبادي در ميان اسامي حجاج ايراني نيز ديده نمي‌شود. اين شبكه وابسته به دربار نفتي در بخش ديگري به نقل از منابع آگاهي كه به نام يا مشخصات آنها اشاره نمي‌كند، مدعي شد: در صورت تأييد اين خبر، حضور غضنفر ركن‌آبادي در مكه بايد به شيوه نامعلوم صورت گرفته باشد.
يك منبع آگاه العربيه كه خواست نامش فاش نشود با اشاره به اينكه مقابله ايران و عربستان پس از عمليات نظامی در يمن علني شد، به نقل از يك منبع امنيتي بلندپايه ديگر گفت: «غضنفر ركن‌آبادي سفير پيشين ايران در لبنان در رأس مأموريت امنيتي در عربستان قرار گرفت و براي اداي مراسم حج با وجود پر بودن برنامه‌هاي كاري‌اش به عربستان اعزام شد.»
اين ادعاي شبكه العربيه در حالي بود كه بلافاصله مقامات كشورمان تصاوير گذرنامه و رواديد ركن‌آبادي را كه به صورت رسمي و قانوني به عربستان سفر كرده بود رسانه‌اي كردند تا اين بازي برهم بخورد.  به هر حال جمهوری اسلامی قویاً منتظر تعیین سرنوشت و آزادی رکن‌آبادی و بازگشت وی به میهن است و دولت باید این مهم را در اولویت قرار دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
0
0
به نظرم وزير امور خارجه شجاع!!!!!!بايد عربستان را به اقدام تلافي جويانه تهديد كند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار